Christoffer Boe består mainstream-prøven
Det er måske ikke helt en jordskredssejr, men alligevel: Christoffer Boes første forsøg ud i mainstream er en succes.
Spies & Glistrup har solgt 64.212 billetter, hvis man tæller de mange (op mod 90) forpremierer med. I den egentlige åbningsweekend – fra torsdag til søndag – har filmen solgt 53.350. Til sammenligning solgte Søren Kragh-Jacobsens I lossens time tidligere på året 25.000, og det er også mere end en succesfilm som Susanne Biers Hævnen.
Dog kan åbningen ikke hamle op med gigantsællerter som Jagten, Hvidstengruppen og Klovn: The Movie, der alle solgte mellem 80.000 og 100.000.
Første billetbasker
Spies & Glistrup er med i Biografklub Danmark, hvilket giver et automatisk vitamintilskud til billetsalget, men ikke nødvendigvis allerede i åbningsweekenden. Der er derfor grund til at tro, at Spies & Glistrup ender med at sælge adskillige hundrede tusinde billetter.
Som ventet bliver filmen derfor også Christoffer Boes første billetbasker. Og Spies & Glistrup har allerede solgt næsten dobbelt så godt som instruktørens fire forrige film nåede tilsammen!
Allegro, Offscreen, Alting bliver godt igen og Beast kom op på i alt 31.000 solgte billetter, mens debuten Reconstruction fik godt 48.000 mennesker i biografen.
En mere moden Boe
I forsideinterviewet i de nye nummer af Ekko fortæller Christoffer Boe, at billetsalget betyder mere for ham, end det tidligere har gjort.
”Jeg mener stadig, at det i høj grad drejer sig om film, der måske ikke sælger billetter, men sætter noget i gang. Men mit blik har ændret sig,” fortæller han.
”Nu er mængden af mennesker, der kommer ind i biografen, også væsentlig. Det er en vel en modningsproces.”
Kommentarer