Den gamle streg vender tilbage
For første gang i over fem år har Disney sendt en god, gammeldags håndtegnet film på gaden, Prinsessen og frøen. I USA har den på nuværende tidspunkt sneget sig op over den magiske grænse på 100 millioner dollars i indtjening.
Den toneangivende amerikanske filmkritiker Roger Ebert er også begejstret for filmen, der rammer de danske biografer i dag.
”Det her er sådan klassisk animation engang var! Ingen 3-D! Ingen briller! Intet ekstra tillæg på billetprisen! Ingen hektiske udbrud af meningsløs action!” skriver Ebert i Chicago Sun-Times.
Film, som mor lavede dem
Det er netop det klassiske, der gør Prinsessen og frøen i stand til at tage kampen op med mere ekstravagante og teknologisk overlegne film, mener den danske animationsinstruktør Stefan Fjeldmark.
”Jeg tror, folk savner de gamle håndtegnede film – som da vor mor lavede dem. Dét vil de godt have igen,” siger Stefan Fjeldmark, der er en af stifterne af animationsselskabet A. Film og instruktør på Hjælp, jeg er en fisk og Terkel i knibe.
Disney-renæssance
Prinsessen og frøen bygger på et eventyr af brødrene Grimm, Frøkongen eller Jernhenrik, og læner sig op af Disneys største succeser fra den klassiske periode som Snehvide, Tornerose og Askepot, der alle havde Grimm-eventyr som forlæg.
I virkeligheden kan man tale om en Disney-renæssance.
Nu har filmselskabet planer om at sende flere håndtegnede features ud, blandt andet en Peter Plys-film, der har foreløbig premieredato i foråret 2011.
Lidt for lækkert
Stefan Fjeldmark er dog ikke udelt begejstret for udviklingen.
”Prinsessen og frøen er et udtryk for, at studiet har villet tilbage til et analogt, retropræget udtryk. Men samtidig har man ikke helt har sluppet det lækre, glossy computerudseende,” mener Stefan Fjeldmark.
Kommentarer