Filminstitut vil fastholde talentordningen
Dansk Folkeparti slår i nyt filmudspil på tromme for at skære ned på ”navlepillende kunstprojekter” af ”Lars von Trier-kopier”.
Partiet vil nedlægge talentordningen New Danish Screen, der har givet unge instruktører som Annika Berg (Team Hurricane) og Ali Abbasi (Shelley) mulighed for at debutere hurtigt efter endt uddannelse med en lavbudget-film. Den skal i fremtiden høre under Konsulentordningen, mener DF.
I stedet vil DF fokusere pengene i de bredt appellerende film på den såkaldte Markedsordning, hvor støtte bliver givet ud fra en vurdering af, at en film vil kunne sælge i omegnen af 170.000 biografbilletter.
Anders Kronborg, der er bestyrelsesformand for Det Danske Filminstitut, er noget afventende med at kommentere detaljer i oplægget.
”Jeg modtog det i morges klokken 7.32. Vi har tænkt os at kigge på det i bestyrelsen og vende tilbage med en mere grundig forklaring på, hvordan vi ser på det hele,” siger Anders Kronborg.
– I Det Danske Filminstituts udspil fra januar lægger I selv op til mere forenkling og mindre detailstyring. Er det så ikke ganske fornuftigt i at nedlægge New Danish Screen og lægge de film i den almindelige konsulentordning?
”For os er det vigtigt at fastholde en talentordning. Om det skal gælde New Danish Screen eller ej, dét vil jeg ikke forholde mig til her og nu, men vi vil meget nødigt nedlægge talentordningen.”
”Filmene på lavbudgetordningen, der har haft premiere de sidste tolv-atten måneder, har gået helt forrygende. De har også vist, at man kan finde andre måder at producere film på. Det er ikke det samme som, at man kun skal lave lavbudgetfilm, men det kan være en måde for nogle af de nye talenter at komme ind i branchen på.”
Død eller pension
Det er Christian Tafdrups En frygtelig kvinde og Gustav Möllers Den skyldige, der med billetsalg på henholdsvis 190.000 og foreløbigt 134.000 har været kommercielle succeser for New Danish Screen.
I den anden ende kom Hlynur Pálmasons store prisvinder og festivalfavorit Vinterbrødre kun op på knap 10.000 solgte billetter.
Dansk Folkeparti vil satse mere på kommercielle film med det ambitiøse mål at få markedsandelen for danske film i biografer op på 35 procent. Det tal er lige nu på tyve procent.
”35 procent er eddermame højt. På det europæiske filmmarked ligger vi i forvejen pænt højt. Vi har ligget højere end tyve, og tyve er også for lavt, men 35 er måske lige ambitiøst nok,” siger Anders Kronborg.
– Det er også først i 2035, så det er lidt ude i fremtiden!
”Nåh, det havde jeg ikke hæftet mig ved. Dér er jeg måske død og i hvert fald pensioneret,” griner bestyrelsesformanden.
– Hvad mener I er et realistisk mål for markedsandelen?
”Vi synes, at 25 procent er godt, og det skal selvfølgelig være før 2035!”
Fra Gothersgade til Svendborg
I Dansk Folkepartis filmudspil foreslås det at flytte Filminstituttet til Svendborg.
”Hvis det handler om at sikre en geografisk balance i film-Danmark, betyder det jo ikke kun noget, hvilken postadresse tilskuddet bliver udbetalt fra, men hvordan og hvor filmene bliver lavet,” siger Anders Kronborg.
”Filminstituttet laver jo ikke filmene, og jeg er ikke sikker på, at det vil ændre balancen at flytte tilskudsadressen.”
– Dansk Folkeparti vil spare de 31,3 millioner kroner om året, som adressen i Gothersgade koster. Kan du følge det?
”Ligesom udflytning af andre statsinstitutioner er der andet i regnestykket end huslejen. Hvis en del af medarbejderne eksempelvis siger op, og man skal hyre nye. Så det at flytte handler ikke bare om at sammenligne to huslejer.”
Kommentarer