Lovende gyserfilm på vej
Vi er godt inde i det nye år, men de bedste gys er stadig foran os.
Selv om danske distributører aldrig har haft meget til overs for gyserfilm produceret uden for Hollywoods studiesystem, ser mange af filmene ud til at få en dansk biografpremiere.
Der er med andre ord rigeligt at vælge imellem, og for at undgå det værste ukrudt giver vi et kvalificeret bud på filmene med de klammeste monstre og bedste mord.
Mormor går igen
Ari Aster debuterer som spillefilminstruktør med Hereditary, der vakte stor begejstring, da den blev vist på Sundance-festivalen tidligere på året.
Distributøren A24 er efterhånden blevet synonym med USA’s mest interessante indie-film.
I filmen følger vi tre kvinder over tre generationer fra Graham-familien, hvis hverdag vendes op og ned, da mormoren stiller træskoene. Datteren Annie begynder at se hendes genfærd spøge i familiens hus og hendes egen datter, der var tæt med den afdøde matriark, opfører sig mere og mere mærkværdigt.
Sundance har de senere år markeret sig med at vise tidens mest kreative gyserfilm, og Hereditary følger efter film som The Babadook, The Witch og It Follows.
Kritikere har sammenlignet den med The Shining, og trailerens afsluttende montage bestående af bizarre, surrealistiske begivenheder sender da også tankerne i retning af Stanley Kubricks mesterværk.
En seriemorders arbejde
Men Sundance er ikke den eneste filmfestival, som kan spille med musklerne, når det gælder interessante gyserfilm.
Programmet for dette års Cannes filmfestival er endnu ikke offentliggjort, men både Lars von Trier og Luca Guadagninos næste film forventes at få premiere til den prestigefulde festival.
Den danske provokatør fik ellers sparket af franskmændene i 2011, hvor han deltog med Melancholia og under sit store pressemøde på festivalen udtalte, at han ”forstod Adolf Hitler”.
Vi ved meget lidt om hans The House That Jack Built, men hovedrolleindehaveren spilles af Matt Dillon, og filmen vil omhandle en seriemorders ”arbejde” over en periode på tolv år. Mon ikke filmen og manden bag vil blive mødet med både jubel og buhen på festivalen?
Gensyn med heksekult
Mindre kontrær er Luca Guadagnino, som instruerede sidste års Oscar-vindende homodrama Call Me By Your Name.
Hans næste film har før premieren allerede vakt stor opsigt i gyserverdenen. Guadagnino har nemlig sat sig for at lave et remake af Suspiria – Dario Argentos mesterværk fra 1977.
I Suspiria må en ung amerikansk udvekslingsstudent tage kampen op med en ældgammel heksekult, som i al hemmelighed regerer den tyske ballerinaskole.
Den er en af de mest originale og visuelt imponerende film fra en tid, hvor gysergenren i Italien blomstrede med ultravoldelige sager som Lucio Fulcies Woodoo – rædslernes grønne ø samt Argentos Fuglen med krystalfjerpragten og Tenebre.
Luca Guadagnino har flere gange udtalt, at hans udgave af klassikeren ikke skal ses som et remake.
”Jeg så Suspiria, da jeg var fjorten år gammel, og den efterlod et enormt indtryk på mig. Jeg begyndte med det samme at drømme om at lave min egen version af den,” udtalte han til The Guardian sidste år.
”Jeg var bare en dreng, som så en film, der var med til at forme mig til den mand, jeg er blevet. Det er min indgangsvinkel til filmen: Det er en hyldest til den utroligt stærke følelse, jeg havde, da jeg så den første gang.”
Dario Argento har på forhånd taget afstand fra Luca Guadagninos film, som han finder komplet meningsløs.
Skrigdronningen over dem alle
Suspiria er ikke det eneste interessante remake, der får premiere i biografen i år.
John Carpenters Maskernes nat bliver for anden gang i det nye årtusinde genindspillet. Det er ellers ikke meget mere end ti år siden, at Rob Zombie lavede de bizarre og elendige Halloween og Halloween II.
Heldigvis ser den nye film i serien ud til at være i gode hænder. Det er Blumhouse Productions, som står bag nogle af tidens vigtigste kommercielle gyserfilm. Sidste år finansierede selskabet Jordan Peeles satiriske Get Out, den Groundhog Day-inspirerede slasher-film Happy Death Day og M. Night Shyamalans comeback Split.
Tøjlerne er lagt i hænderne på instruktøren David Gordon Green, der er mest kendt for stoner-komedier som Pineapple Express og Vice Principals. Jamie Lee Curtis fra originalen i 1978 er tilbage som skrigdronningen over dem alle, Laurie Strode, mens John Carpenter har fundet synthesizeren frem til forhåbentlig endnu en uforglemmelig underlægningsmusik.
Flugten gennem svenske skove
Det er ikke kun på det store lærred, at man bør holde øje med gyserfilmene. Mens alle havde travlt med at latterliggøre Netflix’ fejlslagne sci-fi-gyser The Cloverfield Paradox, sendte tjenesten også den glimrende The Ritual ud.
Den britiske gyser omhandler tre venner, der bliver jagtet af ukendte skikkelser gennem de svenske skove. Selv om det ikke er en found footage-film er den ikke ulig The Blair Witch Project.
Som så meget andet originalt indhold hos streaminggiganten forsvandt den hurtigt i mængden af anime-serier og stand-up-specials, men det er så bestemt værd at grave frem.
På den anden side af den engelske kanal fortsætter Frankrig med at producere nogle af det 21. århundredes mest brutale gyserfilm med den grusomme voldtægt/hævnfilm Revenge. Instruktøren Coralie Fargeat debuterer med filmen og ligesom med den fantastiske kannibalfilm Raw fra sidste år, er det vidunderligt at se kvinder bag kameraet i en genre, der historisk har været så mandsdomineret.
Der er ingen chance for, at filmen kommer i danske biografer, men forhåbentlig kan den ses ved en særvisning i Cinemateket eller Øst for Paradis.
Alt tyder på, at 2018 vil fortsætte det fantastiske momentum fra 2017, som blev et af gysergenrens stærkeste år.
Kommentarer