Leonora-forliset
26. aug. 2021 | 20:34

Dramachef tager det fulde ansvar for serieforlis

Foto | uoplyst
Kongedatteren Leonora Christinas liv skulle have været en af DR’s største serier, men indtil nu har dramaet foregået bag kulissen.

”DR skal finde sin plads i et markant forandret marked,” siger Christian Rank, der få måneder før optagestart indså, at serien om Leonora Christina var for stor en mundfuld.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

DR’s dramachef Christian Rank har hen over sommeren kæmpet for at finde en løsning på det problem, som han i sidste ende ikke så anden udvej end at træffe en ærgerlig beslutning omkring.

Han måtte trykke på pauseknappen i produktionen af en stort anlagt serie om kongedatteren Leonora Christina. Serien skulle ellers snart starte optagelserne med en planlagt premiere i 2024, men nu kommer den tidligst i 2026, hvis det vel at mærke lykkes at få projektet tilbage på sporet.

Det er vel nærmest en beslutning uden fortilfælde i DR, som involverer mange mennesker, som havde ryddet deres kalender for at arbejde på den storstilede serie.

Budgettet har simpelthen ikke holdt, forklarer Christian Rank til Ekko.

”Vi oplever en ret heftig lønudvikling, som udfordrer os, og som er gået hurtigt. Der er samtidig en mangel på filmarbejdere i Danmark, som gør, at vi må rekruttere i resten af Skandinavien,” siger dramachefen.

”Det er ikke i sig selv et problem, for det er dygtige folk, men det har følgeomkostninger. Det får alt sammen priser og budgetter til at stige voldsommere, end jeg har været i stand til at forudse.”

Akut behov for afklaring
– Hvor længe har du vidst, at projektet manglede penge?

”Uden at gå i detaljer har vi undervejs adskillige gange konstateret udfordringer på det her projekt. Vi har flere gange forsøgt at skaffe flere ressourcer og supplerende finansiering. Hen over sommeren blev det tydeligt, at vi stod med en meget stor udfordring, fordi første optagedag nærmede sig. Så behovet for en afklaring blev mere akut.”

– Orienterede du ledelsen, eller stod du alene med hele ansvaret?

”Jeg er hovedansvarlig for den dramatik, som vi leverer, og mit budget skal kunne rumme det hele. Men det er klart, at når jeg til sidst indser, at det ikke længere er ansvarligt at fortsætte, så tager jeg fat i min ledelse.”

– Hvornår gjorde du det?

”Jeg holder jo øje med udviklingen på vores projekter hele tiden. Og jeg har længe haft en plan for at søge yderligere finansiering, men hen over sommeren kunne jeg se, at det ikke ville hænge sammen trods mine anstrengelser for at få det til at lykkes. Og det må jeg naturligvis gå videre med i huset.”

– Har I været for optimistiske, og har I ikke kompetencen til at finansiere så stort et projekt i huset?

”Det er i hvert fald ikke lykkedes her, må jeg konstatere. Det her er jo ikke den eneste serie, vi producerer, men det er den eneste serie i den liga, og derfor har presset måske været større end på nogle af vores andre serier. Vi har haft nogle virkeligt dygtige medarbejdere, men jeg må erkende, at det er svært i øjeblikket at finde medarbejdere til at styre så store produktioner.”

Ubehageligt limbo
Christian Rank blev i 2018 ansat som ny leder af fiktionsafdelingen DR Drama, hvor tidligere chefer som Piv Bernth og Ingolf Gabold har skabt successerier som Broen, Forbrydelsen og Krøniken.

Serierne satte Danmark på det internationale verdenskort som hjemland for stærk tv-dramatik, men i dag er der med konkurrence fra globale streamingtjenester som Netflix et helt andet marked at forholde sig til.

– Nogle siger til os, at DR ikke længere er det flagskib, som det var engang. Hvad tænker du om det?

”Vi er helt klart ikke dem, der har flest penge og ressourcer længere. Markedet har ændret sig markant på meget kort tid, og noget af det, der leder til selvransagelse hos mig, er, at vi skal finde en plads i markedet. Vores fokus er at lave dramatik til danskerne med danske historier. Men det maner da til eftertanke i forhold til, hvor store produktioner vi er i stand til at løfte.”

– Nogle har forladt produktionen eller er blevet fyret. På et tidspunkt gik du meget aktivt ind i projektet som producent?

”I maj trådte jeg ind meget tæt på produktionen, fordi vi konstaterede, at der var store udfordringer. Det var naturlig og rettidig omhu at se på, om det var muligt at få produktionen på skinner og se, hvor store udfordringerne var. Det arbejde har ledt frem til den situation, vi desværre står i nu.”

– Hvad siger du til kritikken af, at arbejdsmiljøet i filmbranchen er for hårdt – også på DR?

”Generelt oplever jeg ikke i vores trivselsmålinger og arbejdstestvurderinger, at alarmklokkerne blinker. Vi har gode trivselsundersøgelser, men jeg kan da godt genkende, at det går rigtigt hurtigt i øjeblikket, og generelt er branchen jo som sådan presset. På en produktion som den her har filmholdet været i et limbo. Så jeg kan sagtens forstå, hvis nogen på produktionen synes, at de sidste måneder har været meget ubehagelige. For det er det, når sådan noget sker.”

Streamingtjenesterne har travlt
Ekko har den seneste tid kørt en artikelserie med udgangspunkt i, at en række danske filmfolk har skrevet under på et protestbrev om arbejdsmiljøet i filmbranchen.

Det har ifølge Christian Rank ikke direkte noget at gøre med beslutningen om at stoppe produktionen af serien om Leonora Christina, men bevægelsen blandt filmarbejdere har gjort indtryk på ham.

”Vi synes selvfølgelig, at det er sindssygt ærgerligt, at vi må trykke på pauseknappen. Men vi må opføre os ansvarligt, og lige nu ville det ikke være ansvarligt at skubbe det her i gang. Det har protestbrevet da aktualiseret, og det har gjort indtryk på mig. Vi vil skidegerne lave god dramatik, men vi skal også opføre os ordentligt over for vores medarbejdere.”

– Hvordan har brevet gjort indtryk?

”Underskriverne beskriver et marked, som jeg godt kan genkende. Produktionsvolumen er eksploderet inden for de seneste år, og der er mangel på filmarbejdere. De er eftertragtede, og der er mange job, men der bliver løbet og produceret hurtigt.”

”Vi plejer på DR at tage os god tid, men jeg kan se, hvor hurtigt det går fra streamingtjenesterne bestiller til de vil have det på skærmen. Det er med til at skabe et pres. Og siden vi for alvor gik i gang med projektet om Leonora Christina for lidt over et år siden, har forudsætningerne ændret sig adskillige gange. Vi er blevet overrasket over, at udgifterne er steget.”

Sekretariatschef for filmarbejdernes fagforening FAF, René Høyer Jørgensen, siger til Ekko, at DR’s vanskeligheder med at styre økonomien hænger sammen med, at tv-stationen ikke har en egentlig overenskomst med FAF.

Christian Rank henviser til DR’s juraafdeling for et ordentligt svar på det spørgsmål. Dramachefen slår fast, at DR overholder alle gældende overenskomster til punkt og prikke, men anerkender, at tv-stationen er udfordret af en prisudvikling på markedet for tiden.

”Grundlæggende mener vi, at vi skal betale folk ordentligt, men sammenlignet med Netflix og nogle af de andre streamingtjenester, er DR ikke lønførende.”

På vej til medieindustri
Pernille Fischer Christensen, der har lavet En soap og Unge Astrid og senest var konceptuerende instruktør på DR-serien Ulven kommer, er tilknyttet serien om Leonora Christina som instruktør.

– Hvordan har Pernille Fischer Christensen taget det?

”Jeg ved, at hun er sindssygt ærgerlig over det. Hun har jo brugt år og energi og leveret et kæmpe stykke arbejde.”

– Hvad skønner du, at det koster DR at sætte serien på pause?

”DR offentliggør ikke budgetter på enkelte produktioner.”

– Har du nogen løsning på problemet omkring svære arbejdsvilkår, for det handler jo meget om økonomi?

”Det handler i høj grad om økonomi, men også om uddannelse og at omstille en kunstbranche til noget, der er ved at blive en medieindustri. Det handler om at uddanne folk til at navigere i den branche og sikre ledelseskompetencer. Der har filmbranchen traditionelt set været mere hjemmegjort end mange andre brancher.”

– Så der skal professionalisering til?

”Ja, helt klart.”

Kommentarer

Ekkos hotline

Har du oplevelser fra filmbranchen, som du gerne vil dele med Ekko?

Vi kan døgnet rundt kontaktes på 2729 0011 eller ekko@ekkofilm.dk.

Vi garanterer fuld anonymitet.

© Filmmagasinet Ekko