Tema: Baseret på virkeligheden
Dokumentarfilmen orienterer sig mere og mere i retning af fiktion, mens fiktionsfilmen gang på gang orienterer sig i retning af det faktuelle.
Det er en påfaldende tendens i disse år.
Der er også film, som – svarende til den autofiktion, der er en trend i litteraturen – går meget tæt på det private. Her udstiller kunstneren sig selv, men inddrager også andre, som ikke nødvendigvis er begejstrede for at blive en del af den kunstneriske bearbejdning af virkeligheden.
I det nye nummer af Ekko, der er på gaden onsdag 25. juni, sætter vi fokus på problematikken i temaet ”Baseret på virkeligheden”.
Malmros-skuespiller taler ud
Nils Malmros bruger om nogen filmkunstner sit eget liv som stof i sine film. Den seneste, Sorg og glæde, handler om hans psykisk uligevægtige kones drab på parrets ni måneder gamle pige. Tragedien involverede også Malmros’ dengang syttenårige skuespiller Line Arlien-Søborg.
Hun forsøgte at blive skrevet ud af manuskriptet, men forgæves. Hidtil har hun været tavs om Sorg og glæde, men i det nye Ekko skriver hun en kommentar til filmen og fortæller sin egen side af historien.
”Min verden brød sammen. Jeg var i chok. Alt faldt på plads, og samtidig faldt alt fra hinanden,” skriver Line Arlien-Søborg om tragedien, og hvad der skete umiddelbart efter.
Hun kan ikke genkende det flirtende billede, der bliver tegnet af Iben, som Line Arlien-Søborg hedder i filmen. Hun mener, at Nils Malmros manipulerer, så hans egen skyld i tragedien synes mindre.
”Iben er en slags skyldig i kraft af hendes forførende uskyld. En retorik, der har karakter af et besynderligt selvbedrag og er udtryk for den voksnes seksualiserede blik på et barn. Hun er forføreren, og han er uskylden, der lader sig forføre,” skriver Line Arlien-Søborg om Sorg og glæde. Filmen er blevet set af 272.000 mennesker og massivt omtalt i medierne.
Glistrup vs. Boe
Line Arlien-Søborgs otte siders lange artikel, der stiller spørgsmål ved det moralske i autofiktion, er en del af temaet i Ekko #65.
I en anden artikel mødes Mogens Glistrups datter med Christoffer Boe og hans manuskriptforfatter for at finde ud af, hvorfor de egentlig er så uenige om Spies & Glistrup. Og manuskriptforfatteren Bo hr. Hansen fortæller, hvordan man transformerer et menneske fra virkelighed til lærredet – her vinder den gode historie altid.
Lektor Peter Schepelern binder trådene sammen i et stort essay og konkluderer: ”Personerne kan rase mod deres fremstilling i fiktionen, men samtidig kan det være her, der venter en slags udødelighed.”
Det nye nummer af Ekko kan bestilles her eller købes på løssalgssteder.
Line Arlien-Søborg
Født 1966 i Gentofte.
Cand.mag. i litteraturhistorie, medier og æstetik og kultur.
Debuterede som skuespiller i Nils Malmros’ Kundskabens træ i 1981.
Modtog en Bodil og en Robert for sin hovedrolle i Skønheden og udyret fra 1983.
Var instruktørassistent på Malmros’ At kende sandheden (2002) og Kærestesorger (2009).
Siden 2014 gymnasielærer i dansk og medier.
Kommentarer