Distributør: Tag dog ansvar for jeres film!
”Producenten vil ikke stå ved sit ansvar, og så får Medierådet skylden,” skrev distributør for SF Film, Michael Fleischer, på Twitter i går.
Reaktionen kommer efter, at Medierådet modtog kras kritik for at aldersklassificere den biografaktuelle Detektiverne med en 11-årsmærkning. I et interview til Ekko udtalte producent Thomas Stegler: ”Man har jo lyst til at sende Medierådet en regning på en million kroner. Det har de jo kostet os.”
Detektiverne skulle have været rettet mod børn mellem syv og elleve år. Men detektivmysteriets rå og realistiske tone resulterede i en højere aldersklassificering fra Medierådet.
Men filmens distributør er ikke enig med sin producent – skylden skal ikke findes hos Medierådet.
”Producenterne har faktisk ikke lavet den film, som var aftalt fra starten,” siger Michael Fleischer. ”Det skulle have været en børnefilm. Det er ikke Medierådet, der er problemet. Det er dem, der har lavet filmen. Producenten har bare lavet et dårligt stykke arbejde.”
Indrøm fejlen
Michael Fleischer er direktør hos SF Film og sidder desuden i Medierådet som brancherepræsentant. På denne post har han dog ingen indflydelse på vurderingspanelet, som uddeler aldersmærkninger.
Distributøren har været med under hele udviklingsforløbet af Detektiverne. Og filmen har ændret sig markant undervejs og er blevet klippet om adskillige gange for at få en lavere mærkning. Det lykkedes ikke.
”Dengang aftalte vi at lave en familiefilm, som skulle være for syv år og opefter, hvor både de store og små søskende kunne komme med. Og det har vi jo baseret vores investering på,” siger Michael Fleischer.
”Man havde ikke materiale nok til at kunne omklippe filmen, så den henvendte sig til alle. Man havde heller ikke penge nok til at optage nye scener. Nu har man kun alt det voldsomme tilbage. Derfor har den fået en 11-årsgrænse.”
”Det er problematisk, når man bagefter ikke har balls nok til at sige: ’Hey, vi gjorde sgu en fejl.’ Nu giver de så alle andre skylden. De har også protesteret over, at Filminstituttet ikke har givet filmen støtte. Nu er det så Medierådet, der står for tur.”
Taber penge
SF Film bruger 7-800.000 kroner til at markedsføre filmen. Et væsentligt mindre beløb, end der oprindelig var afsat.
”Aldersgræsnen gør publikumspotentialet langt mindre,” forklarer Fleischer. ”Vi har allerede brændt mange penge op i det store forskudsbeløb, som ikke bliver tjent hjem. For filmen kan ikke indspille det, vi havde regnet med. Vi kommer til at tabe penge på den.”
I åbningsweekenden har Detektiverne solgt 4.812 billetter. Et beskedent antal, hvis man sammenligner med en anden børnefilm som Antboy fra 2013. Den fik en 7-årsaldersmærkning og solgte 25.211 billetter i den første weekend.
Beskyt børnene
Thomas Stegler kritiserer især Medierådet for at holde fast i ufleksible og gammeldags aldersgrænser. Han mener, at mærkningen forhindrer børnefilmen i at udvikle sig i en mere realistisk retning.
Michael Fleischer er for så vidt enig. Men aldersmærkningen tjener stadig et formål, mener han.
”Der er ingen tvivl om, at børnefilm bliver mere rå. Men det betyder ikke, at man skal ændre på aldersgrænserne. For det er ikke sikkert, at børnene har ændret sig, bare fordi verden omkring dem portrætteres mere ond. Der sidder kvalificerede eksperter i Medierådet. I første omgang handler det om at beskytte børn – ikke om at beskytte en producent, der har investeret nogle penge.”
Producent tager ansvaret
Thomas Stegler vil ikke kommentere Michael Fleischers konkrete kritik.
”Der er ingen, der vinder noget ved at kaste mudder efter hinanden. Michael Fleischer har en holdning, og jeg har en anden. Jeg har på intet tidspunkt sagt, at det ikke var vores ansvar,” siger han.
”Men hvis vi skal udvikle børne- og ungdomsfilmen, så skal Medierådet sateme komme med på vognen. Eller ender vi hver gang med at give børn et karikeret tegneserie-univers.”
Thomas Stegler er ikke skuffet over weekendens billetsalg.
”Det er som forventet. Distributørerne har estimeret den til i alt at sælge 35.000 billetter. Så alt over det er SF Film og Filminstituttet tilfredse med, og så er vi super stolte. For vi har jo barberet over halvdelen af målgruppen væk.”
Kommentarer