Nyhed
06. feb. 2011 | 19:05

Ekspert: ”3D er umenneskeligt”

Den Oscar-vindende filmklipper og lyddesigner Walter Murch mener, at 3D strider mod 600 millioner års evolution.
Af Henrik Østergaard

Det er ikke de irriterende briller eller den forhøjede billetpris, der er den største trussel imod filmbranchens store satsning på 3D-film. Det er derimod menneskets naturlige kompetencer.

Det mener den anerkendte filmklipper og lyddesigner Walter Murch. I et brev til den amerikanske kritiker Roger Ebert beskriver han, hvorfor 3D aldrig vil fungere.

”Publikummerne gør noget, som 600 millioner års evolution ikke har forberedt dem på. Det er et stort problem, som ikke kan løses teknisk. Det kan ikke ordnes, medmindre vi kan frembringe rigtige ’holografiske’ billeder,” skriver han.
 
Fokusproblemet

Den tredobbelte Oscar-vinder Walter Murch er en yderst erfaren herre med film som Den engelske patient, Dommedag nu, Aflytningen og Godfather 2 på cv’et.

Han har selv arbejdet med 3D i Francis Ford Coppolas kortfilm Captain EO fra 1986.

Murch skriver, at 3D gør billedet mørkere, men det værste er problemet med, hvad han kalder ”konvergens/fokus”.

”Problemet er, at folk skal fokusere med øjnene på skærmen, som er måske 25 meter væk. Det er konstant uanset hvad. Men samtidig skal øjnene konvergere måske tre meter væk, så tyve meter og så 40 meter osv. — afhængig af illusionen. Så 3D-film kræver, at vi fokuserer ét sted og konvergerer et andet.”

Hjernen på overarbejde
Vi bruger pupillerne til at fokusere med, mens det er selve øjenmuskulaturen, der laver konvergeringen. Fra naturens hånd er vi altså slet ikke skabt til at fokusere forskellige steder i rummet samtidig.

”Vi kan selvfølgelig gøre det, for ellers ville 3D-teknologien slet ikke virke. Men det er lige så svært som at klappe sig på hovedet og gnide sig på maven samtidig.”

Hjernen kommer på overarbejde, og det er derfor, at mange efter tyve minutter får hovedpine, når de ser 3D-film.

Øjenlæge Finn Abildgaard fra Københavns Private Synsplejeklinik kunne fortælle det samme, da Ekko spurgte ham i januar sidste år: ”3D kan give kvalme.”

3D er verfremdung
Konvergens/fokus-problemet ved 3D får, ifølge Murch, også indflydelse på filmkunsten generelt.

Da hjernen og øjet skal bruge noget tid til at justere til dybden i det nye billede, kan klipningen i 3D-film nemlig ikke være så hurtig som i 2D-film.

Han sammenligner 3D med Bertolt Brecht’sk verfremdung, fordi det skaber en større distance til filmen — i stedet for at suge tilskueren ind i handlingen.

Modtageren af Walter Murchs brev, Roger Ebert, er selv ivrig 3D-modstander. Og han erklærer på baggrund af brevet 3D-filmen for død.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko