Shortlist: Pigeoprør på fire ben
”Som ingen anden er denne film en moderne aftager til H.C. Andersens måde at fortælle på.”
Sådan lød det, da den 29-årige instruktør Jeanette Nørgaard vandt prisen for bedste danske kortfilm på Odense Internationale Film Festival sidste år.
Animationsfilmen Hund i himlen handler om niårige Lola og hendes hund – bare kaldet Hund – der skal bo i et kloster. Forstanderinden bliver hurtigt træt af hunden, som bliver aflivet, og Lola skal nu forholde sig til et liv uden sin bedste ven. Lola mindes Hund ved selv at spille en uregerlig firbenet, og denne leg bliver til et oprør mod klosterets strenge regler.
”Jeg ville gerne lave en film, hvor man som barn kunne snakke om døden, uden at det blev for tungt. At et kæledyr dør, kan være meget hårdt for et barn, men det er lettere at snakke om, end hvis mor eller far døde,” forklarer Jeanette Nørgaard, da vi fanger hende over telefonen.
Man overbeskytter børn
”Jeg kan mærke, at de voksne er meget mere betænkelige ved de tunge emner, end børnene selv er. Der er en tendens til, at man overbeskytter børn. Da jeg var barn, så vi Jannik Hastrups film, hvor der var bandeord og gravuhyggelige scener – og jeg elskede det!”
Filmens forlæg er Hanne Kvists børnebog Hund i himlen fra 2001, der blev introduceret til instruktøren af produceren Ellen Riis.
”Da jeg læste den, var der enormt mange ting, jeg kunne genkende fra min egen barndom. Jeg havde også en hund, der blev aflivet, da jeg skulle flytte skole. Jeg voksede op med en hel masse drenge omkring mig, og så kom jeg ind i en pigeklasse, hvor det var nogle helt andre regler, der gjaldt.”
– Hvad skete der med hunden?
”Hunden var blevet gammel og havde livmoderkræft. Min far tog den med til dyreklinikken, men mine forældre havde ikke fortalt mig, at den skulle aflives. Den var der bare ikke, da jeg kom hjem fra skole. Og jeg blev simpelthen så vred over det! Jeg kan tydeligt huske det. Det tog noget tid, før jeg kom mig over, at jeg ikke fik sagt farvel.”
Væk med religionen
Jeanette Nørgaard er uddannet fra The Animation Workshop i Viborg og har levet af at lave animation, siden hun blev færdiguddannet i 2010.
”Lige siden jeg begyndte at skrive dansk stil i første klasse, har jeg vidst, at jeg ville kombinere det at fortælle en historie med det at tegne. Jeg lavede altid tegninger til mine stile. Det er min måde at udtrykke mig på. Jeg har prøvet at adskille det, men hvis jeg går i gang med det ene, så føler jeg, at det andet mangler.”
I 2010 mødte Jeanette Nørgaard den erfarne producer Ellen Riis. Riis havde netop modtaget en mail om Danmarks Radio og Det Danske Filminstituts initiativ for mellemlange animationsfilm, Animationspuljen, som søgte projekter for syv-tiårige børn. Da Riis pitchede ideen om børnebogen til Nørgaard, havde instruktøren dog et enkelt krav:
”Jeg sagde til Ellen Riis, at jeg rigtig gerne ville lave den, hvis forfatteren sagde god for, at jeg pillede så meget religion som muligt ud af historien.”
”Jeg er ikke selv troende, og jeg havde ikke lyst til at lave en historie, der behandlede emnet. Jeg synes, det ville være underligt, hvis jeg skulle lave en film, der handlede om Jesus og kristendom. Det var ikke det, der var mest relevant for historien.”
Hedenske symboler
– Men selvom I fik lov til at fjerne al religion, er der stadig meget symbolik i filmen, som kan tolkes religiøst?
”Vi har tænkt utroligt meget over symbolikken i valg af farver og formsprog – både i karaktertegningerne, men også i hele universet. Det er en meget grafisk og stiliseret animationsfilm, hvor vi har prøvet at skabe symbolsk balance i det religiøse. Vi har brugt forskellige hedenske symboler for at opveje det kristne i fortællingen. Eksempelvis hjulet, som symboliserer liv.”
Det endelige resultat blev vist til en premiere med en masse børn og forfatter Hanne Kvist. Kvist var så glad for resultatet, at hun overtalte Jeanette til at hjælpe hende med at genudgive bogen med filmens animationer.
I dag bliver bogen med tegninger og dvd brugt i skoleklasser, når der skal debatteres sorg og tab. Men er Nørgaard så klar på at animere flere børnebøger?
”Lige nu har jeg mest lyst til at lave noget for et ældre publikum. Jeg er i gang med et projekt, som jeg ikke kan sige så meget om nu. Men det bliver med den samme producer, Ellen Riis, og så bliver det meget mere mørkt. Og ikke for børn!”
Født 1984 i Struer.
Uddannet fra The Animation Workshop i Viborg 2009.
Oprettede i 2010 firmaet Nørlum sammen med Frederik Villumsen.
I 2012 blev Nørlum belønnet med Entreprenørprisen i Viborg.
Kortfilmen Hund i himlen vandt hovedprisen i den danske konkurrence på Odense Film Festival 2012.
I 2013 forlod hun Nørlum og startede sit eget firma, Onbird.
Kommentarer