Debat: Appel til det nye folketing
Vidste du, at for godt 100 år siden var Danmark datidens svar på Hollywood? Vi var simpelthen verdensmestre i at producere stumfilm.
Det er længe siden, og København er desværre ikke længere at sammenligne med Hollywood. Men det kan den blive igen, for den danske filmbranche er i fremgang, og potentialet er stort!
Vi er dog nødt til at gøre noget.
For væksten er ikke givet, og det kræver mere erhvervspolitisk opmærksomhed og handling, hvis vi også fremover vil være i toppen af det internationale filmlandskab.
Katastrofal streamingaftale
De færreste ved, at vi i Danmark har en filmbranche i vækst.
Fra 2009 til 2020 er antallet af fuldtidsbeskæftigede i branchen steget med cirka 55 procent. Og det er langt fra kun skuespillere og filminstruktører, som er beskæftiget i filmbranchen. Det er i høj grad også faglærte freelancere såsom klippere, producere, lydteknikere samt ufaglærte og mennesker på kanten af arbejdsmarkedet.
Men noget tyder dog på, at væksten i filmbranchen ikke er lige så stor, som den kunne have været. Vi risikerer fatale konsekvenser for branchen på grund af de katastrofale streamingaftaler, der blev indgået tidligere på året.
Aftalerne fik streamingtjenesterne til at stoppe al udvikling og produktion i Danmark, hvorefter flere producenter har flyttet al aktivitet til udlandet.
Et nyt folketing bør derfor hurtigst muligt få implementeret den medieaftale, man indgik før sommerferien.
Her er der gode muligheder for at udmønte det såkaldte kulturbidrag på en markedsbaseret måde, der fastholder produktioner i landet og ikke skræmmer streamingtjenesterne ud af landet.
Akut handling påkrævet
Hvis der ikke gøres noget aktivt for at bevare og udvikle erhvervsvilkårene for filmbranchen i Danmark, risikerer vi, at Danmark ikke kan konkurrere med vores nabolande om attraktive produktioner.
For selv om Danmark har dygtige filmarbejdere, halter vores erhvervsvilkår for branchen gevaldigt, når man sammenligner med vores konkurrenter.
Eksempelvis er Danmark et af de eneste lande i Europa uden en produktionsrabatordning. Hvilket gør vort land til en af de mindst økonomisk attraktive i Europa at producere i.
Filmbranchen har en afgørende betydning for ikke bare kulturen, men også erhvervslivet og arbejdsmarkedet i Danmark.
Vi skal derfor sikre branchen gode vilkår, så den kan fortsætte med at ansætte mennesker på kanten af arbejdsmarkedet, der producerer film i verdensklasse. Hvem ved, om det bliver begyndelse på det nye Hollywood i København – præcis som i stumfilmens tid?
Lige nu smuldrer branchens vækstmuligheder dog for os. Det kræver akut handling.
Så snart en ny regering er sammensat, bør man hurtigst muligt få implementeret kulturbidraget på en måde, som sikrer branchens fremtid.
Automatiseret støttetildeling
Vi foreslår i den forbindelse, at den såkaldte Public Service Pulje deles i to.
Dels den hidtidige model, der er finansieret af midlerne fra medieforliget, og dels en model, hvor kulturbidraget finansierer en mere automatiseret støttetildeling baseret på en procentvis egenfinansiering og en resterende finansiering gennem kulturbidraget.
Modellen bør også indeholde et pointsystem, der skal være garant for dansk kvalitetsproduktion i overensstemmelse med hensigten med kulturbidraget.
Det vil give et klart økonomisk incitament til, at streamingtjenesterne producerer dansk indhold til deres platforme i Danmark i stedet for at rykke produktionen til vores nabolande. Vi vil samtidig forhindre en tung, administrativ proces samt sikre danske arbejdspladser ved en automatiseret ordning for projekter, der produceres i Danmark.
Debatindlæg
Indlægget er skrevet af tre folk fra filmbranchen.
Det er Henrik Berthelsen fra YAK YAK Productions, Ole Bendixen fra FilmGEAR og Mikael Windelin fra Windelin Consulting.
Kommentarer