”Bedste krigsfilm siden Saving Private Ryan”
Der er stadig nogle måneder til Oscar-uddelingen, men verdens største prisfest er allerede i en afgørende fase.
For at komme i betragtning til priser skal en film være blevet vist i amerikanske biografer i 2019, og mod årets udgang ser en af spidskandidaterne dagens lys.
Krigsfilmen 1917 får amerikansk premiere den 25. december – og den 2. januar herhjemme – men i weekenden er den blevet vist for anmeldere på den anden side af Atlanten.
På de sociale medier er de kommet med deres umiddelbare reaktioner. Og anmelderne er ellevilde med historien om to britiske soldaters umulige mission under Første Verdenskrig.
”Den bedste krigsfilm siden Saving Private Ryan,” skriver Clayton Davis, der er redaktør for prisuddelingshjemmesiden Awards Circuit, på Twitter.
Han mener også, at filmen byder på årtiets største bedrift i forhold til fotografering – som Coen-brødrenes faste kameramand Roger Deakins står for – mens han kalder komponisten Thomas Newmans musik mesterlig.
Og Clayton Davis er ikke alene i at se 1917 som en teknisk pragtpræstation. Filmkritikeren og navnebroren Erik Davis skriver på Twitter, at det er et utroligt værk, som er selve definitionen på en film, man skal se på det store lærred.
Mesterlig klipning
1917 er instrueret af britiske Sam Mendes, der vandt en Oscar for American Beauty i 2000 og senest har stået bag James Bond-filmene Spectre og Skyfall.
Han lavede også krigsfilmen Jarhead i 2005, men denne gang er Sam Mendes gået mere personligt til værks.
For første gang har han selv skrevet manuskriptet, der er lavet i samarbejde med Krysty Wilson-Cairns, men delvis er inspireret af instruktørens bedstefar, som kæmpede under Første Verdenskrig.
The Hollywood Reporters anmelder Scott Feinberg kalder 1917 for den bedste film om krigen siden Oscar-vinderen Intet nyt fra vestfronten fra 1930.
Han udråber filmens klipning som den store genistreg, fordi den ligesom Birdman fanger folk ind ved at se ud til at foregå i én ubrudt indstilling. På den måde bliver man ifølge Feinberg voldsomt grebet af filmen, der er sparsommelig i sin dialog, men til gengæld storslået i sit visuelle vingefang.
Oscar-showet løber af stablen den 10. februar, så der er stadig masser af tid til skift i favoritværdigheden. Men det ser allerede nu ud til, at 1917 bliver en af frontløberne.
Kommentarer