Nyhed
01. maj 2009 | 21:27

Anmelder-darling får kniven

Jim Jarmusch har overlevet sig selv, mener de amerikanske anmeldere.

Af Jesper Bo Petersen

Han brød igennem i 1984 med den skæve roadmovie Stranger than Paradise. Det var neorealisme på nye postmoderne flasker, og anmelderne elsede det.

De elskede det nørdede persongalleri, det tilbagelænede tempo og ikke mindst deadpan-humoren, som gennemsyrede Jim Jarmusch’ univers.

Down by Law fra 1986 gjorde den italienske komiker, Roberto Benigni, verdensberømt og Jim Jarmusch til den amerikanske independent-instruktør par excellence.

I 1990’erne konsoliderede han sin position med titler som Night on Earth (1991) og Dead Man (1995).

Men nu har anmelderne åbenbart fået nok. Hans nye film The Limits of Control, der har premiere i dag i USA, får drøje hug.

Selvparodisk
”Der er grænser for den kunstneriske selvtilfredshed, grænser for hvor længe en filmskaber kreativt kan blive ved med at spille den samme plade, inden hans arbejde nærmer sig det selvparodiske,” skriver den toneangivende Todd McCarthy i branchebladet Variety.

Peter Travers, filmanmelder ved magasinet Rolling Stone, er heller ikke begejstret: ”Med The Limits of Control snubler Jim Jarmusch i sin egen deadpan-stil. Jeg ville gerne fortælle lidt af plottet, men der er bare ikke noget.”

Michael Rechtshaffen fra The Hollywood Reporter kalder filmen ”en gætteleg pakket ind i et mysterium inden i en gåde” og vender også tommelfingeren ned.

Det samme gør, ifølge hjemmesiden Rottentomatoes.com, 80 % af de amerikanske anmeldere.

Thriller uden thril
The Limits of Control skildrer en udtryksløs hitman (Isaach de Bankolé), der iført silkehabit og med et guitar-etui i hånden rejser rundt i Spanien, hvor han møder diverse suspekte typer.

Både Tilda Swinton, Gael Garcia Bernal og Bill Murray optræder i små cameos.

Filmen præsenteres som en thriller, men den køber de amerikanske anmeldere ikke. Til gengæld er de enige om at rose fotografen Christopher Doyles stemningsfulde billeder.

Den danske premieredato er foreløbig sat til den 2. oktober.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko