Nyhed
03. aug. 2021 | 07:41

Disney forarger branchens kvinder

Foto | Jay Maidment
Scarlett Johansson har pløkket skurke ned i hobetal som Black Widow i Marvel-filmene, men nu er skuespilleren i kamp med filmselskabet Disney.

Efter en harsk reaktion fra ”the mouse house” tager interesseorganisationen Women in Film Scarlett Johansson i forsvar. Disney er kønsdiskriminerende, lyder kritikken.

Af Esben Skaalum

Disney formåede både at anfægte Scarlett Johanssons juridiske anklage og tilsværte verdensstjernen i en nylig presseudtalelse.

Det mener Women in Film i hvert fald.

Ifølge den amerikanske interesseorganisation kønsdiskriminerer Disney, når selskabet karakteriserer Johansson som ufølsom og selvisk, fordi hun har lagt sag an mod Disney for kontraktbrud uden at tage hensyn til coronakrisen.

”Det kønnede karaktermord hører ingen steder hjemme i en forretningskonflikt og bidrager til et miljø, hvori kvinder og piger ikke i samme grad som mænd kan beskytte deres forretningsinteresser, uden de bliver mødt med personangreb,” udtaler Women in Film ifølge branchebladet Variety.

Women in Film mener ikke, at Disney kan kræve, at en kvindelig skuespiller skal gøres etisk ansvarlig i en sag om en kontrakt. Samtidig føjer det spot til at skade, at Disney afslører Scarlett Johanssons løn.

Booster aktierne
Disney har valgt at give Black Widow premiere på Disney+, samtidig med at filmen kommer i biografen.

For Scarlett Johansson betyder den dobbelte udgivelsestaktik, at hendes lovede indtægter fra biograflanceringen er blevet mindre, fordi Disney prioriterer at promovere sin streamingtjeneste.

”Disney udgiver film som Black Widow direkte på Disney+ for at øge antallet af abonnenter og derved give selskabets aktier et boost,” siger skuespillerens advokat John Berlinski, der mener, at Disney bruger covid-19 som et belejligt alibi.

Sagen handler på et dybere plan om en branche under hastig forandring. Hvordan skal en succes i fremtiden måles for de store, amerikanske filmselskaber: I biografbilletter eller nye abonnenter?

Vurderet ud fra Disneys markedsføring tyder det på, at sidstnævnte er i højsædet lige nu. Om så det koster en stjerne.

Trailer: Black Widow

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko