Cannes 2022
25. maj 2022 | 14:22

Cronenberg og Viggo udforsker indre skønhed

Foto | Nikos Nikolopoulos
Kropskunstnerne Saul (Viggo Mortensen) og Caprice (Léa Seydoux) eksperimenterer med at gro nye organer, som de kan fremvise for et fascineret publikum ved deres forestillinger.

Den canadiske body horror-mester David Cronenberg kritiserer abortpolitikken i USA, mens hans nye film med Viggo Mortensen chokerer og begejstrer i Cannes.

Af Nicki Bruun

Body horror-mesteren David Cronenberg havde inden verdenspremieren i Cannes på sin nye film forventet – måske endda håbet – at den ville få nogle til at udvandre fra biografen.

Crimes of the Future har Viggo Mortensen, Léa Seydoux og Kristen Stewart i hovedrollerne i en sci-fi-historie, hvor kroppens indre bliver udforsket.

Nogle kritikere gik også undervejs, da filmen bød på obduktionen af en ung dreng, blodig leg med indvolde og utraditionel sex, hvor personerne får orgasme ved at slikke hinandens åbne sår.

Men generelt er filmen blevet mødt med begejstring af anmelderne, der kalder Crimes of the Future et comeback for instruktøren bag Crash, Fluen og Videodrome.

I Ekkos stjernebarometer deler filmen i skrivende stund en førsteplads med Ruben Östlunds Triangle of Sadness, der sjovt nok omvendt handler om ydre skønhed.

Og hvis der i løbet af festivalens sidste dage ikke viser sig en klar Guldpalme-favorit, kunne man godt forestille sig juryen belønne den 79-årige instruktør med den største pris!

Tossede amerikanere
Crimes of the Future foregår i et dystopisk nedbrudt fremtidsunivers, hvor mennesker har fundet en måde ikke at føle smerte på.

Performance-kunstneren Saul Tenser (Viggo Mortensen) bruger den evne til sammen med partneren Caprice (Léa Seydoux) at lave forestillinger, hvor hun foran et publikum opererer organer ud af ham.

På den måde kommer de i kontakt med en organisation, der hedder det nationale organregister.

Her forsøger blandt andre en ung kvinde (Kristen Stewart) at holde styr på, hvilke nye organer folk lykkes med at få til at gro. Samtidig er Saul også i kontakt med politiet, der forsøger at stoppe en gruppe, som eksperimenterer med at skubbe menneskeracen i en ny retning.

Som man nok kan høre, er det en temmelig syret og noget udfordrende film. På et pressemøde sagde David Cronenberg i Cannes, at Crimes of the Future udforsker, hvem der har ejerskab over kroppen.

”Jeg skrev filmen for tyve år siden, men allerede dengang kunne man mærke, at en debat om undertrykkende ejerskab og kontrol var på vej,” sagde David Cronenberg til verdenspressen.

Dernæst gik den canadiske over til at tale om den aktuelle debat om abortlovgivning i nabolandet USA, hvor mange stater arbejder på at gøre det sværere for kvinder at få en abort.

”I Canada har vi den opfattelse, at alle amerikanere er gået fra forstanden. Jeg mener, at USA er helt bananas, og jeg kan ikke tro mine egne ører, når jeg hører landets folkevalgte tale om abortpolitik. Det er sære tider.”

Trailer: Crimes of the Future

Kommentarer

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 75 og løber fra 17. til 28. maj.

© Filmmagasinet Ekko