Nyhed
14. maj 2024 | 13:29

Dobbeltpremiere på stortalents afgangsfilm

Foto | Anders Rye Skjoldjensen

Thomas Elley (midt) har altid betragtet sig selv som en lidt feminin mand, men hans film er fulde af machomænd, spillet af amatørskuespillere. Billedet er taget af Ekkos fotograf til et interview med Elley i det nye #96.

Thomas Elley har Ekko Shortlist-premiere på sine to afgangsfilm fra Filmskolen. Begge handler om provinsens oversete machomænd.

Af Frederik Hoff

Det er ikke hver dag, at to film af samme instruktør får premiere samtidig på Ekko Shortlist, men Thomas Elley er ikke nogen almindelig filmskaber.

Da han i 2023 dimitterede fra Den Danske Filmskole, valgte han at gøre det med to usædvanlige afgangsfilm – begge i spændingsfeltet mellem fiktion og dokumentar, men fra hver sin side.

Nationen er en fiktionsfilm om den unge mand Jonas (amatørskuespilleren Jonas Smedegaard), som har en stille identitetskrise, mens han prøver at passe indi sin storebrors fællesskab af mænd, der vil jage ulven ud af Danmark.

Romantica er en dokumentar, men med mange af de samme medvirkende som fiktionsfilmen. Den følger forskellige mænds forsøg på at forholde sig til egen seksualitet gennem klodsede scoringsforsøg og lumre anekdoter om sædafgang.

Begge film giver et empatisk blik på den store gruppe af danske mænd, der føler sig overset og alene. De bryder sig ikke om den retning, som den offentlige samtale bevæger sig i.

Afgangsfilmene er allerede blevet rost til skyerne i flere medier, og især er der pæne ord om instruktørens særlige indsigt i provinsens machomænd og deres følelsesliv.

Frastødt og tiltrukket
I Ekko #96, som er på vej ud i butikker og til abonnenter, giver Thomas Elley et stort interview om sin særlige tilgang til film og forhold til det maskuline.

Den 27-årige filmskaber fra Strib på Vestfyn har altid betragtet sig selv som en lidt feminin fyr. Og han startede karrieren med kun at fokusere på kvinder.

”Da jeg åbnede porten ind til mændene, lukkede jeg den ikke igen. Nu er jeg blevet fuldstændigt besat af manderi. Det er jo noget, jeg frastødes helt vildt af, og samtidig er jeg enormt tiltrukket af idéen om at være en rigtig machomand,” siger instruktøren, der i 2019 var nomineret til Ekko Shortlist Awards med Bølger.

På besøg i provinsen
Thomas Elley har tidligere fået kritik for sit hypermacho fokus. Blandt andet i et debatindlæg i Ekko i 2021, hvor en anonym medelev beskyldte Elleys midtvejsfilm for at udnytte de medvirkende og for ikke at fælde dom over deres ”latente racisme”.

Elley forklarer, at de medvirkende er en aktiv del af tilblivelsen af hans film. De har endda ret til at tage scener ud, hvis de ønsker det.

Med hensyn til de mændenes til tider grænseoverskridende udtalelser, ser Elley en værdi i at udforske, hvorfor mændene gør, som de gør.

”Når jeg bliver provokeret af et eller andet, tænker jeg, om jeg ikke ville reagere på samme måde som de her mænd, hvis jeg var i deres sted,” siger instruktøren.

I Ekko #96-artiklen funderer han også åbenhjertigt over, om det er etisk at tage på besøg i provinsen og optage det eksotiske miljø blot for tage tilbage til de kulturelle kredse i København og omsætte det til kunst.

Se Nationen og Romantica på Ekko Shortlist og døm selv.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko