Nyhed
01. sep. 2009 | 09:00

Christoffer Boe klandrer kritikerne

Christoffer Boe er blandt de filmpersonligheder, der indtager værtsstolen i den nye udgave af DR2 Premiere.

Af Jacob Ludvigsen

De færreste danske filmanmeldere har selv erfaring med at lave film, og at dømme efter DR-redaktionens valg af filmværter er det et problem.

Sidste år hyrede DR det unge instruktørtalent Mikkel Munch-Fals som frontfigur for filmprogrammet DR2 Premiere. Efter blot én sæson forlod den kontorversielle vært imidlertid jobbet, og nu er DR så gået linen ud.

I den nye udgave af Premiere, der løber over skærmen de kommende måneder, skal tretten filmfolk i hvert sit program levere deres bud på, hvordan god filmkritik ser ud. Det drejer sig blandt andet om instruktørerne Lone Scherfig, Lotte Svendsen og Søren Fauli, produceren Regner Grasten og skuespillerne Nicolas Bro og Sofie Lassen-Kahlke.

Instruktøren Christoffer Boe åbner ballet den 7. september.

”Jeg har altid følt stærkt for filmkritikken. Jeg er ikke sikker på, at jeg er så god til det selv, men hvo intet vover …,” siger han til Ekko.

”Jeg kan bedst lide anmeldelser, der er passionerede, idiosynkratiske og dybt personlige. Kritik handler ikke at finde noget, vi er enige om, men om at finde nye vinkler og associationer, som er øjenåbnende.”

Den gode kritik
Manden bag Reconstruction, Allegro og Offscreen er ikke helt en novice i kritikerhvervet. Han har nemlig lejlighedsvist været anmelder for Filmmagasinet Ekko. Han lægger vægt på, at det at lave og se film hænger naturligt sammen.

”Jean-Luc Godard sagde engang, at han lavede film, når han skrev filmkritik, og at han skrev filmkritik, når han lavede film. Det tror jeg er rigtigt. Når du laver film, viser du også, hvilken slags film du synes, der bør laves.”

Legender som Andrew Sarris, Pauline Kael og Jonathan Rosenbaum hører til blandt de kritikere, Boe beundrer. I den danske filmkritik står det sløjt til, mener han.

”Filmkritikken har skrevet sig ud i et ligegyldigt hjørne i Danmark. Den kunne være en vital, aktiv medspiller, men er mest forbrugervejledning. Der mangler kritikere med en tydelig agenda om, hvad en god film er.”

Dansk filmkritik uden kampiver
Christoffer Boe ønsker sig en hjemlig filmdebat, hvor kritikerne kæmper om hver deres syn på filmkunsten. Som Kael og Sarris gjorde det i USA og Godard og Truffaut i Frankrig.

”Lars Bukdahl har en klart defineret præference i forhold til, hvad der er god litteratur, og det viser han i sine anmeldelser i Weekendavisen. Vi har det også i musikkritikken. Men ikke i filmanmeldelserne,” siger han.

”Morten Piil, Ebbe Iversen, Kim Skotte og Bo Green Jensen er jo alle indsigtsfulde og velformulerede. Men de tager ikke den passionerede kamp op.”

Instruktøren regner dog ikke med at revolutionere den danske filmkritik i sin halve times optræden på DR2 Premiere.

”Det er svært at lægge sine præmisser ud på så kort tid. Men jeg vil forsøge at lægge nogle pejlemærker ud for, hvad jeg ser som en god film.”

Mest inhabile filmmagasin
I sit program på mandag skal Christoffer Boe anmelde Jacob Bitsch’ debutfilm Camping, og med en filmbranche, der som den danske er berygtet for at være indspist, er det uundgåeligt, at Boe vil blive beskyldt for at være partisk.

Måske er det netop derfor, DR2 selv kalder det nye koncept for ”Danmarks mest kompetente og mest inhabile filmmagasin”.

Christoffer Boe tager dobbeltrollen roligt.

”Det er ikke præmissen, at det skal være upartisk. Hvis det her var mit erhverv, ville det været et problem. Men nu er mit erhverv altså stadig at lave film.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko