”En katastrofe for branchen”
Sandrew Metronome lukker i løbet af 2011 sin afdeling for biografdistribution. Det er resultatet af, at det norske ejerselskab Schibsted ikke længere ønsker at satse på filmdistribution i de nordiske lande.
Sandrew Metronome har i dansk film særligt markeret sig med distributionen af Nimbus Films titler.
Selskabet lancerede blandt andet Ole Christian Madsens Flammen og Citronen. Det skal også distribuere instruktørens Superclasico, der får premiere til marts og altså bliver en af selskabets sidste titler.
Ole Christian Madsen er stærkt bekymret på dansk films vegne over Sandrew Metronomes endeligt.
”Det er en katastrofe for branchen. I forvejen er det et problem, at der er for få distributører i Danmark, og at konkurrencen er for lille. Nu bliver den endnu mindre, og det vil være noget, vi alle sammen kommer til at mærke,” siger han.
Vil bruge færre penge til lancering
Distributører forpligter sig til at kaste et beløb i produktionen af danske film mod at få lov til at distribuere dem. Men beløbet kan meget vel blive presset ned, fordi der i fremtiden vil være mindre konkurrence.
Det påpeger Ole Christian Madsen. Lukningen af Sandrew Metronome har også andre konsekvenser, mener han:
”Der er nu få distributører tilbage, og Nordisk Film er selvfølgelig den største og mest afgørende. De vil reelt kunne bestemme, hvilke film der skal have premiere. Og nogle gange ser man desuden, at hvis distributøren ikke tror på en film, gør han mindre ud af lanceringen for at miste så få penge som muligt. Det kan vi komme til at opleve oftere.”
— Det mærker I allerede i dag?
”Vi mærker, at der er for lidt konkurrence. Filmbranchen synes generelt, at filmdistributørerne i Danmark har store mangler. De lancerer ikke godt nok, og de er ikke fantasifulde nok.”
Distributører skal redefinere sig
Også på Det Danske Filminstitut ærgrer man sig over, at dansk biograffilm må sige farvel til Sandrew Metronome.
”Det gør jo koncentrationen af spillere på distributionssiden endnu større. Men hvad det kommer til at betyde på sigt, er svært at sige. Det kan give plads til nye konstellationer, eller det kan betyde, at titlerne bliver opslugt af de større distributionsselskaber, der er tilbage,” siger Steffen Andersen-Møller, områdedirektør for Publikum & Formidling.
— Er der for dårlig konkurrence på distributionsmarkedet?
”Om der er god eller dårlig konkurrence, vil jeg ikke forholde mig til, men det bliver i hvert fald mindre interessant, når der er færre konkurrenter. Konkurrence betyder jo, at man gør sig umage, bliver mere kreativ og tager flere risici. Og når der ikke er konkurrence, kunne man jo forestille sig, at det modsatte sker.”
— Er der krise i dansk distribution?
”Nej, det synes jeg slet ikke, man kan udlede. Men når en så væsentlig spiller forsvinder, siger det selvfølgelig noget om, at det er et marked, der er under kraftig forandring.”
”Publikums tilgang ændrer sig, og vi får flere digitale muligheder. Det betyder, at man som distributør skal til at redefinere sig selv og sin rolle. Måske ikke på kort sigt, men helt sikkert på længere sigt.”
Kommentarer