Fenar Ahmad filmatiserer Valhalla
”Det er et drømmeprojekt. Jeg vidste ikke noget om nordisk mytologi som lille. Jeg havde ikke danske forældre til at fortælle mig om de ting, så tegnefilmen Valhalla var en måde at forstå det danske ophav.”
På en telefon fra Tokyo løfter Fenar Ahmad sløret for sit næste projekt, og det bliver intet mindre end en filmatisering af tegneserien Valhalla.
Seriens første album blev udgivet i 1979, hvor Peter Madsen lavede tegningerne, Hans Rancke-Madsen skrev teksten, og Henning Kure producerede.
I 1986 kom den lige så elskede tegnefilm, der nu får en live action-opdatering.
”Vi er i gang med at skrive manuskriptet og skal på location-tur i næste måned, så filmatiseringen af Peter Madsen og Henning Kures Valhalla er i fuldt flor. De to har lavet min yndlingstegnefilm og tegneserie,” fortæller Fenar Ahmad.
”Jeg forstår ikke, at ingen har taget fat i den igen, og jeg turde ikke drømme ikke om at lave den før Underverden. Men nu kan det lade sig gøre, så vi er i fuld gang med at levendegøre Quark, Odin, Thor, Loke og hele banden.”
Som man kan forvente af manden bag Underverden, er det ikke ambitioner, der mangler.
”Man får noget fra tegnefilmen og mere til. Tegnefilmen er jo kun lidt over en time, og det her bliver en to timer lang eventyrfilm. Forestil dig, hvis Pans labyrint, Brødrene Løvehjerte og The Revenant fik et barn sammen!”
Mangel på fantasi
Fenar Ahmad er blevet kendt for et bombastisk og voldeligt filmsprog, og det kan derfor virke som et overraskende træk for ham at lave en familievenlig film. Men også den genre har han stærke meninger om.
”Børnefilm er blevet sådan nogle realistiske ting om børn, der går i skole og bor på Vesterbro. Jeg savner fantasien, jeg savner Tarzan Mama Mia, Otto er et næsehorn, Brødrene Løvehjerte og Hodja fra Pjort – al den fantasi og leg, som børnene er blevet frarøvet. Nu skal de pludselig lege voksne,” fortæller Fenar Ahmad og fortsætter:
”Men det er faktisk også, fordi min otteårige datter ikke kan se mine film. Underverden og Ækte vare er for voldelige. Min fotograf Kasper Tuxen har også små børn, så du kan sige, at vi laver den her film til vores børn.”
”Der er jo vold i Valhalla, men som i tegnefilmen og -serien er det stadig henvendt til børn, unge og familien – der er noget til alle.”
En flygtningehistorie
Valhalla blev Fenar Ahmads indgang til dansk kultur, men også en historie, han kunne spejle sig selv i.
”Jeg har været syv-otte år, da jeg læste den og så tegnefilmen. Den lærte mig at drømme stort. I mine øjne er det lidt en flygtninge-børnehistorie, hvor Tjalfe og Røskva bliver taget fra deres forældre i Midgård og kommer til Valhalla, hvor de mister, hvad de har, og får noget nyt. Det er en fin fortælling om, at der kan komme smukke ting ud af tragedier,” siger instruktøren, der kom til Danmark som irakisk flygtning samme år, som tegnefilmen havde premiere.
Fenar Ahmad tager også en anden samarbejdspartner fra Underverden, manuskriptforfatter Adam August, med i sit kommende projekt. Og så afslører instruktøren, at et kendt ansigt skal gestalte en af de nordiske guder.
”Jeg kan sige så meget, at Roland Møller er Thor – han er jo den levende Thor,” siger instruktøren med et grin og fortsætter i samme muntre toneleje:
”Det er også lidt sjovt det der med Mjølner og Mjølnerparken (område på Nørrebro, red.). Men for mig er det jo en fantastisk fortælling, et af de storslåede, danske mesterværker. Det kommer lidt bag på mig, at ingen har lavet det før – måske har folk bare haft svært ved at forestille sig at filme en flyvende ged.”
”På en måde er det min hyldest til dansk kultur, som skal være med til at bringe os sammen i et fællesskab. Nu har jeg lavet min ghettofilm og min actionfilm, så nu vil jeg gerne lave min eventyrfilm, for jeg elsker eventyr.”
Kommentarer