Nyhed
02. dec. 2009 | 16:18

Filmarbejderne: Vi er ikke selvfede

Producenterne skyder altid skylden på filmarbejdernes lønninger, når de selv har det hårdt. Sådan lyder det fra filmarbejdernes organisation.
Af Jacob Ludvigsen

Den stod på selvransagelse, da Peter Aalbæk Jensen i dag forklarede Morgenavisen Jyllands-Posten, at Zentropa fyrer halvdelen af medarbejderne, og at bossen overlader den daglige drift til yngre kræfter.

Men i sin afskedssalut fyrede Ålen også en bredside af mod for dyre og dovne filmarbejdere. Peter Aalbæk refererede til en mislykket lønsamtale med en fotograf, der krævede 32.000 kroner om ugen, og udtalte desuden:

”I disse trængselstider kan jeg simpelthen ikke holde ud at se på, at en tekniker ankommer fem-ti minutter for sent på arbejde med en kop kaffe i den ene hånd og en croissant i den anden. For så at spørge: Hvad skal vi lave i dag?”

Lønnen ikke steget
Hos filmarbejdernes faglige organisation FAF ryster man på hovedet af Peter Aalbæks opfattelse af organisationens medlemmer.

”Jeg har kun hørt Peter Aalbæks side af historien med fotografen, og det må stå for hans egen regning. Men hvis teknikerne møder op med kaffe og croissanter hos Zentropa, er det jo op til ham selv som arbejdsgiver at stramme op,” siger FAF’s bestyrelsesformand Jens Bidstrup.

”Filmarbejderne er generelt ikke selvfede, som Peter Aalbæk hævder. De er individualister med en fantastisk holdånd. Og jeg kan mærke på dem, at de er langt mere pressede på produktionerne, end de har været tidligere, fordi man bruger langt mindre tid på at optage en film i dag. De skal løbe hurtigere og får sjældnere tilbudt assistenter,” mener han.

– 32.000 om ugen lyder dog af meget. Er lønningerne ikke steget til et urealistisk højt niveau?

”Der er selvfølgelig nogle stjerner, der tager sig godt betalt. Men kigger man på overenskomsterne de sidste syv år, vil man faktisk se, at lønstigningerne ikke har ligget over de generelle lønstigninger på arbejdsmarkedet. Og det er altså langt størstedelen af filmarbejderne, der arbejder under disse vilkår.”

Skyder efter alt
– Men hvorfor skulle Peter Aalbæk komme med disse anklager, hvis det ikke er et reelt problem for hans virksomhed?

”For mig ligner det en afskedssalut, hvor Peter Aalbæk skyder efter alt, hvad der rører sig og rammer her og der. Det er ikke en konstruktiv kritik, der peger hen mod noget konkret. Det er en yndet sport at skyde skylden på filmarbejderne, når en producent har det hårdt. Lønningerne er blandt de største poster på en films budget, og så er det jo fristende at få lyst til at skære der.”

”Og så er det typisk, at når Zentropa er i krise, gælder det åbenbart hele branchen. Alle har forskellige meninger om, hvorfor vi er i krise, men vi mangler en fælles diskussion om, hvad krisen egentlig består i. Jeg har – sat lidt på spidsen – den holdning, at dansk film altid er i krise, ellers kan den ikke overleve.”

Truslen fra udlandet
– Hvis I nægter at gå ned i løn, risikerer I så ikke at stå uden arbejde, fordi funktionerne bliver flyttet til udlandet, hvor arbejdskraften er billigere?

”Jo, men så mister vi arbejdspladser herhjemme. Og vi mister det vækstlag i dansk film, hvor man rekrutterer fra. Desuden kan man sige, at Zentropa laver film for penge fra den danske stat. Og jeg ved ikke, hvordan Folketinget – og måske især Dansk Folkeparti – vil have det, hvis alle pengene bliver brugt over grænsen.”

– Hvad synes du om, at Peter Aalbæk sammen med Lars von Trier har hevet 50 millioner til side til deres eget selskab?

”Ingen kommentarer. Det taler vist for sig selv.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko