Nyhed
07. feb. 2025 | 13:04

FAF og Producentforeningen har indgået aftale

Foto | Henrik Ohsten

Da storfilmen Bastarden skulle optages, krævede det et stort antal filmarbejdere at få filmens scener til at ligne noget fra 1700-tallet. 

Film- og tv-arbejderne får sammenlagt 7,5 procents lønstigning over de næste tre år. Det fremgår af den aftale, som FAF og Producentforeningen netop har indgået.

Af Claus Christensen

Efter flere måneders forhandlinger har Film- og tv-arbejdernes fagforening FAF og Producentforeningen indgået en aftale for de næste tre års fiktionsoverenskomst.

Parterne endte i Forligsinstitutionen, og i søndags sendte ledelsen af FAF et forvarsel om konflikt til sine medlemmerne. Men mandag meddelte FAF og Producentforeningen efter et møde, at konflikten var afblæst.

I dag har parterne indgået en ny overenskomst. 

”Vi er meget glade for, at det er lykkedes at indgå en god treårig overenskomstaftale med FAF, så alle nu kan fokusere på det, som er vigtigst, nemlig de fantastiske danske indholdsproduktioner,” skriver direktør for Producentforeningen, Anna Porse Nielsen, i en mail til Ekko.

Ansvarlig aftale
FAF’s sekretariatsleder René Høyer Jørgensen deler glæden, siger han til Ekko.

”Jeg er glad, fordi FAF efter et langt og sejt forløb er kommet ud af Forligsinstitutionen med en aftale.”

Tidligere fortalte Jørgensen, at FAF gik efter en lønstigning på 12,5 producent. Men det er endt med, at Film- og tv-arbejderne får sammenlagt 7,5 procents lønstigning over de næste tre år.

”Det er – som man siger – en ansvarlig aftale set i lyset af, at branchen er presset. Det er selvfølgelig et kompromis, men når Producentforeningens udgangspunkt var, at der slet ikke skulle være nogen lønstigning, er det efter min vurdering et fornuftigt resultat,” siger sekretariatsleder René Høyer Jørgensen.

– Så Producentforeningens udsagn om, at deres medlemmer er pressede, har du købt?

”Det er ikke kun producenterne, der har været presset i 2023 og 2024. Det er også vores medlemmer, og det ville ikke være rimeligt, at vores medlemmer skal betale hele gildet. Derfor ville vi gerne have en rimelig og fair lønforhøjelse, og det har vi vel også fået.”

”Lønningerne er ikke steget så meget, som vi ønskede, men samtidig er der en konstant og fornuftig lønudvikling, der trods alt ligger over den forventede inflation de næste tre år. Og det har haft en betydning, at der kommer flere penge til branchen i de kommende år i form af det såkaldte kulturbidrag og produktionsrabatterne.”

Intensive forhandlinger
– Hvordan har forhandlingsforløbet været?

”Det har været arbejdsintensivt og især meget intensivt her til sidst. Begge parter har måttet give noget for, at vi kunne nå i mål. Forligsinstitutionen har været en stor hjælp, samtidig med at vi har haft stor glæde af støtte fra Fagbevægelsens hovedorganisation FH.”

– Det er tredje gang i træk, at forhandlingerne mellem FAF og Producentforeningen ender i Forligsinstitutionen. Hvad tænker du om det?

”Det er kedeligt, at vi altid står så langt fra hinanden og kommer for sent i gang med overenskomstforhandlingerne, så vi til sidst bliver presset og ender i Forligsinstitutionen. Denne gang blev vi endda nødt til at forvarsle en konflikt for, at der skulle komme intensive realitetsforhandlinger. Det må begge parter reflektere over, om vi ikke kan gøre bedre næste gang,” siger René Høyer Jørgensen. 

Anna Porse Nielsen fra Producentforeningen er enig i, at der er plads til forbedring.

”Forhandlingerne har i høj grad været præget af den svære økonomiske situation, som hele branchen befinder sig i netop nu. Derfor er vi også glade for, at det blev en treårig aftale, fordi forhandlingsforløbet har været meget langstrakt og ressourcekrævende. Det må og kan vi gøre bedre næste gang,” skriver Anna Porse Nielsen i mail til Ekko.

Nu skal aftalen sendes ud til FAF og Producentforeningens medlemmer, der skal stemme om den. Og omkring 1. marts forventes aftalen endeligt at blive beseglet, hvis medlemmerne godkender den.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko