Cinemateket rykker ud i landet
Nattevagten fra 1994 og Babettes gæstebud fra 1987 er to af dansk filmhistories vigtige nedslag i nyere tid.
Nu kan interesserede i Odense og Aalborg se eller gense henholdsvis Ole Bornedals gyser eller Gabriel Axels periodekomedie, når arthousebiografen Cinemateket rykker permanent ud i landet med ugentlige filmvisninger.
Det starter med Babettes gæstebud i Biffen i Aalborg den 8. januar, hvor publikum kan få en gourmetoplevelse. Ud over filmen kan et begrænset antal gæster få serveret den luksusmiddag, som den franske titelperson kokkererer for sine gæster.
I Odenses Café Biografen starter løjerne den 22. januar, hvor filmekspert Søren Høy introducerer Nattevagten ved at sætte en af meget få succesfulde danske gysere i perspektiv.
De kommende måneder vil de to biografer i landets tredje- og fjerdestørste by vise film som Ridley Scotts sci-fi-mesterværk Blade Runner, Stanley Kubricks filmatisering af den kontroversielle klassiker Lolita og Francis Ford Coppolas krigsmareridt Dommedag nu. I Odense vil der hver tirsdag være to visninger af samme film, mens der i Aalborg kommer til at være en enkelt.
Københavns kulturparnas
Der har særligt op til sidste års filmforlig været meget tale om, at filmbranchen er for koncentreret omkring København, og at det derfor er småt med filmtilbud uden for hovedstaden.
Med dette initiativ forsøger Cinemateket – der hører under Det Danske Filminstitut – at imødekomme politikere, som har kritiseret, at alt handler om det københavnske kulturparnas.
I landets næststørste by, Aarhus, samarbejder Cinemateket allerede med biografen Øst for Paradis, som også hver tirsdag viser nogle af filmhistoriens vigtigste værker.
”Filialerne vil afspejle, hvem Cinemateket er, og hvad vi laver i København. Derfor kommer programmet også til at indeholde en bred palette af film, der alle sammen fortjener et endnu større publikum,” siger programredaktør Morten Tang i en pressemeddelelse.
”Vi vil gerne give publikum helhedsoplevelser, der vækker alle sanser. Der skal både være noget til hjernen, hjertet og sommetider også maven, som kan sætte filmen i perspektiv eller udvide oplevelsen.”
Kommentarer