baggrund
18. dec. 2014 | 16:55

Dansk firma vækker døde til live

Foto | Murray Close
Philip Seymour Hoffman spiller Plutarch Heavensbee i The Hunger Games: Mockingjay - del 1, men kan på grund af sin død ikke være med i del 2.

Det havde kostet kassen og måneders arbejde at genoplive Philip Seymour Hoffman til den kommende The Hunger Games-film. Men i computer-animationens land er intet umuligt.

Af Christian Kronow

”Vi besluttede, at vi ikke ville lave nogle digitale tryllerier med Philip Seymour Hoffman, så vi omskrev hans scener og gav dialogen til andre skuespillere.”

Sådan lyder det i Huffington Post fra instruktøren Francis Lawrence, der på tragisk vis mistede sin stjerneskuespiller Philip Seymour Hoffman under optagelserne til The Hunger Games: Mockingjay – part 2.

Philip Seymour Hoffmann spiller Plutarch Heavensbee, som er en gennemgående figur i romanerne, serien bygger på, og han var derfor svær at komme udenom.

Lawrence afliver med sin beslutning vedholdende rygter om, at man ville vække Hoffman fra de døde gennem computer-animationer. Men havde han valgt at lade etik stå tilbage for teknik, ville det hverken være første eller sidste gang, at en død skuespiller er vendt tilbage til skærmen.

Computerskabte illusioner
Ghost VFX er et dansk firma, der laver visuelle effekter til reklame- og spillefilm – heriblandt Antboy, Quantum of Solace, Cowboys vs. Aliens og Pacific Rim.

De kender alt til problematikken om at vække de døde.

I 2013 genoplivede Ghost VFX den populære egyptiske komiker Fouad El Mohandes, der ellers var død syv år forinden.

Det var til en reklamefilm for Pepsi, der ønskede at være for ramadanen i Mellemøsten, hvad Coca Cola er for julen i Vesten. Og her var El-Mohandes en vigtig brik.

”De sendte os nogle gamle klip med El-Mohandes. Og så optog vi nogle scener med en skuespiller, der lignede ham rigtig meget. Derefter fjernede vi skuespillerens ansigt og erstattede det med et computeransigt,” forklarer Jeppe Nygaard Christensen, direktør for Ghost VFX.

”På den måde får man en masse foræret, ved at have en mand, der spiller rollen foran kameraet, så man kun skal erstatte det allermest nødvendige.”

Stuntmand erstattede Mads Mikkelsen
Men at animere et ansigt er ikke så lidt kompliceret.

Det skal bygges op præcist som virkeligheden med et skelet under huden på det animerede ansigt og utallige kontrolpunkter, der bevæger dele af huden. Det kaldes ”rigging”.

En så kompliceret animation tager oftest tre uger for at lave bare tre sekunders animation.

Generelt er det aldrig let at computermanipulere med optagelser. Selv hvis man vælger en lidt nemmere løsning – en såkaldt ”face replacement”.

”Filmer man en skuespiller på afstand i et skud, hvor ansigtet ikke ændrer sig voldsomt i perspektiv, og der ikke er dialog, kan man finde noget fotomateriale fra en anden optagelse og sætte det ind på skuespillerens ansigt. Det kaldes en face replacement,” forklarer Jeppe Nygaard Christensen.

”Det gjorde vi på Mads Mikkelsen i En kongelig affære, da han ikke måtte ride på hesteryg. Stuntmanden lignede ham på ingen måde. Sådan en ansigtsudskiftning, alt efter niveau og kompleksitet, kan tage op til seks måneder at lave. At genskabe Hoffman havde været sindssygt dyrt.”

Skulpturer og 3D-scanninger
Det helt afgørende for metoden er, hvad der foregår i billedet.

”Hvis kameraet for eksempel skulle filme Hoffmanns ansigt fra øre til øre, og have foretaget en 180 graders kamerabevægelse, ville det ikke virke at indsætte et fladt billede af Hoffman i en computer,” siger Jeppe Nygaard Christensen.

”Sådan et billede ville ikke gengive den rette perspektiv-effekt. Hvis man skal filme rundt omkring en skuespiller, der ikke længere eksisterer, findes der ikke andre løsninger end at bygge ham computergrafisk, tredimensionelt op. Det er en dyr, tung og langsommelig proces.”

Ikke desto mindre er det ifølge Jeppe Nygaard Christensen en langt bedre løsning end at manipulere med ansigtet.

”Den største udfordring ved en animation havde været at bygge Hoffmann i 3D, så det ikke virker for kunstigt på publikum. Man bygger oftest en digidouble, hvor man scanner skuespilleren. Og det kan af gode grunde ikke lade sig gøre, når skuespilleren er død.”

”Man har også nogle gange lavet en fysisk skulptur af skuespilleren. Dog er det mest normale, at man går direkte i computeren og bygger en wire frame model af skuespilleren.”

Poul Bundgaards sidste stik
Hummer Høimark er Danmarks grand old man, når det gælder special effects. Han har lavet effekter på alt fra Olsen Banden til The Hunger Games.

Hummer Høimark var på settet, da nyheden om Hoffmanns død blev overleveret.

Det var han også, da Poul Bundgaard døde i 1999 midt under optagelserne til Olsen Bandens sidste stik.

Dengang blev Tommy Kenter sat ind som erstatning, men uden komplicerede computer-effekter.

”Man havde aldrig lavet face replacement i Danmark i 1999, så manuskriptet blev skrevet om i en frygtelig fart. De forsøgte, at filme alt det, de kunne rent fysisk fra siden og bagfra. Og i de scener, hvor det ikke var tilstrækkeligt, klippede de billeder ind fra tidligere scener med Poul Bundgaard,” forklarer Hummer Høimark.

På lydsiden blev det skuespillerkollegaen Kurt Ravn, der lagde stemme til Kjeld.

Flot men uægte
Når alt kommer til alt, er det ikke tilfældigt, at Francis Lawrence ikke har valgt at lave digitale tryllerier med Hoffman.

Én ting er, at processen er voldsomt krævende. Noget andet er, at resultatet, hvad enten man tryller digitalt eller forsøger sig med analoge løsninger a la Hunger Games og Olsen Banden ikke bliver lige så godt.

På trods af det store arbejde vil den ægte, levende skuespillervare altid være mest virkelighedstro. Og som Jeppe Nygaard Christensen siger:

”Jeg synes, at animation kan blive super flot og overbevisende. Men det er stadig fake, og det ser stadig fake ud.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko