Interview
24. apr. 2018 | 14:30

Super16: Konfrontationens kunst

Foto | René Georg
I Den anden ændrer livet sig for en rastløs mand, da han en dag bliver deltager i et performance-kunstværk og må tage sin tomme livsstil op til revision.

”Det er skidt for processen, hvis man er enige hele tiden,” siger Super16-holdet bag Den anden, hvor filmskaberne har holdt hinanden til ilden ved hele tiden at sige deres mening.

Af Nicki Bruun

Der er noget poetisk over, at holdet bag Super16-filmen Den anden for flertallets vedkommende forsøgte at gå i en anden retning, før de kom ind på den alternative filmuddannelse.

”Jeg havde nogle svære år og forsøgte at komme væk fra filmbranchen, men det kunne jeg ikke. Så jeg søgte ind på Super16, fordi den rammer en realistisk form for, hvordan det er at lave film,” siger instruktør Jacob Krzysztof Glogowski og fortsætter:

”Det er os selv, der skal varetage det hele. Og det synes jeg er det vigtigste, man kan lære på en kunstskole.”

Også manuskriptforfatter Malthe Jagd Miehe-Renard så på andre muligheder, men blev skræmt væk ved lyden at ordet ”teaterskole”.

”Jeg startede med at spille skuespil i lang tid, indtil jeg fandt ud af, at der ikke var noget, der hed filmskuespillerskole. Så begyndte jeg at bevæge mig over mod det skriftlige,” siger Malthe Jagd Miehe-Renard, der startede på Super16 for at finde et fællesskab af mennesker med samme interesse for historiefortælling.

Det fandt han på Super16, som nu er klar til at vise førsteårsfilmene fra tiende årgang hos Filmmagasinet Ekko fra 26. april.

”Jeg er spændt på at se de andres film, fordi vi kender hinanden på kryds og tværs, og det er interessant at følge de her filmskaberes udvikling,” siger producer Theis Nørgaard.

”Det er også fantastisk at arbejde inden for nogle rammer, hvor vi ved, at der er en premieredato.”

Nyttige konfrontationer
Den anden
kan velsagtens siges at afspejle sine afsendere. Filmen handler om en rastløs mand, der søger lykken de forkerte steder, men som en dag bliver deltager i et performance-kunstværk.

Her bliver han konfronteret med sin tomme livsstil og må tage svære spørgsmål til overvejelse. Også filmholdet måtte gøre sig overvejelser og tage nogle konfrontationer undervejs.

”Jacob og jeg arbejder meget forskelligt. Vi er interesseret i de samme ting, men tilgår dem forskelligt. Jeg kan godt lide Hollywood, og det siger jeg med stolthed. Den måde at lave film og arbejde med historiestruktur tiltaler mig meget,” fortæller Malthe Jagd Miehe-Renard.

”Men samtidig vil jeg gerne arbejde med nogle dybdegående emner. Udfordringen på denne film har været at lave den med to andre mennesker på så kort tid.”

Det giver Jacob Krzysztof Glogowski ham ret i.

”Jeg havde aldrig arbejdet sammen med en manuskriptforfatter før. Pludselig skal man synkronisere sine tanker med en anden. Jeg startede med en vag idé, og så skulle Malthe og jeg finde frem til kernen. Vi har da været uenige, men på den måde fandt jeg ud af, at det betød noget for ham, og jeg blev motiveret af, at han havde en mening,” siger instruktøren.

”Det er skidt for processen, hvis man er enige hele tiden. For så ender man med noget, hvor ingen har en aktie,” tilføjer Malthe Jagd Miehe-Renard.

”Det er en spændende proces at lave film, og ’konflikt’ er som oftest et negativt ladet ord. Men det er det ikke her, for vi går hinanden på klingen for at forstå hinanden,” indskyder Theis Nørgaard.

”Kernen er fundet mellem Jacob og Malthe, men jeg har været med på sidelinjen og selvfølgelig givet alle mine tanker til de forskellige udkast af historien. Jeg skulle jo fra start se, om projektet var realiserbart. Derfor er det fantastisk at være på samme side fra start og kunne sige sin mening.”

Ungdommelige forandringer
At der virkelig har været plads til forskellige meninger under arbejdet med Den anden, mærker man også i efterfølgende samtale med de tre filmskabere, der ikke altid er enige, men konstant lytter til hinanden.

”Vi havde en hård opstart. Jeg var i tvivl om det overhovedet ville blive til en film. Vi kan ikke bare sige, at det hele har kørt på skinner,” siger Jacob Krzysztof Glogowski med et smil, men bliver sagt imod af sin producer.

”Det har jo egentlig kørt på skinner. Sådan er det bare at lave film. Man fikser de ting, der opstår,” siger Theis Nørgaard.

De unge filmskabere glæder sig til at fortsætte rejsen ind i den danske filmbranche, som de håber at kunne påvirke på forskellige måder.

”Vi kunne godt være mere modige i Danmark i forhold til, hvad vi skyder penge i og lave nogle flere genrefilm. Det er på tide at bryde ud af den socialrealistiske skygge, der hviler over den danske filmindustri. Og måske satse på nogle flere talenter. Hvis jeg havde en tryllestav, ville jeg gerne se nye ansigter foran og bag kameraet,” fortsætter Malthe Jagd Miehe-Renard og suppleres af Jacob Krzysztof Glogowski.

”Vi sidder fast i en måde at tænke film på, og vi er nødt til at revurdere filmmediet, for det er stadig så ungt. Teknikken bliver bedre og mere tilgængelig, men filmsproget har ikke forandret sig længe. Og ingen tør smide penge i at tænke nyt.”

Kommentarer

Ekko præsenterer

Uafhængig filmuddannelse grundlagt i 1999.

I en serie på seks artikler præsenterer Ekko årgang #10.

Fra 26. april til 14. maj viser vi eksklusivt deres førsteårsfilm.

Jacob Krzysztof Glogowski

Født 1989 i Aalborg.

Instruktør.

Malthe Miehe-Renard

Født 1991 i Gentofte.

Manuskriptforfatter.

Theis Nørgaard

Født 1988 i Struer.

Producer.

© Filmmagasinet Ekko