Nyhed
30. juli 2024 | 21:45 - Opdateret 31. juli 2024 | 12:04

Bertelsen: Det startede som en umulig drøm

Foto | TV 2

Forfatteren bag Matador, Lise Nørgaard, døde den 1. januar 2023 i en alder af 105 år. Men forinden havde hun talt med Mikael Bertelsen i programmet Det sidste ord, der blev sendt umiddelbart efter hendes bortgang.

Mikael Bertelsen glæder sig over, at Netflix vil følge hans nøje udtænkte koncept for Det sidste ord i streamingtjenestens versionering. 

Af Claus Christensen

56-årige Mikael Bertelsen er et af Danmarks mest originale og innovative mediemennesker.

Han har skabt koncepter fra Den 11. time over P1 i fængsel til utallige programmer på Radio24syv, hvor han var programchef sammen med Mads Brügger, inden politikerne skandaløst lukkede kanalen.

I morges kunne Ekko som første danske medie fortælle om Mikael Bertelsens måske største triumf til dato: salget af interview-konceptet Det sidste ord til Emmy-vinderen Brad Falchuk (American Horror Story) og streaminggiganten Netflix.

Nu vil hele verden stifte bekendtskab med Bertelsens vision, hvor kendte personligheder, ofte i en fremskreden alder, stiller op til et intimt interview om deres liv og karriere. Med den afgørende detalje, at interviewet først bliver bragt, når vedkommende er gået bort.

Og det bliver således det sidste ord – eller Famous Last Words, som serien kommer til at hedde på Netflix. Salget er en triumf, men ikke noget, som umiddelbart forgylder tv-skaberen økonomisk.

”Det er ikke nogen øjeblikkelig guldgrube, men det er heller ikke meningen med dette,” skriver Mikael Bertelsen i en sms til Filmmagasinet Ekko.

”Det vigtigste for mig har været, at Brad Falchuk og Netflix US forstod intensionen med formatet, og hvordan det skal føres ud i livet. Jeg brugte det mest af corona-nedlukningen på at nedskrive regler og retningslinjer for formatet. En 120-siders såkaldt format-bibel.”

TV 2 tog chancen
Der har i Danmark været kritiske røster fremme om formatet.

Det er blevet kaldt morbidt, fordi folk tæt på livets afslutning bliver kontaktet og interviewet om noget så tabubelagt som deres egen død. Eller hvor de i hvert fald skal forestille sig, at de er borte, når interviewet bliver sendt.

Men Ekkos anmelder Kristian Ditlev Jensen har fra starten været begejstret, og mange seere har da også oplevet programmet som en meget rørende afsked med et menneske, der har betydet noget for os.

Mikael Bertelsen har indtil videre taget afsked med forfatteren Lise Nørgaard, politikerne Ritt Bjerregaard og Uffe Ellemann-Jensen samt musikerne Peter Belli, Povl Dissing og Bent Fabricius-Bjerre.

Det har han gjort respektfuldt og med sans for poesien i at lade et menneske reflektere over hele sit liv, så at sige fra det hinsides.

”Det er spændende og lærerigt – efter et arbejdsliv, der har været begrænset til dansk radio og tv – at prøve at arbejde sammen med udenlandske tv-folk. Og så med et format, der startede som en umulig drøm for mig at få lov at lave,” skriver Mikael Bertelsen til Ekko.

”Derfor er jeg taknemmelig for, at Lotte Lindegaard og Thomas Breinholt fra TV 2 tog chancen med Det sidste ord, og at Jacob Houlind fra Banijay i Norden først fik formatet i gang i Sverige og Norge – og nu altså også i Amerika.”

For tid og evighed
Ligesom i den danske originalversion bliver det i Netflix-udgaven hemmeligholdt, hvem der har givet et afskedsinterview. Det vil først blive afsløret, når vedkommende er død.

Men mon ikke, at både præsident Joe Biden og ekspræsident Donald Trump vil blive kontaktet i nærmeste fremtid?

I Danmark bliver optagelserne bevaret på Det Kongelige Bibliotek. Og det har faktisk været den største udfordring at finde en amerikansk pendant, fortæller Mikael Bertelsen.

”I USA er det offentlige, nationale arkiv udmarvet. Så det har taget lang tid at finde ud af, hvem der skulle opbevare optagelserne for tid og evighed,” skriver han.

”The John F. Kennedy Center for the Performing Arts har påtaget sig opgaven. Det er vigtigt – også for de medvirkende.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko