Dansk serie udråbt til årets bedste
I sidste uge kunne vi skrive, at Druk og Retfærdighedens ryttere er på det engelske magasin The Economists liste over årets bedste film.
Filmene fik dansk premiere i 2020, men kunne først ses i England i år.
Nu er kærligheden faldet på en dansk serie, der ligeledes kunne opleves herhjemme sidste år, men som i år har ramt amerikanske tv-skærme på den hæderkronede kanal HBO.
Det førende amerikanske branchemedie Variety udråber Tobias Lindholms serie om ubådsmorderen Peter Madsens drab på journalisten Kim Wall, Efterforskningen, til årets bedste serie.
Varietys kritiker Daniel D’Addario placerer simpelthen den danske serie på førstepladsen på sin liste, der også tæller internationale og kritikerroste storserier som Succession, The Underground Railroad og Mare of Easttown.
”Serien transcenderer det forfærdelige og brutale ved virkelighedens forbrydelse. Den bliver et testamente over vigtigheden af at finde frem til sandheden – som Wall arbejdede hårdt for hele sit liv,” skriver Daniel D’Addario og kommer med en opfordring til sine mange læsere.
”Serien er klar til at blive opdaget af et nyt publikum. Du vil ikke fortryde at se den.”
Menneskelig styrke
Der var ellers uenighed blandt danske anmeldere, da Efterforskningen i efteråret 2020 fik premiere på TV 2.
Politiken kaldte serien ”et stille mesterværk”, mens Ekkos kritiker Samina Yasmin Jakobsen gav tre stjerner og kaldte håndværket førsteklasses. Hun mente dog ikke, at serien kunne retfærdiggøre at gøre virkelighedens tragedie til underholdning.
Samme holdning fremførte instruktøren Katrine Wiedemann i Ekko #85.
”Intet vil få mig til at glemme det gys i mit åbenbart endnu følsomme hjerte, da jeg indlevede mig i de pårørendes mareridt ved overhovedet at skulle blive spurgt, om deres tragedie måtte danne baggrund for serien. Må empatien og den evige diskussion om etisk ansvar aldrig høre op!” skrev Katrine Wiedemann.
I Ekko #86 tog Tobias Lindholm til genmæle mod kritikerne og fortalte om sine bevæggrunde for at lave Efterforskningen.
”Jeg vil gerne stå fast på, at vi skal lave fortællinger om virkeligheden. Fiktionen kan være med til at minde os om den verden, vi lever i, og hvilke værdier vi navigerer efter. Man kan ikke forlange af journalistikken – der skal rapportere her og nu – at den har større overblik. Men det kan man af kunsten. Den kan samle og perspektivere,” sagde serieskaberen.
”Når det er sagt, har vi alle sammen et ansvar etisk og moralsk – og det gælder også journalister – for at spørge os selv, hvad det er for en historie, vi fortæller. Det har jeg gjort. Og jeg har valgt at lave den fortælling, jeg synes, vi alle sammen havde brug for at få fortalt om en gruppe mennesker, der vender det grusomme ryggen og går mod lyset. Jeg fortæller om menneskelig styrke.”
Kommentarer