Interview
09. okt. 2018 | 22:53

Animationsfilm i børnehøjde

Foto | Greg MacQueen
Glade vindere fra Vestervang Skole i Viborg, der i år snuppede førstepladsen i kategorien ”0. til 6. klasse” med filmen Den anden verden.

På animationsfestivalen ANIMOK konkurrerer folkeskoleelever helt ned til børnehaveklassen. Det handler om at tage børn seriøst på deres egne præmisser, siger projektleder Ditte Lundsgaard Nielsen.

Af Frida Marquard

Kan børn instruere animationsfilm? 

Svaret er ja, hvis man spørger Ditte Lundsgaard Nielsen. Hun er projektleder for ANIMOK. 

ANIMOK er en animationsfilmkonkurrence og festival for folkeskoler og dagtilbud i Viborg kommune. Konkurrencen afholdes i samarbejde med Viborg Animationsfestival. Her deltager folkeskoleklasser fra 0. til 9. klasse med animationsfilm op til to minutters varighed.

For Ditte Lundsgaard Nielsen handler det om at møde eleverne i øjenhøjde. 

”Vi prøver at gøre det så professionelt som muligt. Vi lærer dem om arbejdsprocessen og om, hvad der skal til for at lave en færdig animationskortfilm. Men det foregår på børnenes egne præmisser, og det er børnenes egne fortællinger og visuelle udtryk, der kommer til kende i det færdige produkt. Vi giver dem bare værktøjerne til at lave det,” siger projektlederen. 

Sjovt og seriøst
Ditte Lundsgaard Nielsen ser det som sin pligt at give eleverne en positiv oplevelse med at lave deres første filmprojekt. 

”Det er også sjovt at lave film, det er vigtigt. Hvis det bliver for meget et slavearbejde, så kan man mærke det på det færdige produkt, og så bliver filmen ikke god,” understreger hun. 

”Det er vigtigt, at der er det rigtige miks, hvor vi også fortæller eleverne, hvordan tingene gøres i den virkelige filmverden. Vi har animatorer og illustratorer fra The Animation Workshop til at komme ud og undervise eleverne i at lave storyboards og fortælle om grundprincipperne i den gode historie. Det inspirerer børnene helt vildt og giver dem denne der wow-oplevelse af at blive hørt og blive taget seriøst.” 

Efterspørger råd
Ditte Lundsgaard Nielsen har været en del af ANIMOK siden projektets opstart i 2008, og hun har taget del i meget af fodarbejdet for at få konkurrencen bredt ud på de fleste af Viborgs folkeskoler. 

Det er gjort ved at give lærerne de rigtige værktøjer til at gribe processen an. Projektlederen kan se, at det smitter af på eleverne. 

”I starten var vi bange for at fortælle eleverne, hvis de havde gjort noget forkert, fordi vi gerne ville have, at alle skulle have en god oplevelse. Men så fortalte lærerne os, at eleverne faktisk efterspurgte råd til, hvordan de kunne gøre deres film bedre.” 

Tekniske greb
”Det handler om at give kritik på en ordentlig og konstruktiv måde. For vores vedkommende betyder det, at vi ofte begår fejlene sammen med eleverne. Hvis vi kan se, at de er på vildspor, så holder vi øje med dem, lader dem lave fejlen og fortæller dem så, hvad det er, der ikke fungerer, og hvordan de kan rette op på det.” 

I bedømmelsen af kortfilmene er det en professionel jury fra filmbranchen, der udvælger vinderfilmene. 

Her bliver der lagt vægt på tekniske greb som klipning, brug af indstillinger, lyd og plotstruktur samt selvfølgelig animation. Ligesom man gør det i festivalens hovedkonkurrence. Den eneste forskel er, at alle elever får feedback på deres film. 

”Prisoverrækkelsen betyder på den måde mere end bare at få en deltagermedalje,” forklarer Ditte Lundsgaard Nielsen

Speciel mention
Årets prisuddeling fandt sted 24. september, og konkurrencefilmene kan ses her. Der blev også givet en speciel mention-pris for film, der falder uden for kategorierne. 

”Prisen er vigtigt, fordi den viser, at man ikke bare skal gøre tingene efter bogen. Nogle gange er der film, der bare rammer én dybt følelsesmæssigt, selv om der ikke er helt styr på det tekniske. Det er vigtigt at lære i den alder,” siger projektlederen. 

”I år var der to drenge i kategorien ’0. til 6. klasse’, der havde lavet en film om en sindssyg VM-fodboldkamp og selv indtalt en fodboldkommentator-speak. Teknisk set var der mange ting galt, men de her drenge kørte bare derudad. De fulgte ikke et storyboard, men man kunne mærke, at de havde det giga sjovt med at lave filmen.” 

Eiffeltårn og VM-pokaler
Filmene bliver animeret i stopmotion i stil med South Park og Cirkeline-filmene. Men nogle gange tages mere avancerede teknikker som claymation og endda computeranimation i brug. 

Den enkelte animationsstil betyder, at eleverne ikke behøver at være gode til at tegne. Den eneste ramme er, at filmene skal fortolke festivalens tema. 

I år var temaet ”Frankrig”, og det betød film med Eiffeltårn, Tour de France, VM og Mona Lisa i massevis. Filmene er humoristiske og opfindsomme. 

I På vejen til ... bliver en franskmand kørt over af Tour de France-feltet, hvorefter han går grassat på ikke blot cykelløbere, men også på fodbolde – og ender med at lave Frankrigs vindermål i VM. 

”Det har meget handlet om kærlighed i år. Sikkert fordi Paris er kærlighedens by. Men der har også været meget om terror. Det overrasker mig. Det viser, at det er noget, som fylder i elevernes bevidsthed, og at de tager deres film alvorligt.”

Blomstrer op
Ditte Lundsgaard Nielsen er sikker på, at ANIMOK-konkurrencen er med til at fostre nye filmtalenter, idet den vækker en kærlighed til animationsfilmen til live. 

”Vi kan se, at de tager det, de lærer, videre med sig. Dem, der i år vandt førstepladsen blandt 0. til 6. klasser, vandt andenpladsen sidste år. Så vi kan se, at de har lært af den feedback, de fik dengang.” 

Flere af skolerne i kommunen bruger animation i undervisningen som et supplement til de elever, der er stærkere visuelt end bogligt. 

”De elever, der ikke synes, det er sjovt at læse højt i timerne, begynder pludselig at blomstre op, og det overrasker lærerne.”

Kommentarer

Ditte Lundsgaard Nielsen

Født 1985 i Odense.

Uddannet i klassisk illustration fra The Drawing Academy i Viborg i 2004.

Leder af ANIMOK, som hun var med til at starte op i 2006.

Forfatter til billedbogen Kender du sommer? (2015).

Arbejder også som illustrator.

© Filmmagasinet Ekko