Nyhed
06. jan. 2008 | 00:20

Brian De Palmas Redacted

"Jeg har ironisk nok måttet censurere mig selv," fortæller Brian De Palma, som snart er aktuel med barsk anti-krigsfilm om Irak.

Af Louise Kidde Sauntved

Selvom instruktøren Brian De Palma er en filmveteran på efterhånden 67 år, er stilen i Redacted rå, ung og pågående.

Filmens billeder fra Irak-krigen er en blanding af HD-optagelser, videoklip, internet uploads og sekvenser fra overvågningskameraer. De serveres med en intensitet og følelse, som var det virkeligheden, men der er faktisk tale om fiktive rekonstruktioner.

Juridisk minefelt
"Det svære ved at lave filmen var det juridiske minefelt, som jeg bevægede mig ind i," fortæller Brian De Palma, da Ekko møder ham under Venedig-festivalen i september.

"Alt, hvad der er i filmen, er baseret på noget, der virkelig er sket. Men jeg var nødt til at fiktionalisere billederne for ikke at blive sagsøgt," fortsætter instruktøren om Redacted, der har dansk premiere 1. februar og ikke er for sarte sjæle.

"Til slut i filmen er der en montage af ansigter, som er virkelige. Men jeg kunne af juridiske grunde ikke vise dem. Jeg måtte censurere mig selv. Det synes jeg er helt forfærdeligt - ikke engang at have muligheden for at sætte ansigter på disse lidende mennesker," siger Brian De Palma.

"Mediedækningen af krigen er i bund og grund spin fra den amerikanske regerings side, og befolkningen konsumerer helt ukritisk den konstruerede medievirkelighed. Men den store ironi er, at Redacted (på dansk: Redigeret, red.) selv endte med at blive - ja, redigeret og censureret," erkender han åbenhjertigt.

Chokerende historier
Brian De Palmas udgangspunkt var at lave en anti-krigsfilm, og hans research førte ham hurtigt til internettet. Til YouTube, blogs og videodagbøger, der er blevet lagt ud af soldater.

De Palma ledte på både amerikanske og arabiske sites, og han blev chokeret over, hvad han så: rapporter om vold, mord og voldtægt - og soldater, der enten var psykisk nedbrudte eller forvandlet til kyniske maskiner, der havde opbygget et panser af foragt for liv.

På nettet faldt han over den historie, han fortæller i filmen. Amerikanske soldater voldtager en kun fjortenårig irakisk pige, som de bagefter myrder sammen med hendes familie. I filmen splitter udåden soldaterne i dem, der deltager aktivt - og dem, der trues til tavshed.

"Jeg forsøger at formidle, hvad der rent faktisk sker i Irak. Under Vietnam-krigen så vi billeder af ødelæggelserne. Vi så sorgen og smerten hos det vietnamesiske folk, vi så de amerikanske soldater —sårede og bragt hjem i ligposer. Men i dag ser vi ikke de billeder, for de store amerikanske medier er blevet en del af statsinstitutionen," siger Brian De Palma indigneret. 

Historien gentager sig
Det er ikke første gang, at Brian de Palma viser sit standpunkt i forhold til en krig. I 1989 lavede han Casualties of War, hvor Michael J. Fox spiller en Vietnam-soldat, der - som soldaterne i Redacted - vender det blinde øje til en voldtægt.

Historien og tragedien gentager sig.

"De, der har skabt den her krig, var unge under Vietnam-krigen. Det kan godt være, at de ikke gjorde tjeneste, men de så, hvad der skete. Er vi virkelig dømt til at gentage historien igen og igen? Mit håb er, at de her billeder kan gøre publikum så oprørte, at de får politikerne til at stemme imod krigen. Det er den eneste måde, vi kan stoppe krigen på," siger Brian De Palma.

Soldater til monstre
Brian De Palma er i øvrigt ikke den eneste instruktør, der på film forsøger at fortælle den sande historie om Irak-krigen.

Til maj er der dansk premiere på In the Valley of Elah af Paul Haggis, der vandt en Oscar med dramaet Crash og var med til at skrive Clint Eastwoods Vietnam-film, Flags of Our Fathers og Letters From Iwo Jima.

In the Valley of Elah handler om en far, hvis søn forsvinder kort efter sin hjemsendelse fra Irak. Da faren prøver at finde ud af, hvad der er sket, opdager han, hvilke monstre krigen har gjort sønnen og de andre soldater til.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko