Nyhed
28. apr. 2013 | 00:10

Briterne er ufrivillige netpirater

Foto | The Pirate Bay
The Pirate Bay er en af de sider, som briterne muligvis ikke ved er fyldt med ulovligt indhold.

44 procent af Storbritanniens internetbrugere ved ikke, at fildeling er ulovligt, viser en ny undersøgelse.

Af Freya Bjørnlund

Må man lægge en af sine dvd-film op på nettet? Eller må man snuppe en digital kopi af sin vens yndlingsfilm med hjem på USB? En ny undersøgelse afslører, at mange internetsurfere har problemer med at svare på den slags spørgsmål om piratkopiering. 

Det britiske advokatfirma Wiggin har spurgt 2.500 internetbrugere i Storbritannien om deres medievaner, skriver The Hollywood Reporter. Og de britiske online-pirater er tilsyneladende forbløffende blåøjede. 

Hele 44 procent af de adspurgte er ikke klar over, at det er ulovligt at uploade kommercielt produceret medieindhold til en fildelingshjemmeside. Og 35 procent tror, at det er lovligt at kopiere vennernes filer med film, musik og spil. 

En ud af fire pirat-googler
Den manglede viden om lovgivningen kan uforvarende gøre hæderlige internetbrugere til online-pirater. Undersøgelsen afslører, at 65 procent ofte bruger søgemaskiner som Google til at finde medieindhold på nettet – uden at være klar over, om det er lovligt. Og mere end en ud af fire pirat-googler på daglig basis. 

Til gengæld indikerer tallene, at webbrugernes moralske kompas trods alt svinger bedre end tidligere. 68 procent svarer, at det er vigtigt at følge loven og beskytte de kreative industrier mod piratkopiering – et tal, der er steget fra 55 procent i 2010. 

Nye online-initiativer som Netflix og Amazons Lovefilm har gjort det lettere at være lovlydig mediebruger. Og 62 procent af de adspurgte mener, at de sagtens kan dække deres film- og tv-behov gennem lovlige kanaler.

Nye digitale medievaner
De nye digitale medieplatforme har også ændret vores måde at se film på. 

23 procent af undersøgelsesdeltagerne ejer nu et smart-tv med netadgang, og salget forventes at stige eksplosivt det næste år. 

Desuden vælger flere og flere tv-skærmen fra til fordel for bærbare computere, tablets og smartphones. 62 procent ser tv og film på de alternative skærme mindst én gang om måneden – og blandt de femten-nitten-årige er tallet hele 88 procent.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko