Sundance 2023
27. jan. 2023 | 22:23

Drama om stolt mor vinder på Sundance

Foto | Aaron Ricketts
Den fattige, vedholdende Inez (Teyana Taylor) kæmper for at skabe en stabil tilværelse for sin søn (Josiah Cross) i A Thousand and One, der strøg til tops på Sundance-festivalen.

Det medrivende drama A Thousand and One vinder prisen for bedste amerikanske fiktionsfilm, mens Fantastic Machine modtager juryens særpris for kreative vision.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Det blev dramaet A Thousand and One, der løb med hovedprisen for bedste amerikanske fiktionsfilm på Sundance-filmfestivalen til prisuddelingen, der noget atypisk blev afholdt fredag morgen i Ray-biografen i Park City. 

Filmen handler om en samspilsramt, men stolt sort mor. Hun kidnapper sin tvangsfjernede søn fra myndighederne og kæmper for at skabe en stabil tilværelse for ham i et Harlem, som er under stor forandring i 90’erne og 00’erne. 

”Da jeg skrev filmen, tænkte jeg på forholdet mellem mødre og sønner og mellem sorte kvinder og mænd. Jeg tænkte på marginaliserede stemmer og deres forhold til deres hjemby,” siger instruktør A.V. Rockwell storsmilende fra vinderpodiet. 

”Jeg tænkte på enhver, der som jeg selv har forsøgt at udfylde et hul i deres sjæl med uigengældt kærlighed. Tak, fordi I ser mig!” 

Immigrantdrama vinder dobbelt
Juryens hovedpris for bedste internationale drama gik til Charlotte Regans Scrapper, hvor en forsømt pige i London bliver genforenet med sin far. 

De store dokumentarpriser blev uddelt til den chilenske The Eternal Memory, der handler om en datter og hendes Alzheimers-ramte far, samt Going to Mars: The Nikki Giovanni Project, et portræt af den amerikanske poet og borgerrettighedsforkæmper af samme navn. 

Der var ingen priser til en anden af festivalens favoritter, Chloe Domonts Fair Play. Men til gengæld vandt en af mine egne favoritter, Maryam Keshavarz’ sprælske og selvbiografiske The Persian Version, både publikumsprisen og prisen for bedste manuskript. 

Det er en oplagt vinder, en feelgood-immigranthistorie om en iransk mor, der lægger bånd på sig selv for at klare sig i et nyt land, og en oprørsk datter, som har svært ved at få hendes anerkendelse. 

Sundance-festivalen uddeler gerne roser til politisk bevidste film. Noora Niasari dedikerede således sin publikumspris for den australsk-iranske Shayda – i kategorien international fiktion – til ”de piger og kvinder i Iran, der kæmper for deres frihed”. 

Svensk-dansk filmessay belønnet
Set med danske øjne var der også noget at juble over, også selvom Lin Allunas grønlandsk-danske portrætfilm Twice Colonized ikke var blandt aftenens vindere. 

Til gengæld gik juryens særpris i kategorien ikke-amerikanske dokumentar til det fremragende svensk-danske filmessay Fantastic Machine

”Filmen er en hyleskæg og frygtindgydende hyldest til kritisk tænkning på et tidspunkt, hvor det aldrig har været mere nødvendigt,” begrundede dokumentaristen Karim Amer juryens beslutning. 

Filmens instruktører, Axel Danielson og Maximilien Van Aertryc, takkede for prisen på tegnsprog og tog en selfie fra scenen, før de gik ud og mødte verdenspressen – og afbrød den næste prisuddeling med et dybfølt sejrsråb! 

Vild film om trans-prostituerede
En af festivalens helt store vindere var den vilde dokumentar Kokomo City, der vandt begge priser i NEXT-kategorien for filmeksperimenter. 

Filmen handler om sorte transkvinder, der arbejder som sexarbejdere, og som fortæller om deres verden med bramfri ærlighed og trodsig humor. 

Instruktøren D. Smith mødte modstand i musikbranchen, da hun sprang ud som trans. Hun var tydeligt bevæget, da hun blev kaldt op for at modtage både innovator- og publikumspriserne i NEXT-sektionen. 

”Vi står ved tærsklen til en revolution!” råbte hun. 

Den rystende ukrainske krigsfilm 20 Days in Mariupol fik en af morgenens største klapsalver, da instruktør Mstyslav Chernov, der selv optog filmen under belejring i den ukrainske kystby, modtog publikumsprisen for bedste internationale dokumentar. 

Det var ingen overraskelse. Til en visning af filmen torsdag ville lykønskningen ingen ende tage, da publikum fik lov at stille spørgsmål. 

”Det er et privilegie for os som hold og for ukrainere, at vide, at hele verden ser med,” siger Mstyslav Chernov.

Vindere Sundance 2023

 

US Dramatic Grand Jury Prize
A Thousand and One

US Dramatic Special Jury Award: Ensemble
Theater Camp

US Dramatic Special Jury Award: Creative Vision
Holdet bag Magazine Dreams

US Dramatic Special Jury Award: Acting
Lío Mehiel, Mutt

US Dramatic Special Jury Award for Direction
Sing J. Lee, The Accidental Getaway Driver

World Cinema Documentary Special Jury Award: Creative Vision
Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck, Fantastic Machine

World Cinema Documentary Special Jury Award: Verité
Against the Tide

World Cinema Documentary Grand Jury Award
The Eternal Memory

World Cinema Dramatic Special Jury Award: Creative Vision for kreativ vision
Sofia Alaoui, Animalia

World Cinema Dramatic Special Jury Award: Cinematography
Lílis Soares, Mami Wata

World Cinema Dramatic Special Jury Award: best Performance
Rosa Marchant, When It Melts

World Cinema Dramatic Special Jury Award: Directing
Marija Kavtaradze, Slow

World Cinema Dramatic Grand Jury Award
Scrapper

NEXT Innovator Award
D. Smith, Kokomo City

NEXT Audience Award
Kokomo City

Audience Award: World Cinema Documentary
20 Days in Mariupol

Audience Award: World Cinema Dramatic
Shayda

Audience Award: US Documentary
Beyond Utopia

Audience Award: US Dramatic
The Persian Version

Festival Favorite Award
Radical

US Documentary Special Jury Award: Clarity of Vision
The Stroll

US Documentary Special Jury Award: Freedom of Expression
Bad Press

Jonathan Oppenheim Editing Award: US Documentary
Daniela I. Quiroz, Going Varsity in Mariachi

Directing Award: US Documentary
Luke Lorentzen, A Still Small Voice

US Grand Jury Prize: Documentary
Going to Mars: The Nikki Giovanni Project

Short Film Special Jury Award: International Directing
Valeria Hofmann, AliEN0089

Short Film Special Jury Award: Instruktion, amerikansk sektion
Jarreau Carrillo, The Vacation

Short Film Jury Award: Documentary
Will You Look at Me

Short Film Jury Award: International Fiction
The Kidnapping of the Bride

Short Film Jury Award: U.S. Fiction
Rest Stop

Short Film Grand Jury Prize
When You Left Me on That Boulevard

Sundance Institute/Amazon Studios Producers Awards
Kara Durrett, The Starling Girl
Jessica Devaney, It’s Only Life After All 

Sundance Institute NHK Award
Olive Nwosu, Lady

Alfred P. Sloan Feature Film Prize
The Pod Generation

Sundance Institute/Adobe Mentorship Award for Fiction
Troy Takaki

Sundance Institute/Adobe Mentorship Award for dokumentar
Mary Manhardt

Sundance Institute/Stars Collective Imagination Awards
Tamara Shogaolu, 40 Acres
Navid Khonsari, Vassiliki Khonsari, Andres Perez-Duarte, Block Party Bodega
Vanessa Keith, Year 2180

Gayle Stevens Volunteer Award
Carlos Sanches

Trailer: Fantastic Machine

Kommentarer

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på Sundance-festivalen i Utah.

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Sundance blev grundlagt i 1978 og er den største independent-festival i USA.

Som eneste danske medie dækker Ekko festivalen.

Løber fra 19. til 29. januar.

© Filmmagasinet Ekko