DR2 Premiere lukker og slukker
”Det er stærkt beklageligt,” siger Ekkos chefredaktør om lukningen.
Det har ikke været let for DR at erstatte Ole Michelsen og hans legendariske program Bogart, hvor han i en årrække dissekerede og anmeldte ugens filmpremierer.
Men da Mikkel Munch-Fals i 2008 blev præsenteret som ny vært for programmet DR2 Premiere, mente mange, at det alligevel var lykkedes at finde en værdig arvtager.
Med stor succes og provokerende udmeldinger udfyldte han værtsrollen i en sæson. Men instruktørgerningen trak også i ham, og han forlod DR2 Premiere for at instruere sin debutspillefilm Smukke mennesker.
Talrige værter
En overgang udfyldte DR tomrummet efter Munch-Fals med gæsteværter fra den danske filmbranche. Og siden foråret 2010 har filmlektor Kasper Bering Liisberg og instruktør Tea Lindeburg været ansat som fast anmeldermakkerpar.
Men det er alt sammen slut nu, for DR2’s kanalchef Arne Notkin har besluttet at lukke programmet ved årsskiftet.
”Vi kommer med en ny generation af kulturprogrammer i 2011, og for at få plads til noget nyt, så bliver vi nødt til at lukke noget gammelt,” siger Arne Notkin til Ekko.
Benhård prioritering
Han afviser, at faldende seertal har været en medvirkende årsag og karakteriserer beslutningen som en benhård prioritering i en situation, hvor man ikke har ubegrænsede økonomiske midler.
”Det kan godt være, at vi kommer tilbage med et nyt filmprogram senere, men det har vi ikke nogen konkrete planer om lige nu,” siger Arne Notkin.
Et litteraturprogram og tre-fire kulturprogrammer, der breder sig over flere kunstarter, kommer formentlig til at se dagens lys i løbet af 2011, og her vil filmområdet også få en vis dækning.
Stærkt beklageligt
Men ifølge Claus Christensen, chefredaktør på Filmmagasinet Ekko, er det stærkt beklageligt, at DR lukker sit eneste særskilte filmprogram.
”Danske politikere sætter i disse dage over to milliarder støttekroner af til dansk film, men mange film med stor kvalitet risikerer at drukne i mængden, hvis der ikke er nogen, som gør opmærksom på dem.”
”Det er vigtigt, at der er nogen til at formidle film og give en kritisk vurdering af dem. Og i den henseende har tv en særlig force, fordi det er et visuelt medie. DR anmelder film i radioen, men ikke i tv. Det er en mærkelig prioritering,” siger Claus Christensen, der også undrer sig over programmets korte levetid.
”DR brugte halvandet år på at finde den første vært og udvikle programkonceptet. Det var kostbart, og det virker ikke umiddelbart, som om seerne nåede at få nok for investeringen.”
Kommentarer