Cannes 2017
13. apr. 2017 | 11:32 - Opdateret 17. maj 2017 | 12:36

Twin Peaks kommer til Cannes

Foto | Showtime
David Lynch er elsket i Cannes, hvor han i 1990 vandt Guldpalmen med Wild at Heart. Lynch er ikke i hovedkonkurrencen i år, men tredje sæson af hans legendariske tv-serie Twin Peaks får verdenspremiere på festivalen.

Programmet for Cannes 2017 er netop blevet offentliggjort. David Lynch’ kultserie viser sine to første afsnit på festivalen, mens Michael Hanekes Happy End er i hovedkonkurrencen.

Af Nicki Bruun

Påskehyggen spreder sig rundt omkring i de danske hjem, men i dag er også lillejuleaften for filmentusiaster.

På et pressemøde i Paris har Cannes-festivalens præsident Pierre Lescure og leder Thierry Fremaux netop offentliggjort årets program, der er det 70. af slagsen.

Den første store nyhed kom, inden filmene overhovedet begyndte at blive nævnt. Den kommende sæson af David Lynch’ Twin Peaks, der får dansk premiere 22. maj, viser nemlig de første to afsnit først på Cannes-festivalen, der finder sted 17. – 28. maj.

En anden mester vender også tilbage til Croisetten.

Det er nok ingen overraskelse for filminteresserede, at Michael Haneke er udtaget til hovedkonkurrencen igen for sit nye flygtningedrama Happy End. Instruktøren har vundet Guldpalmen for sine to seneste film, Amour og Det hvide bånd, så han har nærmest været selvskrevet, siden filmen blev annonceret i slutningen af 2015.

Ingen skandinavere
Todd Haynes er også tilbage i Cannes, denne gang med Wonderstruck, mens græske Yorgos Lanthimos har lavet endnu en engelsksproget film med Colin Farrell i hovedrollen, The Killing of a Sacred Deer.

De er begge i hovedkonkurrencen.

Set med danske – og nordiske – øjne er der ikke meget at råbe hurra for. Mens der ikke har været det store håb for nogle danske film, er det meget overraskende, at norske Joachim Trier og svenske Ruben Östlund hverken er i hovedkonkurrencen eller Un Certain Regard, som er den sekundære konkurrence.

Triers gyser kan man måske forstå ikke er en typisk Cannes-film, men han var immervæk i hovedkonkurrencen i 2015 med Louder Than Bombs, der selvfølgelig også havde den franske darling Isabelle Huppert på rollelisten.

Men det lignede virkelig året, hvor Ruben Östlund skulle i hovedkonkurrencen, efter at Force majeure fik stormende bifald og vandt juryens pris i Un Certain Regard i 2014. Om hans engelsksprogede debut The Square ikke er blevet færdig eller bare er blevet fravalgt, vides ikke.

Atten film er blevet udvalgt til hovedkonkurrencen, og sidste år blev Asghar Farhadis Sælgeren tilføjet efterfølgende som nummer 21, så man kan krydse fingrene for tilføjelser i år.

De nye spillere
Sidste år var streamingtjenesten Amazon stærkt repræsenteret med Nicolas Winding Refns The Neon Demon og Jim Jarmusch’ Paterson. I år er det Netflix, som byder ind med to film i hovedkonkurrencen.

Bong Joon-hos Okja kommer på Netflix den 28. juni, men inden da skal den kæmpe om Guldpalmen i Cannes. Det samme skal Noah Baumbachs The Meyerowitz Stories, hvis premiere hos streaming-giganten endnu ikke er fastlagt.

Samtidig gjorde Thierry Fremaux en dyd ud af at påpege, at Cannes med indlemmelsen af Twin Peaks ikke har taget tv-serier til sig, men blot er interesseret i auteurs. Det giver sig ligeledes udslag i, at også Jane Campion – den eneste kvinde, der har vundet Guldpalmen – har premiere på anden sæson af sin serie, Top of the Lake, på festivalen.

Kvinder er der tre af i årets hovedkonkurrence.

Sofia Coppola vender tilbage til hovedkonkurrencen, som hun var i med Marie Antoniette, denne gang med The Beguiled. Japanske Naomi Kawase har været i hovedkonkurrencen fire gange siden 2003, og kommer det igen med Hikari. Skotske Lynne Ramsey var i hovedkonkurrence med We Need to Talk About Kevin i 2011 og kommer denne gang med You Were Never Really Here.

Skuespillere og forfattere
I den altid interessante sidekonkurrence Un Certain Regard er instruktørernes navne knap så genkendelige for den almindelige biografgænger, men ikke mindre spændende.

En, der måske får filmklokkerne til at ringe, er franske Laurent Cantet. Han vandt nemlig Guldpalmen i 2008 for Klassen, men må i år tage til takke med en plads i den ikke nær så glorværdige sidekonkurrence.

En anden franskmand, Mathieu Amalric, der er bedst kendt som skuespiller i blandt andet Dykkerklokken og sommerfuglen, har også fået genvalg i Un Certain Regard. Denne gang har han instrueret biopic’en Barbara.

De færreste kender ham nok, men Taylor Sheridan er manuskriptforfatteren bag Sicario og Hell or High Water. Nu gør amerikaneren, der startede som skuespiller, klar til også at slå igennem som instruktør med Wind River, som han også har skrevet.

Endelig er det også værd at nævne tyske Valeska Grisebachs Western af den simple grund, at den er produceret af kvinden bag sidste års store åbenbaring i Cannes, Min far Toni Erdmann. Maren Ade måtte se sig totalt forbigået af juryen, og mens hun ikke selv har en film med i år, har hendes selskab Komplizen Film produceret Western, der er kommet med i Un Certain Regard.

Cannes-festival 2017


Hovedkonkurrence

Happy End, Michael Haneke
The Beguiled, Sofia Coppola
Rodin, Jacques Doillon
Wonderstruck, Todd Haynes
Le Redoutable, Michel Hazanavicius
Geu-Hu (The Day After), Hong Sangsoo
Hikari (Radiance), Naomi Kawase
The Killing Of The Sacred Deer, Yorgos Lanthimos
A Gentle Creature, Sergei Loznitsa
Jupiter’s Moon, Kornél Mundruczó
L’amant Double, François Ozon
You Were Never Really Here, Lynne Ramsay
Good Time, Benny Safdie og Josh Safdie
Loveless, Andrey Zvyagintsev
The Meyerowitz Stories, Noah Baumbach
In The Fade, Fatih Akin
Okja, Bong Joon-Ho
120 Battements Par Minute, Robin Campillo

 

Uden for konkurrence

Ismael’s Ghosts, Arnaud Desplechin (åbningsfilm for festivalen)
Blade of the Immortal
, Takashi Miike
How to Talk to Girls at Parties, John Cameron Mitchell
Visages, villages, Agnès Varda


Un Certain Regard

Barbara, Mathieu Amalric (åbningsfilm)
After the War, Annarita Zambrano
La Novia del Desierto, Cecilia Atán, Valeria Pivato
Jeune Femme, Léonor Serraille
Lerd (Dregs), Mohammad Rasoulof
En Attendant les Hirondelles (The Nature of Time), Karim Moussaui
Anpo Suru Shinryakusha (Before We Vanish), Kurosawa Kiyoshi
Out, Gyorgy Kristof
Posoki (Directions), Stephan Komandarev
Western, Valeska Grisebach
Las Hijas De Abril (April’s Daughter), Michel Franco
Fortunata (Lucky), Sergio Castellitto
L’atelier, Laurent Cantet
Aala Kaf Ifrit (Beauty and the Dogs), Kaouther Ben Hania
Tesnota (Closeness), Kantemir Balagov
Wind River, Taylor Sheridan

 

Specielle visninger

A Inconvenient Sequel, Bonni Cohen og Jon Shenk
Napalm
, Claude Lanzmann
Demons in Paradise
, Jude Ratman
Sea Sorrow
, Vanessa Redgrave
Clair’s Camera
, Hong Sangsoo
12 Jours, Raymond Depardon
They, Anahita Ghazvinizadeh
Promised Land, Eugene Jarecki

 

Midnatsvisninger

The Villainess, Jung Byung-Gil
The Merciless, Byun Sung-Hyun
Prayer Before Dawn, Jean-Stéphane Sauvaire

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko