Nyhed
23. sep. 2009 | 17:22

Balde-tatovering er ydmygende

Forfatteren Knud Romer Jørgensen kritiserer Zentropa for bevidst at ydmyge deres medarbejdere som et pr-trick.

Af Henrik Østergaard

”Det er Peter Aalbæk Jensens sædvanlige trick til at tvinge medarbejderne i knæ.”

Sådan siger reklamemanden og forfatteren Knud Romer Jørgensen om filmselskabet Zentropas tilbud til deres medarbejdere: Få firmalogoet tatoveret på den ene balde.

Zentropa direktør, Peter Aalbæk Jensen, betaler for tatoveringen og har lovet, at som tak vil de tatoverede medarbejdere få særlige fordele i forbindelse med for eksempel videreansættelse og lønforhandlinger.

”Hvis man gerne vil være hos Zentropa og være i filmbranchen, må man også finde sig i, at der engang imellem er nogle anderledes krav, end der er andre steder,” sagde en af de tatoverede medarbejdere, Jesper Jarl Petersen, i et indslag på TV 2 Nyhederne i går aftes.

Hjernevask
Knud Romer Jørgensen mener, at balde-tatoveringen vil skade Zentropas ry som virksomhed.

”Selvfølgelig er det et pr-trick. Men det kommer til at ramme dem som en boomerang,” spår Knud Romer Jørgensen til Ekko.

”Jeg har selv lavet den her slags markedsføring, som man kalder intern branding. Man bruger sine kerneværdier til at styrke virksomhedskulturen blandt medarbejderne.”

”Man hjernevasker folk på den måde. Den her ensretning af medarbejderne er noget af det mest umoralske, der findes i erhvervslivet i dag,” mener Knud Romer Jørgensen.

På knæ for Kong Aalbæk
Zentropa er ikke den første virksomhed, som tatoverer deres medarbejdere. For nylig gik firmaet bag energidrikken CULT ud og tilbød folk, der ville lade sig tatovere med deres logo, mellem 3.000 og 6.000 kroner.

Knud Romer Jørgensen mener, at Zentropa bevidst ydmyger sine medarbejdere.

”Man brændemærker medarbejderne, som var de slaver. Man siger til medarbejderne, at de skal lægge sig på knæ for den store Kong Aalbæk,” siger Knud Romer Jørgensen, der selv har arbejdet for Zentropa og har et godt kendskab til virksomheden.

”Zentropa synes sikkert, det er et fedt pr-trick. Det er enormt nemt at få opmærksomhed i filmbranchen, hvis man bare er villig til at overskride normerne.”

”Zentropa dyrker normoverskridelsen som princip. Her er ydmygelsen sat i system. Hvis man siger noget forkert, ryger man ud. Så kan man godt glemme alt om at blive instruktør,” siger Knud Romer Jørgensen.

Samhørighed med virksomheden
Peter Aalbæk Jensen afviser kritikken.

”Jeg gør det her for at bekræfte den livslange pagt, det er at være medarbejder på Zentropa. Jeg ser intet ydmygende i, at den pagt bliver visualiseret,” siger han til Ekko.

Tatoveringen er blot én af de metoder, som Zentropa benytter til at skabe sammenhold mellem de ansatte og sammenhørighed med virksomheden. 

Fra orm til anaconda
Zentropa har også obligatorisk morgensang hver fredag. Man har medarbejderaktier til de fastansatte, og tidligere har man tilbudt et kursus i bækkenbundsøvelser til de mandlige ansatte. Kurset hed ”Fra orm til anaconda” og skulle styrke de ansattes mandighed.

Ifølge Aalbæk er tatoveringen på balden frivillig.

”De, der vælger at få en tatovering, signalerer, at Zentropa betyder rigtig meget for dem. Det registrerer jeg og tager med i den samlede vurdering af medarbejderen.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko