Nyhed
28. feb. 2012 | 17:48

Dansk film mister biopremiere

Foto | Nordisk Film
Labrador

Den danske spillefilm Labrador, der blev vist på Cannes-festivalen, ryger direkte på dvd. Producenten frygter, at den ville være endt på listen over danske billetfiaskoer.

Af Jesper Bo Petersen og Jacob Ludvigsen

2011 var et usædvanlig hårdt år for de små, kunstnerisk ambitiøse danske film.

Hverken Beast, Værelse 304, Magi i luften eller Skyskraber solgte mere end 3.000 billetter – og bundskraberen Julie solgte blot 155.

Tallene gik ikke ubemærket hen i pressen, og Nordisk Film, der distribuerede flere af filmene, høstede bitre erfaringer.

Selskabet står bag Frederikke Aspöcks debutfilm Labrador der længe stod til at få dansk biografpremiere. Men nu har selskabet besluttet sig for at sende filmen direkte ud på dvd 10. april.

Ikke en chance
Labrador er produceret på talentordningen New Danish Screen, som ikke – modsat konsulentstøttede film – ifølge lovgivningen skal have biografpremiere.

”Jeg synes ikke, vi havde haft glæde af at være med på listen over film, der ikke solgte mere end 5.000 billetter, som I alle sammen var så glade for at skrive om, og som Labrador formentlig var havnet på,” siger filmens producer og Head of Production & Development på Nordisk Film, Thomas Heinesen.

”Jeg frygter det både ud fra et økonomisk synspunkt, men også, fordi det jo ikke er sjovt for kunstneren at ende som en af dem, der ikke klarede det.”

Thomas Heinesen mener, at det formentlig ville have forholdt sig anderledes for fem år siden, hvor danskernes lyst til at se alle danske film var anderledes stor.

”Markedet er bare utrolig hårdt for de mindre, kunstneriske film lige nu. Jeg kan ikke se, at den her film ville være tjent med at komme ud i et marked, hvor den ikke ville have en chance overhovedet,” forklarer han.

Tilfreds med kvaliteten
Labrador er et lille kammerspil på en øde svensk ø, hvor en ung kvinde genforenes med sin kunstner-far.

Thomas Heinesen understreger, at han på ingen måde er utilfreds med kvaliteten af filmen. Den kom da også fornemt fra start på filmfestivalen i Cannes, hvor den var blevet sikret en visning, fordi Frederikke Aspöck vandt filmskolekonkurrencen Cinéfondation i 2004 med Happy Now.

Den vandt også hovedprisen på Marrakech International Film Festival. 

Vil undgå knækket
Filmens instruktør Frederikke Aspöck er ikke skuffet over, at hun nu står uden en regulær dansk biografpremiere.

”Jeg vidste jo, at der ikke var nogen garanti, og selvom jeg da gerne ville have et gængs publikum, har jeg heller ikke lyst til at ende deprimeret og få det knæk, som jeg kan se nogle af mine kollegaer har fået,” siger hun.

”Jeg har kørt på et rush med denne her film. Det var stort at få premiere på Cannes og at få prisen af en enig jury i Marrakech. Den har fået gode anmeldelser i Sight & Sound, og Screen havde mig på listen over instruktører, man skal holde øje med.”

– Tror du selv, at filmen kunne være blevet en succes i biografen?

”Jeg er vildt dårlig til at vurdere den slags, så jeg lytter til min producent på det område. Jeg har prøvet at stå med kortfilm, hvor man tror, 10.000 skal ind og se den, men så melder vennerne lige pludselig fra, fordi de skal noget andet. Og det er jo tragisk så få billetter, der er solgt til lignende film.”

Støtter markedskræfterne
Kunstnerisk leder på New Danish Screen, Jakob Høgel, har også forståelse for Nordisk Films beslutning.

”Vi støtter ikke biograffilm, men udvalgte talenter. Jeg synes, det er godt med et frit marked, hvor markedskræfterne kan vurdere potentialet,” siger han.

”Det vigtige er, at kunstneren, der debuterer, får mulighed for at møde sit publikum, hvilke platforme det så end er på. Men jeg vil da spørge producenten, hvad de så har tænkt sig.”

Labrador er dog ikke fuldstændig bandlyst fra de danske biografer, da den vil blive vist under Cph:Pix-festivalen, der løber af stablen 12-29. april.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko