Ekko #41 på gaden 14. maj
For 40 år siden byggede frimodige studenter barrikader af platantræernes riste i Paris, og Godard og Truffaut lukkede Cannes-festivalen i stormfuld protest.
Herhjemme hjalp Christian Braad Thomsen kommunarderne med at bryde ind på Filmskolen, hvis han da ikke lige fik på puklen af rødstrømper i unisex-skjorter for at hylde Dolly Partons fantasifulde tøjstil.
Og imens forelskede otteårige Henrik Dahl sig i Rolling Stones og vilde Jytte i Høng på Vestsjælland.
Ånden fra '68
Temaet for Ekko #41 er Ånden fra '68. Instruktør Christian Braad Thomsen og sociolog Henrik Dahl skriver, ikke kun om Dolly Parton og Jytte, men også om deres ambivalente forhold til 1968. De hævder begge, at den brugbare del af ungdomsoprøret fandt sted før '68 - og Dahl erklærer sig stolt som en '67'er!
De to personlige essays flankeres af Peter Schepelern, der lader blikket glide over oprørets levende billeder for at vurdere, hvad filmkunsten fik ud af revolutionen - og revolutionen ud af filmkunsten. Og af Kristoffer Hegnsvad, der trækker tråde fra 60'ernes ungdomsrevolte til bilafbrændingerne i Paris og på Nørrebro i dag.
To modige mænds vej til succes
Det nye nummer byder på flere personlige bekendelser - et par stædige indvandrerdrenge, en ærlig anmelder og en superstjerne med (dårlig) samvittighed.
Instruktør Omar Shargawi og hovedrolleindehaver Dar Salim er de modige mænd bag den meget atypisk danske prisvinder Gå med fred Jamil. I Ekko fortæller de historien om deres ukuelige vej mod filmsucces.
Omar skulle helt derud, hvor han ikke kunne bunde, før han vendte bøtten ved hjælp af en imponerende stædighed og et opkald til producer Meta Louise Foldager på selveste juleaften. Og den irakiske flygtning Dar måtte gennem en barsk opvækst på Amager og et bluffnummer som kok på en jysk fisketrawler, før han i dag kan kalde sig pilot og skuespiller.
En anmelders bekendelser
Jakob Stegelmann er tilbage i magasinet med en hyldest til verdens mindst kedelige arkæolog, Indiana Jones, og med et budskab til alle voksne: Drop modenhed og logik og genopdag barndommens umiddelbarhed!
Berlingske Tidendes filmjournalist gennem 35 år, Ebbe Iversen, var én af de anmeldere, der fik en barsk medfart af fire branchefolk i forrige Ekko. I et åbenhjertigt essay skriver han, at han som anmelder overhovedet ikke henvender sig til filmbranchen, men at han først og fremmest er en slags journalist, der på bedst mulig vis repræsenterer læseren.
Ebbe Iversen indrømmer dog, at han og hans kollegaer er for usanselige i deres formidling, men samtidig maner han til besindighed: Tandlæger, kørelærere og call girls er langt vigtigere for folkesundheden end anmeldere.
Clooney og privatflyene
Storcharmøren George Clooneys fotogene ansigt smykker forsiden af Ekko. I et eksklusivt interview må også han krybe til korset. For selvom superstjernen er kendt for sin indsats for miljøet, har han en ubodelig svaghed for benzinslugende privatfly.
Og nu vi er ved afsløringerne: Manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig var med i Cannes for ti år siden, da dansk film mærkede et ekstatisk sus som filmverdenens konger. Scherfig husker tilbage på en vild, søvnløs fest efter Festen.
Køb bladet fra 14. maj, og hvis din lokale kiosk ikke fører Ekko, så ring på telefon 88 38 92 92 - og vi sender et mildt overtalende tæskehold.
Kommentarer