MIndeord
05. jan. 2017 | 19:57

Mindeord: Annelise Hovmand

Foto | Danske Filminstruktører
Annelise Hovmand var med til at stifte Danske Filminstruktører i 1956, som hun var formand for en overgang. Men i 1968, hvor billedet er taget, var hun stadig enlig kvinde blandt mange mænd.

Dansk filminstruktør, der var med til at stifte Women In Film & Television, ærer sin ven og kollega med hyldest.

Af Mette Knudsen

Om morgenen den 28. december 2016 sagde filminstruktør Annelise Hovmand farvel til verden.

Jeg havde den glæde både at være ven og kollega og at have samarbejdet med hende.

I nogle år var Annelise forkvinde for Danske Filminstruktører og medlem af Filmrådet. Og hun nærede en stærk solidaritet over for sine kolleger – sine ”kammerater”, som hun så smukt benævnte dem.

Det nye instruktørhåb
Fra 60’erne til 80’erne var hun en markant figur i det danske filmmiljø, hvor hun i mange år som en af de allerførste kæmpede indædt for sikring af filminstruktørernes kunstneriske ophavsret. På et tidspunkt, hvor vi andre ikke helt var klar over dens betydning, foreholdt hun os igen og igen vigtigheden af at holde fast heri.

Med sin første spillefilm, den indtrængende og Bodil-belønnede Ingen tid til kærtegn (1957), blev hun straks udnævnt til dansk films største, unge instruktørhåb.

Allerede året efter havde hun premiere på Krudt og klunker. Og på kun ni år instruerede hun hele seks spillefilm, en arbejdsmæssig bedrift.

Herefter fulgte en lang række spillefilm og tv-film, blandt andre To som elsker hinanden, som Danmarks Radio hermed opfordres til at genudsende. Indimellem arbejdede hun også som klipper og produktionsleder.

Dedikeret biografleder
Midt i 1960’erne arbejdede hun på at skaffe finansiering til sit drømmeprojekt, filmatiseringen af Karen Blixens Den afrikanske farm. Manuskriptet havde hun skrevet sammen med Blixens bror, Thomas Dinesen, der var Hovmands onkel, og hovedrollen skulle spilles af Vanessa Redgrave.

Men projektet måtte desværre opgives på grund af manglende finansiering.

Spillefilmen Ta’ det som en mand, frue, som jeg var med til at instruere, blev i 1975 verdens første spillefilm lavet af kvinder. Med på holdet var også Annelise, der ikke bare blev vores gode produktionsleder, men også klippede filmens trailer. Alt sammen udført med en vidunderlig evne til at få arbejdet til at se legende let ud.

Da jeg senere var med til at stifte den danske afdeling af WIFT (Women In Film & Television), gjorde Annelise os den ære at indtræde i WIFT/DK’s Æreskomité sammen med blandt andre Bodil Kjer og Ghita Nørby.

Hendes støtte til WIFT/DK, og dermed til kvinder i film- og tv-branchen, kom også helt kontant til udtryk ved, at hun donerede en årlig sum på 5.000 kroner til uddeling af WIFT-legat/Havfrue-prisen.

Med lige så stort talent, professionalisme og dedikation, som Annelise Hovmand havde udvist i sit kunstneriske virke, drev hun tillige i 41 år Bio i Næstved, som hun ombyggede til at rumme fem sale.

Her lagde hun også igennem 31 år hus til Susanne Heerings opsætninger af eventyrlige afdansnings-balletter for og med børn, og hvor Dronning Margrethe designede scenografien og kostumerne.

Æret være Annelise Hovmands minde.

Kommentarer

Mette Knudsen

Født i 1943 i København.

Var aktiv i rødstrømpebevægelsen 1971-85.

Har instrueret og skrevet manuskript til flere dokumentar- og spillefilm.

Filmkonsulent på Det Danske Filminstitut 1985-89.

Grundlagde sammen med Vibeke Gad i 1999 den danske afdeling af Women in Film & Tv, som hun var formand for indtil 2001.

© Filmmagasinet Ekko