Distributører bryder boykot af Rusland
Da Rusland indledte krigen mod Ukraine, besluttede Vesten sig for at boykotte samhandel, og mange virksomheder lukkede deres forretninger i landet.
Store Hollywood-selskaber bakkede op om boykotten og trak deres film ud af russiske biografer. Det gjaldt også blockbusters som The Batman.
Men en række independent-distributører og salgsagenter, der satser på mere kunstneriske film, er uanfægtet af boykotten fortsat med at sende deres film ud i Rusland.
Det gælder ifølge det amerikanske brancheblad Variety selskaber som A24, Lionsgate, STX Entertainment, FilmNation og Pathé. Det er selskaber, der med deres kunstneriske film præger den igangværende festival i Cannes.
På filmfestivalen beder det ukrainske filmforbund vestlige distributører om at ophøre med at lancere film i Rusland, som ofte også får filmrettighederne til tidligere Sovjet-stater.
”At fortsætte med at handle med Rusland er ensbetydende med at støtte den russiske terroriststat med skatter. Disse skatter omsættes så til våben, der destruerer fredelige ukrainske byer og dræber og lemlæster vores venner og kolleger,” skriver forbundet.
Forbundet gør opmærksom på, at EU og Nato anerkender, at den Russiske Føderation støtter terrorisme i sin krig mod Ukraine og forbrydelser begået mod civile og infrastruktur.
”Vi, det ukrainske filmforbund, anmoder filmproducere, filmselskaber og salgsagenter til at indstille samarbejdet med russiske filmselskaber, indtil afslutningen af den russisk-ukrainske krig og etableringen af en retfærdig fredsaftale,” lyder det.
Vil vække modstand
Vestlige selskaber har været bundet af kontrakter, der blev indgået før krigen. Men boykotten er også blevet omgået efter invasionen, for eksempel via mellemhandlere i tredjelande som Malta, skriver Variety.
En anonym kilde fra en erfaren europæisk salgsagent siger til branchebladet, at det er ”meget mere økonomisk lukrativt at fortsætte med at handle med Rusland på grund af det tab, der vil komme, hvis filmene bliver delt ulovligt på internettet.”
Forleden kom det frem, at kulturministeriet i Rusland har trukket tilladelsen til at distribuere Ali Abbasis danske Holy Spider i russiske biografer tilbage.
”Ved at bandlyse Holy Spider gør de russiske myndigheder en tjeneste for deres fæller i den islamiske republik, som har givet det russiske militær våben til at dræbe uskyldige i Ukraine,” udtalte Ali Abbasi.
Men hvorfor overhovedet vise filmen i Rusland og tjene penge på det, når det ukrainske filmforbund opfatter distribution som støtte til Ruslands drab og ødelæggelse i Ukraine?
Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Ali Abbasi, men den danske producent, Profile Pictures, forsvarer lanceringen af filmen i Rusland.
”Film er skabt til folket og skal ses af folket. Som producent synes jeg, det er utroligt vigtigt, at der findes en modig, uafhængig russisk distributør, som tør vise Holy Spider for den russiske offentlighed. Vi ved jo, hvor tætte bånd Rusland har til Iran – selvsamme autokrati, som udstilles for sin udbredte kvindeundertrykkelse og misogyni i filmen,” skriver Jacob Jarek i en mail til Filmmagasinet Ekko.
”De, som ser Holy Spider i Rusland, vil se et andet verdensbillede end det, som præsenteres i den russiske propaganda. De er næppe identiske med Putins tilhængere.”
”Visning af vores film i Rusland er bestemt ikke en støtte til Putin eller det russiske regime. Det er tværtimod et håb om, at vi kan bidrage til at vække en modstand.”
Ifølge Box Office Mojo har Holy Spider indtjent 17.308 dollars – omtrent 120.000 kroner – i de 218 russiske biografer, hvor den blev vist i sin første uge inden bandlysningen.
Den største udenlandske filmsucces i Rusland på det seneste er John Wick: Chapter 4, som har indtjent 96 millioner kroner.
Trailer: Holy Spider
Claus Christensen
Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for sekstende gang Cannes-festivalen.
Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.
Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Directors’ Fortnight og Critics’ Week.
Årets festival løber fra 16. til 27. maj.
Kommentarer