Danskere giver Eastwood kulør
En hvidhåret herre omkring de 80 kommer hen til Kris Kolodziejski. Kris er ikke flydende i italiensk, men forstår alligevel uden problemer, hvad manden siger:
"Magnifico! Fantastico! Incredible!"
De store tillægsord er møntet på en restaureret udgave af Sergio Leones A Fistful of Dollars, der netop er løbet over lærredet ved en særvisning på Venedig Film Festival.
Det er Kris Kolodziejski og hans firma Digital Film Lab, der står bag restaureringen, og manden med adjektiverne viser sig at være ingen ringere end Leones daværende instruktørassistent. Han mener, at filmen ser endnu flottere ud end ved premieren i 1964!
Hver film sit eget problem
Arbejdet med A Fistful of Dollars har været en af Digital Film Labs vanskeligste opgaver, siden Kris Kolodziejski grundlagde virksomheden i 1993. Firmaet startede med at lave digitalt arbejde på biograf-, tv- og reklamefilm og har siden udvidet repertoiret med bevaring og restaurering - ofte med dvd-udgivelser som resultat.
På restaureringsområdet er firmaet blevet en erfaren aktør på et marked, som det er svært for andre at komme ind på. Det tager nemlig lang tid at opnå et tillidsforhold til kunderne, der er ømskindede over for deres unikke filmruller.
Udstyret er desuden temmelig kostbart. De to scannere, der digitaliserer filmrullerne før restaureringsprocessen og lægger dem ned på film igen bagefter, koster over syv millioner kroner stykket. Og de computere, der bruges til selve den digitale bearbejdning, står i to-tre millioner hver.
Men først og fremmest kræver arbejdet stor interesse og specialviden. "Hver film har sit eget problem, og ofte må man opfinde en helt ny teknologi," siger Kris Kolodziejski.
Jagten på technicolor
Digital Film Lab opfandt netop en ny teknologi i forbindelse med arbejdet på A Fistful of Dollars, som var betalt af det italienske filmarkiv i Rom, der ville have filmen bevaret, og af et privat distributionsselskab.
Det negativ, det danske firma fik i hænderne, var i forfærdelig stand - støvet, fuld af gule og hvide pletter, nogle steder knækket og andre steder i opløsning.
Det største problem var farverne. Filmen blev oprindelig vist i de skrigende technicolor-farver, som man holdt op med at bruge i 1960'erne, og som er meget kompliceret at skabe.
Men efter en mangeårig kamp lykkedes det Kris Kolodziejski og hans kollegaer at opfinde en speciel filmtype, der gjorde det muligt at lave "den perfekte technicolor-simulation", som Kris Kolodziejski kalder det.
Mirakuløs skarphed
For den uindviede kan det måske lyde som tekniske fiksfakserier af mindre betydning.
Men når Kris Kolodziejski blænder op for forskellene mellem den gamle kopi og den nye restaurering af A Fistful of Dollars, må man overgive sig og forundret konstatere, at der er tale om en helt anden film end den 50-kroners udgave, der står på de fleste filmfans dvd-hylde.
Ja, Clint Eastwood siger stadig "go ahead, load up and shoot" med samme cool autoritet - men pludselig har han livfuld farve i kinderne og mirakuløs skarphed i ansigtet, når han gør det.
Stridigheder
Digital Film Lab har sit største fokus rettet på efter-effekter på nye produktioner til biograf og tv. Men restaureringsprojekterne bliver i højere og højere grad et satsningsområde, fortæller Kris Kolodziejski, der selv har en bred filmpraktisk baggrund som fotograf, instruktør, manuskriptforfatter og klipper.
Firmaets opgaver spænder her fra titler af ældre dato som mange af Carl Th. Dreyers film til en nyere som Drengene fra Sankt Petri. Og ofte kommer opgaverne fra udenlandske kunder, for restaureringsbranchen er ikke bundet af nationale grænser.
Det betyder også, at filmelskere herhjemme ikke altid kan få glæde af Digital Film Labs arbejde. A Fistful of Dollars udkommer kun i en begrænset udgivelse i Italien med italiensk tale uden undertekster, og faktisk har stridigheder mellem distributøren og rettighedshaveren gjort, at filmen heller ikke i støvlelandet er kommet på gaden endnu.
Kris Kolodziejski havde håbet på at kunne vise den forbedrede udgave af A Fistful of Dollars i spaghettiwestern-serien på dette års Natfilm, men det nægtede distributøren af frygt for at miste rettighederne.
Fremtiden
Tit er det rettighedsspørgsmål, der gør, at man må nøjes med uskarpe og affarvede udgaver af sine yndlingsfilm. Andre gange skyldes det slet og ret, at distributøren ikke kan eller vil betale for en grundig restaureringsproces.
"Der er nogle distributionsselskaber, som er ligeglade med, om kopien er ridset eller støvet. De udgiver noget slam for at kunne sælge det her og nu," siger Kris Kolodziejski.
Han håber, at kravene bliver anderledes høje, når HD-tv og de Blu-Ray-formater, som Digital Film Lab har specialiseret sig i, slår igennem. Til den tid skal man starte forfra med restaureringen af de film, der nu kun er udkommet på dvd i normale tv-formater.
Og det vil - hvis alt går efter Kris Kolodziejski hoved - gøre arbejdsbunken hos Digital Film Lab betragteligt større.
Kommentarer