Feature
21. dec. 2012 | 15:10

Dommedag er her!

Foto | Macall B. Polay
Viggo Mortensen og Kodi Smit-McPhee som far og søn, der kæmper en håbløs kamp for overlevelse i Cormac McCarthy-filmatiseringen The Road, hvor solen har flamberet Jordens overflade.

I dag den 21. december går Jorden under ifølge fortolkninger af Maya-indianernes kalender. Spørgsmålet er bare: Hvordan? Vi kigger nærmere på filmens dommedagsscenarier og på vores overlevelseschancer.

Af Daniel Pilgaard

21. december 2012 – i dag! – er det slut for menneskeheden. I hvert fald hvis man skal tro Maya-indianerne. De ældgamle Maya-spådomme har dog været sparsomme med information om, hvordan undergangen komme til at tage sig ud.

Men så er det godt, at vi har en hel stribe af dommedagsscenarier fra filmens verden at forholde os til. Her ser vi nærmere på ti kreative filmiske bud på undergangen – og giver, i forbrugervejledningens navn, vores bud på overlevelseschancerne.

Virus

I Terry Gilliams 12 Monkeys (foto) spiller David Morse den dommedagsbesatte videnskabsmand, som udrydder fem milliarder mennesker med en virus. Her er en tidsrejse eneste håb om at ændre den dystre fremtid. Scenariet ses også i Stephens Kings miniserie The Stand, hvor Gary Sinise er blandt de få overlevende i en fortabt verden. Virus-undergangen er skånselsløs, men man kan jo bare bede til, at det bliver Steven Soderberghs model, der slår igennem. I Contagion består verden, selv om adskillige millioner må bukke under for en virus, der stammer fra dårlig hygiejne i Kina.

Overlevelsesfaktor: Meget lav

Robotter

Internettet har muligvis gjort hverdagen nemmere, men kun indtil nettet bliver så selvbevidst, at det forsøger at udrydde mennesket via intelligente robotter. Sarah og John Connor kæmper mod skurken Skynet og den forestående dommedag i de første to Terminator-film, og dommedag er en uundgåelig realitet i seriens tredje film, Rise of the Machines. Og i fjerde film, Salvation, prøver en desperat Christian Bale at gøre en forskel i fremtidens askegrå verden, hvor maskinerne har vundet.

Overlevelsesfaktor: Meget lav

Asteroider 

Truslen fra rummet brager gennem atmosfæren i Michael Bays Armageddon (foto), men det store brag forhindres af Bruce Willis i sidste øjeblik. Værre går det for sig med de massive ødelæggelser i Mimi Leders Deep Impact, hvor Elijah Wood dog overlever med en tro på fremtiden. Kun Lars von Trier er sortsynet nok til at tilintetgøre verden totalt. I Melancholia lader han en hel planet kollidere med Jorden, og så er det godnat til både Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg og alle os andre.

Overlevelsesfaktor: 50/50

Rumvæsner

Spotter man i dag en flyvende tallerken, kan man sagtens tage den med ro. Rumvæsner virker overlegne ved første øjekast, men er det som oftest ikke. I Independence Day får de bank af Will Smith. I Spielbergs fortolkning af War of Worlds har de voldelige aliens brugt omtrent en million år på at planlægge en snedig invasion, men planen er dog ikke mere snedig, end at menneskelige bakterier fra forkølelse og influenza sender dem til tælling. I M. Night Shyamalans Signs (foto) er det lige ved at lykkes for de små, blå væsner at triumfere, indtil de får hældt et glas vand over sig og derpå flygter hjem igen …

Overlevelsesfaktor: Høj (specielt hvis man ejer en vandpistol)

Global opvarmning

Menneskets store udledning af CO2 resulterer i en ny isvinter. Det bliver dog ikke værre, end at man kan løbe fra istiden, som Jake Gyllenhaal formår i The Day After Tomorrow (foto) i scenen. Han søger tilflugt på New York Public Library og når lige akkurat at smække døren i hovedet på den dræbende frost. Når isen med tiden så smelter, kommer vi alle sammen til at leve på vandet som i Kevin Reynolds’ Waterworld. Her bliver mennesket ført an af Kevin Costner, som har udviklet sexede fiskegæller. Det blev en af filmhistoriens største fiaskoer.

Overlevelsesfaktor: 50/50

Aber

Bag lås og slå i Zoologisk Have virker aberne så nuttede, men man skal ikke lade sig narre. Får de chancen, går vores behårede slægtninge straks efter verdensherredømmet, hvilket Charlton Heston må sande i Abernes planet (foto). Situationen bliver ikke bedre i de fire efterfølgere. Og Mark Wahlberg har heller ikke held med sig i Tim Burtons fejlslagne version fra 2001. I Abernes planet: Oprindelsen opdager vi, at vores fremtid som abernes slaver ene og alene hænger på James Francos samvittighed.

Overlevelsesfaktor: Umulig – og i al fald kun som slaver

Atomkrig

I Stanley Kramers On the Beach (1959) er Australien et af de få steder i verden, hvor radioaktivt nedfald ikke har forurenet Jorden efter Tredje Verdenskrig. Selvmordspiller uddeles i takt med, at håbet forsvinder, indtil et morse-signal pludselig tikker ind. Og så kan Fred Astaire opleves i en hel film, uden han bryder ud i sang og dans. I Hughes-brødrenes The Book of Eli (foto) fra 2010 omdanner atomkrig fremtiden til det vilde vesten. Denzel Washington er den blinde frelser Eli, der besidder det sidste eksisterende eksemplar af biblen.

Overlevelsesfaktor: Middel

Zombier

De levende døde burde egentlig ikke være en trussel. De halter og går nemt i stykker, men til gengæld er de altid i massivt overtal. Zombierne startede så småt med at overtage Jorden i George A. Romeros klassiske Night of Living Dead og har gjort det utallige gange lige siden – som i Danny Boyles 28 Days Later eller med mere humoristisk tilgang i Zombieland. Lige nu har zombierne stor succes med at æde sig gennem menneskeracen i serien The Walking Dead, og til sommer er det så Brad Pitts tur til at løbe for livet i World War Z. Hvis vi altså består til den tid.

Overlevelsesfaktor: Lav

Bakterier/biologisk krigsførelse

I Richard Mathesons roman I Am Legend fra 1954 forvandler en pandemi mennesket til en blanding af zombier og vampyrer. Bogen har dannet grundlag for flere filmatiseringer. Første gang med Vincent Price som The Last Man on Earth (1964), der tager kampen op mod de inficerede mennesker. I The Omega Man er plottet moderniseret, og kun Charlton Heston står alene tilbage efter en biologisk krigsførelse mellem Kina og Sovjet. Bogens oprindelige handling er tilbage i I Am Legend (foto) fra 2007, hvor det er Will Smiths tur til at kaste sig ud i den håbløse overlevelseskamp.

Overlevelsesfaktor: Meget lav

Solen

I Roland Emmerichs 2012 har solen ophedet Jordens kerne, så verden i bogstaveligste forstand braser sammen. Her indhenter døden alt og alle, med mindre man hedder John Cusack og kører limousine. Endnu mere dyster er John Hillcoats filmatisering af Cormac McCarthys The Road. Her flamberer solen af ukendte årsager Jorden, og de overlevende vader rundt i en askefyldt verden, hvor kannibalisme vinder frem som overlevelsesmiddel. I Danny Boyles Sunshine er situationen omvendt: Solen går ud, og menneskets eneste chance er at kickstarte vores kilde til livet med en atombombe.

Overlevelsesfaktor: Meget lav

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko