Nyhed
07. dec. 2008 | 23:47

Avantgarde-dvd trækkes tilbage

Wilhelm Freddie-eksekutor kalder Filminstituttets dvd-antologi ”et ufrivilligt bunkebryllup”.

Af Mikkel Kofod

”Surrealisme, der gør glad,” skriver Lars Bukdahl i det seneste Ekko-nummer om dvd-antologien Danske eksperimentalfilmklassikere 1942-1958.

På Det Danske Filminstitut er smilet dog stivnet. Man har nemlig været tvunget til at trække samtlige 1.000 eksemplarer af dvd’en hjem fra butikkerne. Og de kommer ikke tilbage igen.

”Det er meget ærgerligt, men der er ikke rigtigt noget at gøre,” siger Dan Nissen, der er områdedirektør for Museum & Cinematek på Filminstituttet.

Freddie ville have sagt nej

Årsagen til tilbagekaldelsen er, at Det Danske Filminstitut har overset den ene af rettighedshaverne — eksekutoren Birger Raben-Skov — til Wilhelm Freddie og Jørgen Roos’ Det definitive afslag på anmodningen om et kys (1949) og Spiste horisonter (1950), to af de tretten avantgarde-kortfilm på udgivelsen.

Og da Birger Raben-Skov ved et tilfælde fik nys om udgivelsen, brød han sig hverken om idéen eller resultatet.

”Freddie ville aldrig have accepteret en sådan udgivelse,” siger Birger Raben-Skov, som varetager boet efter Wilhelm Freddie, der døde i 1995.

”Det er et vilkårligt bunkebryllup af såkaldte eksperimentale filmkunstnere, der er fuldstændig tilfældigt sammensat,” mener han og tilføjer, at Filminstituttet i det mindste burde have suppleret udgivelsen med en booklet, hvor de tretten film og deres instruktører var blevet ordentligt præsenteret.

Filminstituttet fuppet
Det Danske Filminstitut erkender fejlen, men understreger, at man har været i god tro.

”Vi har indgået en kontrakt med Peter Roos, der har arvet sin fars rettigheder til filmene. Han burde have fortalt os, at der var en anden rettighedshaver. Roos har et problem, for han har skrevet under på en kontrakt, hvor han sælger sine rettigheder,” siger Dan Nissen, som har overgivet sagen til Filminstituttets jurist.

Carl Nørrested har udvalgt de tretten film og er ligesom Dan Nissen ærgerlig over, at det har været nødvendigt at trække dvd’en tilbage.

”Dvd’en giver et godt historisk overblik – fra krigstiden og op til slutningen af 50’erne. Det er den eneste periode, hvor danske eksperimentalfilm gør sig gældende på verdensplan. Derfor er det både en relevant og enestående samling,” siger Carl Nørrested, som ikke mener, at Peter Roos har ikke spillet med åbne kort:

"Han har fuppet Filminstituttet, godt og grundigt.”

Brud på ophavsretslov
Dvd’en har ifølge Det Danske Filminstitut kostet 75.000 kr., og Peter Roos har modtaget 15.000 kr. for sine rettigheder. Han afviser beskyldningerne.

”Jeg er ikke forpligtet til at fortælle Filminstituttet, at der er en anden rettighedshaver. Desuden har Filminstituttet aldrig spurgt mig om lov til at sælge dvd’en til private, men kun om de måtte benytte filmene til non-kommerciel distribution,” siger han.

Birger Raben-Skov bakker ham op.

”Det er fuldstændigt horribelt, at en offentlig dansk institution som Filminstituttet groft bryder danske ophavsretlige love ved at lave en udgivelse, hvor de ikke spørger den ene af rettighedshaverne,” siger han.

Kan ses på museer
Peter Roos og Birger Raben-Skov har nu deres egne planer med Det definitive afslag på anmodningen om et kys og Spiste horisonter, som Lars Bukdahl i sin anmeldelse kalder ”klokkeklare hovedværker”.

”Vi gør filmene tilgængelige for diverse kunstmuseer og filminstitutter, som kan vise dem ved særlige lejligheder. Derved forbliver filmene unikke værker, hvilket vil skabe mere omtale,” ræsonnerer Peter Roos.

Filmene vil første gang kunne ses på Statens Museum for Kunst den 28. februar 2009, hvor museet har en udstilling af Wilhelm Freddie.

Danske eksperimentalfilmklassikere 1942-1958 nåede at blive solgt til 35 kunder, som dermed har sikret sig en ægte raritet.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko