Nyhed
23. aug. 2006 | 09:42

EKKO #34 på gaden

Det nye nummer fokuserer på nogle af (film)verdenens mere forstyrrende facetter. Nicolas Bro om nekrofili og det svære filmkys, tema terrorisme på film og som fænomen.

Af Claus Christensen

I et halvt århundrede var den kolde krig standardforklaringen på alting. I dag er en ny dagsorden sat: terrorisme. Og alt tyder på, at det som nøglebegreb til forklaring af alt mellem himmel og jord har en lang gyldighedsperiode.

Terrorisme er på plakaten — ikke mindst filmplakaten. Peter Schepelern skriver om en række af de film og bøger, der har foregrebet — og måske givet inspiration til — det frygtelige og frygteligt fascinerende terrorangreb i 2001: "Nogle talte om, at 9/11 lignede en dårlig Hollywood-film. Nej, det lignede en fantastisk Hollywood-film."

Bragende fiasko for al-Qaeda
Men hvor farlig er terrorisme egentlig, spørger Henrik Dahl og konkluderer overraskende, at 9/11 har været en bragende fiasko for al-Qaedas fantaster.

Vi bringer interviews med Oliver Stone (World Trade Center) og Paul Greengrass (United 93), mens Henrik Palle og Bo Tao Michäelis analyserer, hvordan tv-serien 24 timer har udviklet begrebet "tiden som terror" til noget nær det sublime. Og Peter Tudvad diskuterer tre film fra i år — München, V for Vendetta og Paradise Now — der viser terroristen som menneske og os selv som hans nært beslægtede.
 
Tvivlen som redskab
I løbet af få år er Nicolas Bro blevet en af landet mest populære unge skuespillere, og den position understreger han nu med sin karrieres to første hovedroller i Offscreen og Der var engang en dreng..., som får premiere 13. oktober. 

Hvordan ville filmen om Nicolas Bro selv se ud, spørger Per Juul Carlsen skuespilleren i en samtale om tvivlen som redskab, om at gå til det yderste, om nøgenhed, nekrofili og det svære, svære filmkys.

Tre svære førstegangsfødsler
"Filmbranchen er som savannens vilde dyr, der drikker af det samme vandhul, men i virkeligheden kæmper hver sin kamp for at overleve." De spillefilmdebuterende instruktører Peter Schønau Fog, Kenneth Kainz og Pernille Fischer Christensen fortæller om den vanskelige tid efter Filmskolen, men også om at bevare troen på, at det gode filmprojekt nok skal komme igennem støttesystemet og blive realiseret.

EKKO #34 byder også på Jakob Stegelmanns portræt af vennen John Lasseter, Disneys nye kreative chef og instruktøren bag den formidable Biler. Talkshow-værten Clement Kjersgaard hylder sine barndoms tv-helte Wikke & Rasmussen, mens Bjørn Lomborg griller Al Gore og hans miljøfilm En ubekvem sandhed.

Desuden ny film om BZ-bevægelsen, ti år med Meyerheim & Morgen-tv samt anmeldelser af aktuelle biograffilm, heriblandt Der var engang en dreng, som vor anmelder kalder "en euforisk feel-fantastic-film" og tildeler fem stjerner.   

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko