Spådom: Den skyldige bliver Oscar-nomineret
Normalt står Oscar-ræset i hovedkategorien imellem to store favoritter med en enkelt outsider eller to.
Tænk blot på opgør som The Shape of Water mod Three Billboards Outside Ebbing, Missouri sidste år eller Birdman mod Boyhood i 2015.
Det vildeste opgør var dog nok sejren til La La Land i 2017, som pludselig blev omstødt fra scenen, så det faktisk var Moonlight, der vandt.
Lige netop det opgør skrev The Hollywood Reporter om forleden, fordi magasinet kunne oplyse, at kun hver femte amerikaner kan huske, at Oscar-vinderen sidste år blev The Shape of Water. Mens virkelig mange tror, at La La Land faktisk vandt statuetten for bedste film for et par år siden.
Nye retninger
I 2019 bliver det formentlig anderledes, når filmene rammer den røde løber 25. februar i Dolby Theatre i Los Angeles.
Og måske vil der ligefrem være et brud på en anden ny norm. De sidste fem års vinderfilm har været relativt smalle film og ikke engang indtjent 1,6 milliarder kroner tilsammen på det amerikanske marked.
Til sammenligning tjente Ringenes herre: Kongen vender til bage 2,5 milliarder kroner i 2003.
Men i år står filmkunst og popcorn i helt særlig grad over for hinanden, og flere af filmene har endda formået at kombinere begge dele. Det betyder blot, at der er færre regulære filmperler med i Oscar-ræset, men til gengæld blander Netflix sig pludselig – og det endda med den smukkeste film af dem alle: Roma.
Det havde nok været fuldstændigt uhørt for bare to til tre år siden.
Samtidig har man i år lavet afstemningen om til, at den skal foregå online. Det har allerede fået flere ældre medlemmer til at brokke sig.
Men her er de film, som ifølge os vil få at vide, at de er nomineret i de tungeste kategorier ved Oscar-uddelingen 2019. Akademiet afslører deres udvalgte i morgen tirsdag omkring 14.30 dansk tid.
Bedste film
Lad os starte med dem, der bør være sikre, fordi de allerede er blevet nomineret til – og har vundet – en række af de vigtige branchepriser.
Bradley Coopers A Star Is Born, Spike Lees BlacKkKlansman, Peter Farrellys Green Book og Alfonso Cuaróns Roma ligner alle sikre nomineringer.
Det er jo så allerede fire af de fem, man før i tiden skulle bruge. Men Akademiet har i de senere år ladet helt op til ti film nominere i hovedkategorien. Det giver formentlig plads til Ryan Cooglers Black Panther og Yorgos Lanthimos’ The Favourite.
Men så begynder det også at snerpe til, eftersom man skal have mindst fem procent af førstepladserne i Oscar-uddelingens præferentielle system for at komme i betragtning. Men en syvende og ottende film skal nu nok snige sig med. For både Adam McKays Vice og Bohemian Rhapsody om Queen-forsanger Freddy Mercurys liv har delt anmeldere og publikum.
Især sidstnævnte har været en kassesucces, mens anmelderne har været mere forbeholdne.
Dette kan betyde, at stemmerne fordeler sig helt vildt på de to film, men samtidig også, at de begge får nok førstepladser til at blive nomineret. Det tror vi, at de gør og dermed er der otte nomineringer i kategorien i år.
Det er ikke helt usandsynligt, at akademiet lukker gildet dér, men skulle en niende film komme med, ligger det til at blive Barry Jenkins’ If Beale Street Could Talk. Sidst Jenkins var med i Oscar-ræset, vandt han for Moonlight.
Men nomineringerne har ikke rigtigt været med instruktøren i denne prissæson, og derfor kan han kun indtage rollen som førsteudfordreren, der ligger en halv meter foran Damien Chazelle i slutspurten.
Chazelles First Man kan gå hen og blive den film med flest nomineringer på aftenen, men det vil formentlig være i de tekniske og mindre kategorier for hans beretning om den amerikanske månelanding i 1969.
Så ligesom Moonlight nappede statuetten fra La La Land, forudser vi altså, at Jenkins napper niendepladsen fra Chazelle, hvis den kommer i spil. Det vil i hvert fald være en gedigen overraskelse, hvis hele paletten bliver fyldt ud i år, hvor storsællerter som Black Panther kæmper med mere smalle film som The Favourite.
Bedste instruktør
Længe lignede Bradley Cooper en favorit for A Star Is Born. Men de senere uger er han blevet overhalet af både Spike Lee (BlacKkKlansman) og ikke mindst af Alfonso Cuarón, der af mange amerikanske Oscar-eksperter har fået titlen som sikker vinder af kategorien, allerede inden nomineringerne er ude.
De tre bliver altså helt sikkert nomineret, og det efterlader to pladser, der til gengæld er helt åbne.
Mange var sikre på, at Yorgos Lanthimos’ The Favourite ville garantere ham en nominering. Men de seneste dage er holdet bag filmen pludselig ikke mødt talstærkt op ved prisuddelingerne, og den negative buzz kan forringe instruktørens chancer.
Alligevel tror vi nu ikke, at det kan nå at ændre nomineringen for Lanthimos, som derfor kommer med. Det samme gør Peter Farrelly for Green Book, der virkelig har oplevet medvind de seneste uger.
Eneste mulige overraskelser er, hvis Barry Jenkins med If Beale Street Could Talk eller Adam McKay med Vice kunne nuppe en af de sidste pladser. Men det tror vi nu ikke, at de gør.
Bedste mandlige skuespiller
Hvis der ikke er en decideret tvekamp i hovedkategorien, så er der det i denne kategori.
Rami Malek og Christian Bale ligner de to mænd, der skal kæmpe om, hvorvidt Maleks fortolkning af Freddy Mercury i Bohemian Rhapsody eller Bales gengivelse af Dick Cheney i Vice skal have den mandlige skuespilpris.
Dog kan Bradley Cooper stadig komme fra baghjul og slå dem på målstregen for sit spil i A Star Is Born. Alle tre bl iver med garanti nomineret.
Og så kan vi kippe lidt med det danske flag også. For Viggo Mortensen lader til at have rystet kontroverserne af sig efter brugen af det forbudte ”n-ord” i starten af prissæsonen. Han ligner en sikker kandidat for sit spil i Green Book.
Spillet om den sidste plads er til gengæld helt åbent.
Den går enten til John David Washington for BlacKkKlansman eller Ethan Hawke for Paul Schrader-dramaet First Reformed. Det har længe ligget til Washington, men Hawke er kommet stærkt i de senere uger, og vi gætter på, at den erfarne skuespiller napper pladsen fra den nye dreng i klassen.
Hawke er nemlig ekstremt populær i det amerikanske filmmiljø, og det kan skubbe ham det sidste stykke over målstregen.
Bedste kvindelige skuespiller
Lady Gaga for A Star Is Born, Olivia Colman for The Favourite og Glenn Close – der lige nu er favorit i kategorien – for The Wife (der er produceret af danske Meta Louise Foldager) kommer alle med her.
Det samme lader Melissa McCarthy til at gøre for Can You Ever Forgive Me?,mens den sidste plads ligner en tvekamp imellem Emily Blunt for Mary Poppins vender tilbage og Yalitza Aparicio for Roma.
Der har været stille om Blunt i den seneste tid, og de mange nye akademimedlemmer vil nok gerne vise, at de har god filmsmag. Så mon ikke den sublime hovedrolle fra Roma får femtepladsen?
Bedste mandlige birolle
Mahershala Ali lader til at lave en vaskeægte Matthew McConaughey her.
Ali bliver helt sikkert nomineret for sit spil i Green Book, men ligesom McConaughey i 2014 styrker han sine chancer ved at have hovedrollen i den aktuelle sæson af True Detective.
Noget kunne tyde på, at både Timothée Chalamet fra Beautiful Boy og Adam Driver fra BlacKkKlansman også kommer med, mens fjerdepladsen formentlig ryger i retning af Sam Elliot for A Star Is Born. Dermed bliver femtepladsen en vaskeægte herrefight imellem Richard E. Grant for Can You Ever Forgive Me? og Sam Rockwell for Vice.
Kigger man på de nylige prisuddelinger i USA, er det logiske valg Richard E. Grant. Men de senere dage har der nu også været en del rosende virak omkring Michael B. Jordans præstation i Black Panther.
Vi tror imidlertid, at forsøget kommer for sent, og dermed går femtepladsen til Richard E. Grant.
Bedste kvindelige birolle
Det ligner umiddelbart en ret sikker kategori.
Regina King for If Beale Street Could Talk, Amy Adams for Vice, Claire Foy for First Man samt de storspillende Rachel Weisz og Emma Stone for The Favourite.
Det eneste, der kan ændre det, er, hvis Claire Foy – som der faktisk har været lidt stille omkring på det seneste – ryger ud, men det er svært at se, hvem det skal være til fordel for.
Bedste originale manuskript
The Favourite og Roma ligner to sikre nomineringer, og der bliver formentlig også plads til både Green Book og Vice.
Den sidste plads i kategorien kommer til at stå imellem tre film. Den store outsider er A Quiet Place, men folkene bag har kørt en lille kampagne, og derfor ligner det et slag mellem Paul Schraders First Reformed og komiker Bo Burnhams Eighth Grade.
Under normale omstændigheder ville de aldrende akademimedlemmer formentlig sikre Paul Schrader pladsen, men med det moderne stemmesystem for øje kunne det sagtens blive den langt mere ungdomsappellerende Eighth Grade.
Vi vover gættepelsen og siger, at den overraskende napper nomineringen.
Bedste manus baseret på andet forlæg
BlacKkKlansman, If Beale Street Could Talk og Can You Ever Forgive Me? ligner sikre bud i denne kategori.
Men herfra åbner det også op.
A Star is Born har længe lignet en sikker kandidat, men både Black Panther, First Man og Debra Graniks stærk hyldede Leave No Trace er alle kommet stærkt frem på det seneste.
Samtidig giver manuskategorierne giver ofte mulighed for solide overraskelser, og i et år, hvor tingene er så relativt svære at forudse, tror vi, at kategorien vil afspejle det.
Derfor bliver det A Star is Born og Leave No Trace, som napper de to sidste nomineringer her.
Bedste animationsfilm
Det vil være tæt på et lille Oscar-chok, hvis det ikke bliver disse fem film, der skal dyste om årets statuette:
De Utrolige 2, Isle of Dogs, Mirai, Ralph Breaks the Internet og Spider-Man: Into the Spider-Verse.
Vi er ret overbeviste om, at det bliver dem.
Bedste fotografering
Roma og First Man ligner sikre nomineringer, men ellers er kategorien ikke nem at forudsige.
A Star is Born kunne dog nok godt komme med, mens de sidste to pladser bliver en kamp mellem The Favourite, If Beale Street Could Talk og polske Pawel Pawlikowskis Cold War.
Vi tror, at to sort-hvide film, der ikke er amerikanske (Roma og Cold War), er for meget for Akademiet, og derfor løber The Favourite og If Beale Street Could Talk med nomineringerne.
Bedste dokumentar
Det her må betragtes som en yderkategori, og derfor er det også svært at gætte i den.
Men bjergklatrer-filmen Free Solo, højesteretsdommerportrættet RBG om Ruth Bader Ginsberg og Won’t You Be My Neighbor? om tv-personligheden Fred Rogers bør komme med.
Det samme gør trillinge-filmen Three Identical Strangers, og dermed kommer den sidste plads til at blive et opgør mellem den politiske doku-thriller Dark Money, det eksperimenterende områdeportræt Hale County This Morning, This Evening og ikke mindst den moderne coming-of-age-historie Minding the Gap, der lige nu er favorit til at nappe den sidste plads.
Det tror vi, at den gør, og dermed bliver der desværre ikke plads til danske Olegs krig – en barndom i skyggen af krig.
Bedste ikke-engelsksprogede film
Til gengæld tror vi på en dansk nominering i en ellers uhyggeligt stærk udgave af bedste ikke engelsksprogede film-kategorie.
Men det bliver i så fald på et decideret femtemandat, at svenske Gustav Möllers danske debutfilm Den skyldige kommer med i det fine selskab.
Sker det, skal Möller finde sit fornemmeste jakkesæt frem. For man kan med rette mene, at flere af filmene i kategorien burde nomineres til selve hovedprisen også.
Roma fra Mexico ligner på forhånd vinderen, men konkurrencen er skarp fra Ekkos bud på årets film, sydkoreanske Burning, den japanske Guldpalmevinder Shoplifters og polske Cold War.
Derfor skal Den skyldige slås med tyske Werk Ohne Autor (Never Look Away i statuette-jargon) og ikke mindst libanesiske Kapernaum, der fik seks stjerner i den nyeste udgave af Ekko.
Alligevel har Den skyldige oplevet masser af medvind igennem hele 2018 i USA, og vi tror, at den lister sig med.
Trailer: Den skyldige
Oscar 2019
For 91. gang skal Oscar-priserne uddeles.
Der dystes i 24 kategorier.
I år lader det ikke til, at der bliver en samlende vært for showet, fordi komiker Kevin Hart har måtte trække sig på grund af homofobiske jokes.
Showet finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 25. februar 2019.
Kommentarer