Debutanternes aften ved Bodil-uddelingen
Kløften mellem kritikerne og publikum blev større i 2016, i hvert fald når det gælder dansk film.
Publikum strømmede til film som Flaskepost fra P og Klassefesten 3 – Dåben, som kritikerne vendte tommelfingeren ned til. Omvendt svigtede publikum en række anmelder-darlings.
Kløften blev ikke mindre her til aften i Konservatoriets Koncertsal, hvor Danske Filmkritikere hyldede to spillefilmdebutanter, Rasmus Heisterberg og Christian Tafdrup, der med I blodet og Forældre tilsammen blot solgte 7.122 biografbilletter.
Men Danske Filmkritikere er en forening, som udelukkende vurderer film på deres kvalitet, og ifølge kritikerne er I blodet den bedste danske film i 2016. Den fik da også hele fem stjerner i Ekko, og Bodil-komiteen udtaler, at ungdomsfilmen emmer af, at instruktøren har noget på hjerte.
Et stort rygklap til Rasmus Heisterberg, som hidtil har været mest kendt for sit mangeårige manuskriptsamarbejde med Nikolaj Arcel. Og I blodet indkasserede endnu en pris, da det unge talent Victoria Carmen Sonne vandt for bedste kvindelige birolle.
Sjette Bodil til Dyrholm
Aftenen blev et mindst lige så stort rygklap til Christian Tafdrup, der ligesom Heisterberg indtil nu har været mest kendt i en anden metier, nemlig som skuespiller.
Tafdrup vandt ikke bare den nystiftede manuskriptpris for Forældre, der elegant leger med tiden i historien om et ældre ægtepar, som forsøger at genskabe deres ungdom.
Der var også Bodil-priser til Søren Malling for bedste mandlige hovedrolle og til Maria von Hausswolff for bedste fotografering. Endelig fik Jette Lehmann Henning Bahs-prisen for sin scenografi i filmen.
Ekkos læsere vil formentlig kunne huske Christian Tafdrups fremragende kortfilm En forelskelse, som vi udgav på dvd’en New Danish Screen i 2009, hvor vi også udråbte ham til nyt, stort talent i dansk film.
Thomas Vinterbergs Kollektivet var en af de få film, der både fik gode anmeldelser og blev set af mange mennesker. Trine Dyrholm vandt som forventet prisen for bedste kvindelige hovedrolle i filmen, hvor hun hudløst spiller en tv-vært, hvis liv går i opløsning, da hendes tøffelhelt af mand i kollektivet falder for en anden kvinde.
Det var sjette Bodil-statuette til Trine Dyrholm.
En anden brobygger mellem anmelderne og publikum var Jesper W. Nielsens Der kommer en dag, der vandt filmbranchens Robert-pris, men meget overraskende slet ikke blev nomineret i kategorien for bedste film af kritikerne.
Der var dog en trøstepræmie, da prisen for bedste mandlige birolle gik til Lars Mikkelsen for hans overbevisende spil som ondskabsfuld forstander.
Hæder til krigsdokument
Der blev som vanligt også uddelt statuetter til udenlandske film, og her fik The Revenant prisen for bedste amerikanske film, mens tyske Min far Toni Erdmann fik prisen for bedste ikke-amerikanske film.
Andreas Møl Dalsgaard og Obaidah Zytoon vandt en Bodil for deres syriske krigsdokument The War Show. Æres-Bodil gik til skuespilleren Henning Jensen for lang og tro tjeneste i dansk film, mens instruktøren Christina Rosendahl fik en Sær-Bodil.
Christina Rosendahl får prisen for sit arbejde som formand for Danske Filminstruktører, hvor hun især har været engageret i kampen for, at kvindelige instruktører kommer op på 50 procent af støtten fra Det Danske Filminstitut.
”I 2016 har hun for alvor markeret sig som en begavet stemme i ligestillingsdebatten, der absolut ikke er let at tage i Danmark. Hun har insisteret på, at beslutninger skal tages på et oplyst grundlag,” udtaler Danske Filmkritikere.
Langfinger til Pedersen
Sær-Bodil gives ofte til en teknisk bedrift, men Danske Filmkritikere har i år altså ønsket at slå et politisk slag for ligestilling og vise deres opbakning til Christina Rosendahl, der i 2015 følte sig så hårdt angrebet, at hun sammen med to kvindelige kolleger anlagde injuriesag imod Ekko-blogger Kim Pedersen, som i Berlingske havde beskyldt kvinderne for at mele egen kage.
For nylig kaldte hun Kim Pedersen en uddøende ronkedor. Med prisen giver Bodil-medlemmerne indirekte en langfinger til Pedersen, der på det seneste har kritiseret foreningen i en række blogs.
Ligesom man viser sin integritet, idet samme Kim Pedersen i sin egenskab som formand for Danske Biografer udsteder det eftertragtede biograf-frikort til Bodil-medlemmerne.
Bodil-vindere 2017
Danske film
VINDER: I blodet
Forældre
The Neon Demon
Kollektivet
Shelley
Kvindelige hovedrolle
VINDER: Trine Dyrholm, Kollektivet
Danica Curcic, Fuglene over sundet
Elle Fanning, The Neon Demon
Bodil Jørgensen, Forældre
Cecilie Lassen, De standhaftige
Mandlige hovedrolle
VINDER: Søren Malling, Forældre
David Dencik, Fuglene over sundet
Mikkel Boe Følsgaard, De standhaftige
Martin Buch, Swinger
Ulrich Thomsen, Kollektivet
Kvindelige birolle
VINDER: Victoria Carmen Sonne, I blodet
Sofie Gråbøl, Der kommer en dag
Martha Sofie Wallstrøm Hansen, Kollektivet
Laura Bro, Fuglene over sundet
Miri Ann Beuschel, Forældre
Mandlige birolle
VINDER: Lars Mikkelsen, Der kommer en dag
Lars Ranthe, Kollektivet
Elliott Crosset Hove, I blodet
Lars Ranthe, Kærlighed og andre katastrofer
Alexandre Willaume, Hundeliv
Dokumentar
VINDER: The War Show, Andreas Møl Dalsgaard og Obaidah Zytoon
Dem vi var, Sine Skibsholt
Bugs, Andreas Johnsen
Amateurs in Space, Max Kestner
Vejen er lang, Mette Knudsen
Amerikanske film
VINDER: The Revenant
Arrival
Spotlight
Carol
Captain Fantastic
Ikke-amerikanske film
VINDER: Min far Toni Erdmann
Sauls søn
Ex Machina
Dagen i morgen
Jeg, Daniel Blake
Bedste manuskript
Christian Tafdrup (Forældre)
Bedste fotograf
Maria von Hausswolff (Forældre)
Æres-Bodil
Henning Jensen
Sær-Bodil
Christina Rosendahl (formand for Danske Filminstruktører)
Henning Bahs-prisen
Jette Lehmann (scenografi på Forældre)
Streamingprisen
Flaskepost fra P (nomineret af Viaplay)
Kommentarer