Cannes gør plads til kvinderne
Det bliver nogle af verdens førende filmskabere, der i maj skal dyste om at vinde en af filmverdens mest eftertragtede priser, Guldpalmen, på Cannes-festivalen.
I dag har folkene bag den franske festival offentliggjort størstedelen af programmet. Her blev det – som længe har været en velkendt hemmelighed – officielt bekræftet, at Wes Andersons stjernespækkede Asteroid City får verdenspremiere i Cannes.
Amerikaneren skal dyste mod store filmskabere som landsmanden Todd Haynes, japanske Hirokazu Kore-eda, tyrkiske Nuri Bilge Ceylan, italienske Nanni Moretti og engelske Ken Loach om Guldpalmen.
Der er også knap så velkendte, men ikke desto mindre spændende filmskabere på spil i hovedkonkurrencen. Og med seks kvindelige instruktører af de nitten film i hovedkonkurrencen er kønsrepræsentation mere ligelig end normalt.
Blandt dem er østrigske Jessica Hausner, der senest begejstrede med Little Joe, og Alice Rohrwacher, som står bag Lazzaro den lykkelige. Hausners film Club Zero har Sidse Babett Knudsen i en rolle og dansk co-produktion i form af filmselskabet Paloma Productions.
Tilbage på herresiden er Norden repræsenteret af finske Aki Kaurismäki, der tager til Cannes med sin seneste film, som på engelsk hedder Fallen Leaves.
Og så er det værd at bemærke, at tyske Wim Wenders har to film på festivalen. Instruktøren er i hovedkonkurrencen med Perfect Days, mens han også viser Anselm uden for konkurrence. Det samme gælder i øvrigt for kinesiske Wang Bing, som er lykkedes med at få en dokumentar med i kampen om Guldpalmen.
Ingen danskere
Vi skrev i går en artikel om de danske film, som kunne være i spil til at få verdenspremiere på Cannes-festivalen.
Ingen af dem blev desværre nævnt i dagens annoncering, hvor den kunstneriske leder Thierry Frémaux fortalte, at folkene bag festivalen harset mere end 2000 film i udvælgelsen.
Han sagde dog også, at der de kommende dage vil blive afsløret flere film i det officielle program, så håbet lever stadig. Den bedste chance for eventuel dansk deltagelse er dog størst i parallelkonkurrencerne Semaine de la Critique og Directors’ Fortnight.
I den næstbedste konkurrence Un Certain Regard – hvor dansk-islandske Hlynur Pálmason sidste år var udtaget med Vanskabte land – blev der præsenteret sytten film af mere eller mindre ukendte instruktører.
Derfor er der aldrig lige så stort fokus på filmene i den konkurrence som i hovedkonkurrencen om Guldpalmen. Men man kan som regel falde over små perler af spændende nye stemmer.
Sidste år var der i Un Certain Regard verdenspremiere på norske Sick of Myself, som i disse dage indtager danske biografer og er meget anbefalelsesværdig.
Serie bliver til film
Hvert år bliver nogle af de største film i Cannes vist uden for konkurrencen om Guldpalmen.
Martin Scorseses Killers of the Flower Moon får verdenspremiere uden for konkurrence, selv om det var Cannes-festivalens ønske at have den med i kampen om Guldpalmen, sagde Thierry Frémaux under dagens pressekonference.
Det ønskede instruktøren dog ikke.
Sam Levinson – kendt for hitserien Euphoria – viser sit HBO-projekt The Idol, hvor musikstjernen The Weeknd medvirker og producerer. Kilder siger til mediet Indiewire, at to eller tre afsnit af serien bliver vist i Cannes.
Og så er der vanen tro også en blockbuster på plakaten. Denne gang er det i form af Indiana Jones and the Dial of Destiny med Harrison Ford og Mads Mikkelsen som skurk.
Cannes-program 2023
Åbningsfilm
Jeanne du Barry, instr. Maïwenn (uden for konkurrence)
Hovedkonkurrencen
Club Zero, instr. Jessica Hausner
The Zone of Interest, instr. Jonathan Glazer
Fallen Leaves, instr. Aki Kaurismaki
Four Daughters, instr. Kaouther Ben Hania
Asteroid City, instr. Wes Anderson
Anatomie d’Une Chute, instr. Justine Triet
Monster, instr. Hirokazu Kore-eda
The Sun of the Future, instr. Nanni Moretti
La Chimera, instr. Alice Rohrwacher
About Dry Grasses, instr. Nuri Bilge Ceylan
L’Ete Dernier, instr. Catherine Breillat
The Passion of Dodin Bouffant, instr. Tran Anh Hung
Rapito, instr. Marco Bellocchio
May/December, instr. Todd Haynes
Firebrand, instr. Karim Ainouz
The Old Oak, instr. Ken Loach
Banel et Adama, instr. Ramata-Toulaye Sy
Perfect Days, instr. Wim Wenders
Jeunesse, instr. Wang Bing
Un Certain Regard
The Delinquents, instr. Rodrigo Moreno
How to Have Sex, instr. Molly Manning Walker
Goodbye Julia, instr. Mohamed Kordofani
The Buriti Flower, instr. Joao Salaviza og Renée Nader Messora
Simple Comme Sylvain, instr. Monia Chokri
Kadib Abyad (The Mother of All Lies), instr. Asmae El Moudir
The Settlers, instr. Felipe Galvez
Omen, instr. Baloji Tshiani
The Breaking Ice, instr. Anthony Chen
Rosalie, instr. Stephanie di Giusto
The New Boy, instr. Warwick Thornton
If Only I Could Hibernate, instr. Zoljargal Purevdash
Hopeless, instr. Kim Chang-hoon
Terrestrial Verses, instr. Ali Asgari & Alireza Khatami
Rien a Perdre, instr. Delphine Deloget
Les Meutes, instr. Kamal Lazraq
La Regne Animal, instr. Thomas Cailley
Special Screenings
Pictures of Ghosts, instr. Kleber Mendonca Filho
Anselm, instr. Wim Wenders
Occupied City, instr. Steve McQueen
Man in Black, instr. Wang Bing
Cannes-premierer
Le Temps D’Aimer, instr. Katell Quillevere
Cerrar Los Ojos, instr. Victor Erice
Bonnard, Pierre et Marthe, instr. Martin Provost
Kubi, instr. Takeshi Kitano
Midnight Screenings
Omar la Fraise, instr. Elias Belkeddar
Kennedy, instr. Anurag Kashyap
Acide, instr. Just Philippot
Uden for konkurrence
Killers of the Flower Moon, instr. Martin Scorsese
The Idol, instr. Sam Levinson
Cobweb, instr. Kim Jee-woon
Indiana Jones and the Dial of Destiny, instr. James Mangold
Kommentarer