Nyhed
04. okt. 2012 | 15:11

Fiktivt Tarantino-soundtrack i luften

Foto | The Weinstein Co.
Jamie Foxx i Django Unchained

Musiktjenesten Wimp har taget sagen i egen hånd og opdigtet musikken til Quentin Tarantinos kommende western Django Unchained.

Af Anne-Sophie Thostrup

Quentin Tarantino er kendt for at indpakke sin filmkunst i en opsigtsvækkende, overraskende lydside.

Derfor venter mange lige nu i spænding på, hvilke musikalske påfund hans kommende western Django Unchained med Leonardo DiCaprio, Christoph Waltz og Jamie Foxx i hovedrollerne kommer til at byde på.

Django Unchained får først dansk premiere 24. januar, men nu hjælper musikstreaming-tjenesten Wimp utålmodige Tarantino-fans med at fordrive ventetiden. De har nemlig taget sagen i egen hånd og skabt et fuldstændig fiktivt soundtrack til instruktørens kommende film.

Fra Cash til Black Sabbath
Filmen handler om slaven Django (Jamie Foxx), der ender i hænderne på den tyske dusørjæger Dr. King Schultz (Christoph Waltz).

Schultz overtaler Django til at give ham følgeskab i jagten på en brutal forbryderbande, og til gengæld lover Schultz, at han vil løsne Djangos slavebånd og hjælpe ham med at befri sin kone fra den ondsindede skurk Calvin Candie (Leonardo DiCaprio).

Hvilken musik passer til sådan en redelighed?

Ifølge Wimp passer både nostalgiske, moderne numre som Edward Sharpe and The Magnetic Zeros Home og Dum Dum Girls Care of My Baby.

Også legender som Johnny Cash, Townes van Zandt og Black Sabbath har sneget sig ind på listen, som dog også har et par sikre kort med: Johnny Cash’ Ain’t No Grave og James Browns The Big Payback er at finde i filmens officielle trailer.

Dansende mordscene
Mon ikke Quentin Tarantino dog alligevel tager fusen på alle med et soundtrack, der er vildt og vovet og indeholder perler fra det allernederste af sangkisten?

Instruktørens musiksmag er alsidig, selv om hans soundtracks ofte befinder sig inden for surfrock, soul, country, rock’a’billy og god gammeldags rock’n’roll.

Allerede i sin debutfilm, Reservoir Dogs fra 1992, skruede han et legendarisk soundtrack sammen. Gangsterfilmen ledsages i den makabre knivlikvideringsscene af Stealers Wheels Stuck in the Middle With You, og på den måde forvandler et mord sig til et fornøjeligt danseoptrin.

Og i den formskabende nyklassiker Pulp Fiction twister John Travolta og Uma Thurman sig helt nede i knæhøjde til Chuck Berrys You Never Can Tell.

I musiksitets Spinners liste over Tarantinos ti bedste musikøjeblikke indtager netop de to sange de øverste placeringer.

Britney og Bowie
Tarantino har selv udtalt, at musik og film for ham går hånd i hånd, og at han finder musikken til åbningssekvensen som noget af det første, når han skriver et manuskript.

Da han indspillede sin kontrafaktiske Anden Verdenskrigsfilm Inglourious Basterds spændte hans arbejds-playlist både over Bowie og Britney.

”Britney Spears’ My Prerogative fungerede som en hymne, da jeg arbejdede i Tyskland,” har instruktøren fortalt til BBC Radio 1.

”Jeg har altid syntes, at mine soundtrack var ret gode, fordi de stort set er professionelle pendanter til de mixtapes, jeg ville lave derhjemme.”

Wimp’s fiktive soundtrack til Tarantinos Django Unchained:

Johnny Cash: Ain't No Grave
Jim Croce: I Got A Name
Edward Sharpe and the Magnetic Zeros: Home
Townes Van Zandt: Silver Ships of Andilar
Black Sabbath: The Wizard
Jack Nitzsche: The Magnificent Seven
Dick Dale and His Del-Tones: Benzai Washout
Link Wray and Wraymen: Comanche
Vairious Artists: Le Professionnel (Chi Mai)
Dum Dum Girls: Take care of My Baby
Los Bravos: Black is Black
Maurizio de Angelis: Flying Through The Air
The Lords: Shakin' all Over
Various Artists: Night-Riding
Loretta Lynn: First City
Dirty Beaches: True Blue
Colombier: La porte
Portishead: Cowboys
Johnny Cash: Pocahontas
David Axelrod: The Mental Traveler
Calexico: Sinner in The Sea
Waylon Jennings: Honky Tonk Heroes
James Brown: The Payback

Stuck in the Middle With You fra Reservoir Dogs

Never Can Tell fra Pulp Fiction

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko