Spådom: Danmark får Oscar-nominering
Årets Oscar-kapløb er præget af noget, som skete i slutningen af december. Her gik de fleste nemlig og forventede, at Damien Chazelle ville være storfavorit ved den kommende Oscar-uddeling, når først Babylon havde haft amerikansk biografpremiere.
Vidunderbarnsinstruktøren, der allerede har modtaget adskillige Oscar-statuetter efter kun fire spillefilm, oplevede imidlertid at få en hård medfart af flere anmeldere.
Publikum indløste i stedet billet til Avatar: The Way of Water eller blev hjemme i sofaen for at streame Glass Onion: A Knives Out Mystery.
Her dagen før offentliggørelsen af Oscar-nomineringerne 2023 er der således stor tvivl om, hvem der egentlig er favorit til uddelingen den 12. marts.
Der er nærmest udbrudt anarki.
Garvet duo
Vi vil formentlig se overraskelser i nogle af de helt store Oscar-kategorier i år.
I Hollywood tales der ligefrem om, at Babylon måske slet ikke kan snige sig med blandt de ti bedste værker i hovedkategorien.
Samme tristesse hviler over dansk film i stjernernes by. Her i 2023 lader vi ikke helt til at kunne leve op til de senere års uddelinger.
Det ser nærmere ud til, at eneste danske film, vi får med, er den garvede Oscar-kortfilmduo Anders Walter og Kim Magnusson, der som henholdsvis instruktør og producer har skabt Ivalu.
Måske kan også en anden dansk tidligere Oscar-modtager komme på tale i form af klipper Mikkel E.G. Nielsen for arbejdet på The Banshees of Inisherin. Men det er et stort måske.
Bedste film
Alt indikerer, at tre film er helt sikre på at blive Oscar-nomineret i hovedkategorien, hvor der er plads til ti titler.
Det drejer sig Martin McDonaghs The Banshees of Inisherin, Steven Spielbergs The Fabelmans og makkerparret Dan Kwan og Daniel Scheinerts Everything Everywhere All at Once.
Alle har modtaget nomineringer til vægtige prisoverrækkelser, men herfra breder feltet sig så også ud.
Noget kunne tyde på, at de gamle gubber James Cameron (Avatar: The Way of Water) og Baz Luhrmann (Elvis) også får deres film med, mens bookmakerne mener, at det samme vil ske for Todd Field (Tár).
Det efterlader fire pladser, som der virkelig er kamp om.
2022 var et år, hvor Joseph Kosinskis Top Gun: Maverick fløj højt. Og i Akademiet er der en støt stigende erkendelse af, at hvis det svigtende seertal ved de seneste Oscar-uddelinger skal ændres, må der også nomineres film, som folk kender.
Derfor kommer Top Gun: Maverick med.
Det samme bør ske for Sarah Polleys Women Talking, der om noget taler ind i vor tid, mens Edward Bergers Netflix-hit Intet nyt fra Vestfronten også ligner et godt bud på en nominering.
Det sidste plads står mellem fire film: Damien Chazelles Babylon, Darren Aronofskys The Whale, Rian Johnsons Glass Onion: A Knives Out Mystery og prissæsonens store overraskelse og ualmindeligt publikumspopulære RRR af den indiske instruktør S.S. Rajamouli.
RRR har momentum, men mange forventer alligevel, at Damien Chazelle nok skal komme med. Det tror vi ikke på, fordi Babylon har et begsort blik på filmindustrien. I stedet snupper The Whale, der især på skuespilfronten står stærkt, pladsen.
Bedste instruktør
I de senere år er statuetten i denne kategori gået til kvinder (Chloé Zhao og Jane Campion), men det vil være en overraskelse, hvis det i 2023 bliver til et kvindeligt hattrick.
Lige nu er det nemlig svært at se, at andre end fem hanelefanter skal nomineres.
Steven Spielberg kommer med for The Fabelmans, Martin McDonagh bliver nomineret for The Banshees of Inisherin, ligesom Dan Kwan og Daniel Scheinert også ser sikre ud i kategorien for Everything Everywhere All at Once.
Det efterlader to pladser. De kunne let gå til Todd Field for Tár og James Cameron for Avatar: The Way of Water.
Kategoriens dark horse er tyske Edward Berger (Intet nyt fra Vestfronten).
Skulle man se i en feminin retning, kunne Charlotte Wells (Aftersun) eller Sarah Polley (Women Talking) måske snige sig med. Det er bare ikke så sandsynligt.
Bedste kvindelige skuespiller
Det ligner på forhånd en tvekamp mellem Cate Blanchett (Tár) og Michelle Yeoh (Everything Everywhere All at Once).
Viola Davis (The Woman King) og Danielle Deadwyler (Retfærdighed for Emmett Till) er også stærke bud, mens Michelle Williams (The Fabelmans) til gengæld noget overraskende ikke blev nomineret til skuespillernes egen pris – SAG – og derfor pludselig ikke ser ud til at have det momentum, mange regnede med.
Derfor puster Ana de Armas (Blonde) nu den garvede Oscar-kandidat i nakken.
Vi tror dog, det bliver ved pusteriet. Williams napper plads nummer fem i kategorien.
Bedste mandlige skuespiller
Colin Farrell (The Banshees of Inisherin), Brendan Fraser (The Whale) og Austin Butler (Elvis) kan godt finde de skræddersyede smokinger frem.
Det samme bør ikoniske Bill Nighy også kunne for Living. Det betyder, at der kun er en enkelt plads tilbage.
Mange spår, at den går til Tom Cruise for Top Gun: Maverick, men det tror vi ikke på. For selv om Akademiet formentlig skeler til seertal, er det svært at komme uden om stortalentet Paul Mescals utrolige spil i Aftersun.
Bedste kvindelige birolle
Jamie Lee Curtis (Everything Everywhere All at Once), Kerry Condon (The Banshees of Inisherin) og Angela Bassett (Black Panther: Wakanda Forever) ligner solide bud.
Det samme gør prissæsonens mest hyldede film, Everything Everywhere All at Once, og dens stærke birollepræstation og Stephanie Hsu.
Plads nummer fem står herefter mellem tre markante præstationer: Dolly De Leon (Triangle of Sadness), Jessie Buckley (Women Talking) og Hong Chau (The Whale).
Bookmakerne peger på The Whale, og det går vi også med.
Bedste mandlige birolle
Også her ser fire pladser ret sikre ud: Brendan Gleeson og Barry Keoghan fra The Banshees of Inisherin, Ke Huy Quan fra Everything Everywhere All at Once og Paul Dano fra The Fabelmans.
Her har vi altså at gøre med en kategori, hvor to skuespillere fra samme film bliver nomineret, og det kan faktisk blive endnu vildere. For lige nu lader det til, at Judd Hirsch fra The Fabelmans ligger lunt i svinget til at få femtenomineringen.
Det lyder dog bare lidt for utroligt, at to film skulle løbe med 80 procent af nomineringerne i en enkelt kategori.
Derfor tror vi, at Hirsch glipper nomineringen, og at den i stedet går til et wildcard. Nemlig den tidligere Oscar-vinder Eddie Redmayne, som Akademiet elsker og leverer en stor præstation i danske Tobias Lindholms amerikanske Netflix-film The Good Nurse.
Bedste originale manuskript
Normalt er det en god idé at skue mod nomineringerne til den amerikanske manusforfatterforening, Writers Guild. De er bare ikke offentliggjort endnu, så sandsigerskeevnerne må for alvor frem.
Det vil være en overraskelse, hvis ikke The Banshees of Inisherin, The Fabelmans og Everything Everywhere All at Once bliver nomineret.
Tár bør også være ret sikker, og dermed er der en enkelt plads tilbage. Den står mellem Ruben Östlunds Guldpalmevinder Triangle of Sadness og Charlotte Wells’ Aftersun.
Det er reelt fifty-fifty, men Guldpalmen har det med at forblænde visse Oscar-vælgere. Derfor tror vi, nomineringen tipper til Triangle of Sadness.
Bedste manus baseret på andet forlæg
Women Talking og Glass Onion: A Knives Out Mystery ligner på manuskriptplan oplagte kandidater på hver sin måde i Oscar-sammenhæng. Den ene er dyb, den anden morsom.
Og mon ikke der bliver plads til Maria Schraders She Said, der handler om afsløringerne af Harvey Weinstein?
Det efterlader to pladser i kategorien. Den ene kunne meget vel gå til The Whale og den anden til Oliver Hermanus’ Living.
De eneste reelle trusler til den kvintet er nok Intet nyt fra Vestfronten og Top Gun: Maverick, men det vil ikke engang Scientology formentlig spille på.
Bedste animationsfilm
Guillermo del Toros Pinocchio er storfavorit i kategorien, og den bliver naturligvis nomineret.
Det samme gør Pixars Rød samt Den bestøvlede kat og ønskestjernen.
I de senere uger har der været massiv ros og masser af Oscar-buzz omkring stopmotion-filmen Marcel the Shell with Shoes On. Den bør også føle sig nogenlunde sikker, mens den sidste plads i kategorien står mellem Netflix-filmen My Father’s Dragon og Disneys En forunderlig verden.
Vi tror, Netflix løber med den sidste nominering, fordi selskabet har satset massivt på pr-fronten.
Bedste fotografering
Top Gun: Maverick, The Fabelmans og Avatar: The Way of Water kommer med her.
Det bør Intet nyt fra Vestfronten, der i den grad lever af sine krigsbilleder, også gøre.
Sidste nominering står derfor mellem Babylon, The Banshees of Inisherin og Sam Mendes’ Empire of Light. Sidstnævnte er fotograferet af Roger Deakins, der har vundet to Oscar-statuetter for sit arbejde førhen og været nomineret tolv gange!
Alene derfor tror vi, at Empire of Light napper nomineringen.
Bedste dokumentar
Dokumentarfilmkategorien er altid svær at forudsige, men Navalny, All the Beauty and the Bloodshed og Fire of Love bør blive nomineret.
Herfra er det næsten som at slå med terninger, men Hollywood-rygterne tegner alligevel et billede af, at hindi-sprogede All That Breathes kommer med.
Femtepladsen går til enten Bowie-dokumentaren Moonage Daydream eller den historiske slavefortælling Descendant.
Vi tror, Akademiet er i musikhumør og tænker over seertallene. Derfor nominerer de Moonage Daydream.
Bedste udenlandske film
Her kommer Ali Abbasis Holy Spider desværre ikke med.
Den besættende stærke og politisk aktuelle fortælling har ikke rigtig haft momentum på det seneste i den amerikanske filmby.
I stedet lader det til, at Intet nyt fra Vestfronten (Tyskland), Argentina, 1985 (Argentina) og Decision to Leave (Sydkorea) bliver nomineret.
Det samme bør Lukas Dhonts belgiske Close også gøre.
Sidste plads står mellem Alejandro González Iñárritus Bardo (Mexico) og EO (Polen). De fleste forventer, at Oscar-darlingen Iñárritu napper den, men vi byder på en overraskelse.
Når Chazelle kan ryge ud i hovedkategorien, kan Bardo også fordufte fra de udenlandske film, og EO’s kampagne har været elegant og præcis.
Vi tror, at den poetiske polske film om et tidligere cirkusæsel bliver nomineret.
Oscar 2023
For 95. gang skal Oscar-priserne uddeles.
Der dystes i 23 kategorier.
Oscar-akademiets omkring 10.000 medlemmer vælger vinderne.
Uddelingen finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles den 12. marts.
Kommentarer