Ekko-kåring: Årets amerikanske film
Intet sted er filmbranchen i år blevet revet mere op med rode end dér, hvor den i en menneskealder har haft sit magtcentrum: USA.
Coronakrisen har udskudt en række ventede storfilm, men også fremskyndet en udvikling, der på den lange bane er en endnu større trussel mod filmbranchen, som vi kender den.
Til næste år vil Warner Bros. give sine store film premiere på streamingtjenesten HBO Max i USA samtidig med biografpremieren. Det er ifølge filmselskabet kun på forsøgsbasis, men det bliver nok svært at få tandpastaen tilbage i tuben – og i anden halvdel af 2021 bliver HBO Nordic til HBO Max herhjemme.
Det bliver spændende at se, hvordan amerikanske forhold kommer til at påvirke os i Danmark i det nye år.
Sikkert er det i hvert fald, at filmens verden er forandret og aldrig bliver som i gamle dage. Biografoplevelsen er presset af streamingtjenester som Disney+ og Netflix, der har dybe lommer.
Mens vi venter på at se, hvordan det rammer os, der elsker film i alle størrelser og former, kan du herunder læse, hvilke fem amerikanske film, der i vores øjne var bedst i 2020.
Den britiske komiker Sacha Baron Cohen beviste lige før præsidentvalget mellem Donald Trump og Joe Biden, at det skarpeste blik på et land ofte skal leveres af en outsider.
Det lignede først en noget halsløs gimmick, da det kom frem, at Cohen havde genoplivet sin populære, men også voldsomt kontroversielle figur Borat. Den kasakhiske journalist havde gjort USA usikker og udstillet de værste sider af landet i den første film fra 2006. Ville hans genkomst ikke bare føre til yderligere polarisering i den så politisk splittede nation?
Det skabte i hvert fald store overskrifter, da en af komikerens ofre viste sig at være selveste Donald Trumps advokat, den tidligere New York-borgmester Rudy Giuliani. Han blev fanget i en akavet situation af bulgarske Maria Bakalova, der i rollen som Borats teenagedatter fortjener en Oscar-nominering – intet mindre.
Hun leverer ligesom Sacha Baron Cohen en uforfærdet og forrygende præstation, når far og datter turnerer rundt i USA og viser, hvordan konspiratorisk og overtroisk tankegods ødelægger forholdet mellem mennesker. Det mest overraskende i en hylemorsom film fuld af overraskelser er, at den i sit portræt af galopperende racisme og misogyni slår et slag for at møde hinanden med et åbent sind.
#MeToo-bølgen rullede først og størst internationalt i 2017 med afsløringerne om filmproducer Harvey Weinsteins overgreb. Herhjemme blev det dengang kun til et lille skvulp, men i år er historier om overgreb i snart sagt alle dele af arbejdslivet trængt igennem den polerede overflade.
Kitty Greens The Assistant handler ikke om Weinstein – den sætter faktisk ikke engang navn eller ansigt på den magtfulde chef, der i filmen terroriserer sine ansatte.
Alligevel er det den mest indsigtsfulde #MeToo-film til dato, som Ekkos anmelder skriver i sin femstjernede anmeldelse.
Den unge assistent Jane – spillet mesterligt sammenbidt af stortalentet Julia Garner – er passivt vidne til sin chefs grænseoverskridende adfærd.
Den magtfulde producer efterlader brugte kanyler og et spor af panik blandt sine ansatte, når han bevæger sig gennem kontoret. Alle føler de sig tvunget til tavshed, når han kalder den ene unge, håbefulde kvinde efter den anden ind til casting-samtale på sin sofa.
Filmen kan ses på streamingtjenesten Viaplay fra 31. december, og der er al mulig grund til at få den set hurtigst muligt. Dels er det et utroligt medrivende drama, og dels kan filmen vække tanker, der måske vil gøre 2021 til et bedre år for mennesker af alle køn.
3. The Farewell
I disse år bliver mange film produceret i samarbejde mellem USA og Kina. Det er oftest kønsløse actionfilm, som bliver fyldt med tilpas mange elementer af hver lands kultur for at tækkes såvel et amerikansk som kinesisk publikum.
Sådan en film kunne komediedramaet The Farewell godt være blevet. Men instruktør Lulu Wang holder fast i sin egen, personlige fortælling og insisterer på den lunefulde humor i mødet mellem forskellige kulturer.
Komikeren og rapperen Awkwafina har en gennembrudsrolle som Billi, der vender hjem til Kina fra USA for at sige farvel til sin dødssyge bedstemor. Den forestående dødsdom holder familien dog skjult for den ældre kvinde, som kærligt og bestemt sætter sig for at arrangere en forloren bryllupsfest.
Undervejs bliver kontrasten mellem de forskellige kulturer accentueret gennem morsomme scener, hvor personerne viser sig fra deres mest fejlbarlige side. Det er en intelligent og empatisk familieskildring, som både er stærkt rørende og et smukt eksempel på det universelle i det specifikke.
2. Uncut Gems
Når Adam Sandler indtager hovedrollen i en film, er der som regel tale om en komedie af værste skuffe. Men engang imellem viser skuespilleren en helt anden side i mere seriøse film som P.T. Andersons Punch-Drunk Love og Noah Baumbachs The Meyerowitz Stories.
Sandler leverer sin bedste præstation nogensinde i Josh og Benny Safdies hidsige feberridt gennem New Yorks gader. I Uncut Gems spiller han juveleren Howard Ratner, der opererer i storbyens kriminelle underverden og kommer i problemer, da han spiller højt spil med en speciel diamant.
Vi placerede Safdie-brødrenes forrige film, den intenst pulserende Good Time med Robert Pattinson i hovedrollen, på tredjepladsen i vores årsliste fra 2017. De to instruktører og manuskriptforfattere har fundet ind til en ganske særlig stil, der med inspiration fra tidlige Scorsese-film på en gang føles rå realistisk og mareridtsagtig surreel.
Replikkerne flyver ud af munden på Howard, der mere og mere desperat forsøger at holde gode miner til slet spil. Tilsat febrilsk, håndholdt kamera og et pulserende lydbille af komponisten Daniel Lopatin – bedre kendt som den elektroniske musiker Oneohtrix Point Never – er man hele tiden på dupperne i det intense værk.
Ved første øjekast ligner The Lighthouse en film, som det er svært at holde sig vågen til. Historien om to fyrmestre fanget på en ø i 1800-tallets USA skrider med sort-hvide billeder frem mod en finale, der ikke er sådan at få mening ud af.
Men filmen er en underholdende oplevelse ulig noget andet. Superstjerne Robert Pattinson og Willem Dafoe smider alle hæmninger, når de som de to søulke bander, prutter og onanerer i vilden sky, mens isolationens vanvid stiger omkring dem.
Instruktør Robert Eggers slog igennem med gyser-hittet The Witch, der fremmaner en uhyggelig stemning langt ude i skoven.
I The Lighthouse skruer han op for humoren i de mange aparte scener med druk og tosserier. Men han viser sig også som en visionær instruktør, der favner stemninger i alle ender af det følelsesmæssige spektrum.
Herhjemme fik filmen først en regulær biografpremiere i år, hvorfor vi finder det værd at fremhæve den originale perle endnu engang. Robert Eggers har netop afsluttet optagelserne af vikingefilmen The Northman, hvor amerikanske stjerner som Nicole Kidman er på rollelisten sammen med Björk og danske Claes Bang – den glæder vi os til at se i det nye år!
Årets film
Hvert år kårer Ekkos redaktion årets bedste film og siden 2011 årets bedste tv-serier.
Vi udpeger de bedste i dansk, amerikansk og ikke-amerikansk film samt tv-serier og dokumentarer i separate artikler.
De udvalgte film og serier har alle haft dansk premiere i det forløbne år.
Tidligere vindere
2019: Marriage Story
2018: The Florida Project
2017: Manchester by the Sea
2016: Arrival
2015: Whiplash
2014: Boyhood
2013: Hushpuppy
2012: Moonrise Kingdom
2011: Winter’s Bone
2010: The Social Network
Kommentarer