Oscar-show i krigens skygge
Her har vi gået og talt om, at Oscar-uddelingen har udviklet sig i én særlig retning i den senere tid. The new normal er, at vinderen for bedste film ikke laver et sweep og høster alle de store priser.
Parasite modtog hovedprisen og fire statuetter i 2020. Det er langt fra Ben Hur, Titanic og Ringenes herre: Kongen vender tilbage, der i sin tid fik elleve statuetter hver.
I 2021 modtog Nomadland tre priser, men vandt den største. Det samme var tilfældet med Coda i 2022.
En, to, tre … tendens? Nej.
For sidste år kom Everything Everywhere All at Once ind og satte de forvoksede pølsefingre på hele syv statuetter, inklusive bedste film. Det var mere end Nomadland og Coda tilsammen.
Og i år ligner det, at Christopher Nolans Oppenheimer, en storfilm med et indbygget menneskeligt drama og eksperimenterende filmkunst i ascendanten, vil nappe næsten en tredjedel af priserne natten til mandag.
Det ekspanderende akademi vil altså ikke have alle med alligevel. Det vil have særlige oplevelser. Større diversitet i skaren og flere europæiske medlemmer gør samtidig, at her skeles til Europa i næsten uhørt grad.
Alene i hovedkonkurrencen er tre film på et andet sprog end udelukkende engelsk. Frit fald, Past Lives og The Zone of Interest. Det burde gøre det til et mere uforudsigeligt Oscar-show, men gør det egentlig det?
Her er Ekkos bud på, hvem der modtager de 23 statuetter i år:
Bedste film
Vinder: Oppenheimer
Alternativ: The Zone of Interest
I et af de mest kunstnerisk interessante filmfelter nogensinde ved en Oscar-uddeling er her en klar favorit.
Oppenheimer har vundet stort set alt frem mod den store prisfinale. Blandt andet BAFTA, SAG og PGA, der er gode indikatorer.
På den anden side af Atlanten har man allerede givet årets film et kælenavn. ”Oppie’s gonna win,” siger amerikanerne.
Ser man på de andre nominerede, kan The Zone of Interest med rette hævde, at den er med i normalt afgørende kategorier.
Alligevel er det i omegnen af 85 procent sandsynligt, at Oppenheimer vinder årets hovedpris. Det bliver bare én af i alt syv statuetter, folkene bag filmen skal på scenen og modtage.
Bedste instruktør
Vinder: Christopher Nolan, Oppenheimer
Alternativ: Yorgos Lanthimos, Poor Things
Græske Yorgos Lanthimos er stadig i spil, mens franske Justine Triet i de seneste uger er kommet længere væk fra den skinnende instruktørstatuette.
Ingen af dem bør dog have en chance imod Christopher Nolan. Briten har i mange år har været populær i den internationale filmbranche. Med Oppenheimer har den moderne auteur lavet en kunstfilm til det brede publikum.
Han vinder og modtager dermed sin første Oscar nogensinde.
Bedste kvindelige hovedrolle
Vinder: Lily Gladstone, Killers of the Flower Moon
Alternativ: Emma Stone, Poor Things
Et af aftenens tætteste væddeløb op ad den røde løber findes i denne store kategori. Killers of the Flower Moon-kampagnen har ensidigt satset på Gladstone, men det er Emma Stone, der har været favorit i månedsvis.
Lige indtil Screen Actors Guild Awards (SAG) forleden, hvor Gladstone modtog statuetten og holdt en flammetale.
Hun kan skrive Oscar-historie som den første skuespiller med indfødt amerikansk baggrund til at modtage prisen. Det historiske vingesus og et akademi med masser af amerikanske skuespillere bør sikre hende statuetten.
Især fordi Poor Things på lange stræk kan ses som en kunstfilm i europæisk tradition. Det kan skade den, eftersom Sandra Hüller fra Guldpalmevinderen Frit fald også står stærkt.
Stone og Hüller kommer formentlig til at dele en del stemmer mellem sig, og det gør det lettere for Lily Gladstone at vinde.
Bedste mandlige hovedrolle
Vinder: Cillian Murphy, Oppenheimer
Alternativ: Paul Giamatti, The Holdovers
Længe lignede det en benhård duel mellem populære Paul Giamatti og storspillende Cillian Murphy.
Murphy er imidlertid rykket langt foran med flere vægtige priser. Blandt andet BAFTA og SAG.
Bedste kvindelige birolle
Vinder: Da’Vine Joy Randolph, The Holdovers
Alternativ: Jodie Foster, Nyad
Der er en kolossal kærlighed til Jodie Foster i den amerikanske filmbranche. Især efter at skuespilleren er blevet ”genopdaget” i den nye sæson af True Detective.
Til gengæld har Da’Vine Joy Randolph vundet absolut alt frem mod Oscar-showet. Hun modtager også statuetten her.
Bedste mandlige birolle
Vinder: Robert Downey Jr., Oppenheimer
Alternativ: Ryan Gosling, Barbie
Robert Downey Jr. er sådan en skuespiller, man tænker har en del Oscar-statuetter hjemme på kaminhylden. Han har ikke en eneste.
Det laves der om på i år.
Bedste originalmanuskript
Vinder: Frit fald
Alternativ: The Holdovers
Her ville det være naturligt at skele til brancheprisen Writers Guild of America Awards (WGA), da den ofte flugter med Oscar-kategorierne for manuskriptskrivning.
WGA’erne bliver bare først uddelt til april, så sandsigeren må kigge andre steder hen.
The Holdovers er populær, men i den senere tid har opmærksomheden samlet sig om Guldpalmevinderen Frit fald.
Det tiltagende internationale akademi stemmer statuetten i retning af Justine Triet og Arthur Harari.
Bedste filmatisering
Vinder: American Fiction
Alternativ: Oppenheimer
Da afstemningen forleden lukkede til Oscar-showet, dukkede anonyme stemmesedler med kommentarer op i førende amerikanske branchemagasiner.
Her havde et akademimedlem American Fiction som nummer ni ud af de ti i bedste film-kategorien. Til gengæld stemte medlemmet på American Fiction i manuskriptkategorien, da Oppenheimer nok skulle vinde rigeligt.
Det var helt afgørende, at et værk som American Fiction modtog sin fortjente hæder, lød det.
Jo flere vandrør, der bankes på, jo flere steder pibler denne teori frem. At American Fiction samtidig modtog en britisk manuskript-BAFTA med sin ellers overordentligt amerikanske historie, styrker dens kandidatur.
Bedste internationale film
Vinder: The Zone of Interest (Storbritannien)
Alternativ: Snefællesskabet (Spanien)
Aftenens mest sikre pris.
The Zone of Interest er nomineret i flere afgørende kategorier. Derfor vinder den også stensikkert her.
Bedste dokumentarfilm
Vinder: 20 dage i Mariupol
Alternativ: Four Daughters
Verden er i krig. En film (Oppenheimer) om dengang mennesket opfandt en bombe, der kunne udslette os alle sammen, ligger til at vinde mange statuetter.
20 dage i Mariupol handler om krigen i Ukraine. En smertelig og nærgående dokumentarfilm, som forleden modtog BAFTA’en.
Den vinder også Oscar’en.
Bedste animation
Vinder: Drengen og hejren
Alternativ: Spider-Man: Across The Spider-Verse
De fleste amerikanske brancheblade og bookmakere har haft Spider-Man: Across The Spider-Verse som favorit i månedsvis, men vi tror, legenden Hayao Miyazaki har en reel chance for at modtage sin (kun) anden Oscar.
Japaneren kom tættere på efter sejren ved BAFTA-uddelingen.
Vi gætter på, at han vinder ligesom i 2003, da Chihiro og heksene sikrede ham statuetten.
Bedste fotografering
Vinder: Oppenheimer
Alternativ: Poor Things
Det er svært at forestille sig, at Hoyte van Hoytema ikke skal have sin første Oscar. Hollænderen har været nomineret for Dunkirk, men denne gang ligner han en sikker vinder.
Det kan forpurres af Robbie Ryans distinkte kameraarbejde i Poor Things, men vi tror det ikke.
Bedste klipning
Vinder: Oppenheimer
Alternativ: Killers of the Flower Moon
Thelma Schoonmaker kan skrive historie med sin fjerde statuette, hvis Killers of the Flower Moon vinder, men Oppenheimer’s sweep på aftenen viser sig formentlig at indbringe Jennifer Lame statuetten.
Vi gætter på, at klippeprisen ryger med i succes-slipstrømmen.
Bedste lyd
Vinder: The Zone of Interest
Alternativ: Oppenheimer
Her er det så tæt, som det kan blive, efter The Zone of Interest hjemtog BAFTA’en.
Amerikanske Oscar-eksperter slår på tromme for, at man bør skele til Motion Picture Sound Editors Golden Reel Awards, hvor Oppenheimer netop har vundet.
Men faktisk har akademiet i de senere år vist sig at være ret enige med BAFTA-uddelingen. Her slog The Zone of Interest netop Oppenheimer.
Bedste effekter
Vinder: Godzilla Minus One
Alternativ: The Creator
The Creator er uden tvivl favorit, efter at den oplevede stor succes ved Visual Effects Society Awards. Samtidig er den nomineret i lydkategorien også.
Alligevel har stort set alle Oscar-samtaler, der er til at opstøve om visuelle effekter, drejet sig om, hvor god Godzilla Minus One er.
Spørgsmålet er derfor, om man skal gå med logikken eller med mavefornemmelsen? Vi tager chancen og siger, at Godzilla Minus One overrasker.
Bedste production design
Vinder: Poor Things
Alternativ: Barbie
Poor Things vandt både den direkte duel med Barbie ved BAFTA og Art Directors Guild Awards.
Derfor tror vi også, at den vinder her.
Bedste kostumer
Vinder: Barbie
Alternativ: Poor Things
Endnu en uhyre tæt kategori.
Man hører ofte, at production design og kostumer følges ad, men det er faktisk ikke sket i Oscar-sammenhæng siden 2018.
Skal Barbie modtage mere end en enkelt statuette i år, skal den have plastikfingrene i den her. Vi tror, Jacqueline Durran ender med at spankulere op til en takketale.
Bedste makeup og hår
Vinder: Maestro
Alternativ: Poor Things
Maestro tog topprisen ved Make-up Artists & Hair Stylists Guild-uddelingen. Det giver momentum.
Poor Things kan overraske, men det lader det ikke til, at den gør.
Bedste filmmusik
Vinder: Oppenheimer
Alternativ: Killers of the Flower Moon
Det vil være en mindre sensation, hvis ikke den svenske komponist Ludwig Göransson vinder.
Bedste originale sang
Vinder: Barbie, What Was I Made For?
Alternativ: Barbie, I’m Just Ken
Årets sangkategori er interessant, fordi det er sikkert, at det er Barbie, der vinder. Spørgsmålet er bare for hvilken sang!
Mere og mere tyder på, at det vil blive for Billie Eilish og Finneas O’Connells What Was I Made For?, der har modtaget flest priser i de seneste måneder.
Bedste liveaction-kortfilm
Vinder: The Wonderful Story of Henry Sugar
Alternativ: The After
Wes Anderson er en højt skattet filmskaber. Han har bare aldrig vundet en Oscar på trods af syv tidligere nomineringer.
I år skal det være.
Dermed får Danmark ingen hæder til Ridder Lykke.
Bedste animerede kortfilm
Vinder: War is Over! Inspired by the Music of John & Yoko
Alternativ: Letter to a Pig
Bookmakerne har War is Over! Inspired by the Music of John & Yoko som favorit.
Den taler da også ind i tiden med sit fredsbudskab i historien om to skakspillende soldater, der under Første Verdenskrig ikke ved, at de kæmper på hver sin side. At hvert træk leveres med en due, som flyver frem og tilbage over fronten, gør symbolikken tydelig.
Vi er ret sikre på, at den fortælling er en statuette værd.
Det kan dog ikke afvises, at Letter to a Pig overrasker. En dyster fortælling om holocaust-minder og menneskelig identitet kunne godt tale til en verden i opbrud.
Imidlertid er det ikke sikkert, at det politisk vakte akademi vil tildele en israelsk instruktør prisen i disse tider.
Bedste dokumentarkortfilm
Vinder: The ABCs of Book Banning
Alternativ: The Last Repair Shop
Her tager vi en chance.
Kortfilmdokumentar-kategorien er notorisk svær at forudsige, men i USA har man på det seneste oplevet en bølge af bogforbud. Mest markant i Florida.
Det kunne ligne Oscar-akademiet at sætte fokus på det.
Så selv om favoritten netop nu er The Last Repair Shop om, hvordan musik og instrumenter kan redde mennesker, tror vi, at prisen går til en diskussion i børnehøjde af, hvorfor læsning er vigtigt.
Det er jo politiske tider, vi lever i.
Trailer: Oppenheimer
Oscar-uddelingen
Det er 96. gang at Oscar-priserne uddeles.
Der dystes i 23 kategorier.
Showets vært er igen i år Jimmy Kimmel.
Uddelingen finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 10. marts.
Lanthimos i Ekko #95
Yorgos Lanthimos og Emma Stone fortæller om tilblivelsen af deres skamløse film Poor Things i det nye nummer.
Få en filmgave, når du tegner abonnement.
Bestil magasinet her og få det tilsendt.
Magasinet er på vej ud i løssalg over hele landet.
Abonnenter kan også læse bladet digitalt.
Kommentarer