Nyhed
20. aug. 2024 | 11:20 - Opdateret 20. aug. 2024 | 12:22

Filmfolk anklager YouSee for piratvirksomhed

Foto | Nuuday

Den australske kapitalfond Macquarie ejer 50 procent af TDC, som igen ejer Nuuday, der er selskabet bag teleselskabet YouSee. 

Teleselskabet tjener penge på danskproduceret indhold uden aftale med rettighedshaverne, så producenter og fagorganisationer vil have nedlagt forbud mod, at YouSee viser deres film og serier.

Af Frederik Hoff

I april begyndte en ny rettighedskonflikt i den danske filmbranche, da selskabet bag teleselskabet YouSee, Nuuday, valgte at opsige alle danske rettighedsaftaler og stævne rettighedsorganisationerne Copydan, Koda og Ubod.

Det skete, efter Nuuday krævede at skære deres danske rettighedsudbetalinger ned med 70 procent.

Som tv-distributør betaler YouSee normalt 600 millioner kroner årligt i rettighedspenge via Copydan til danske producenter, kunstnere og tv-stationer, så en sådan reduktion ville være et stort tab, og rettighedsorganisationerne kunne ikke gå med til det.

Derfor valgte Nuuday at stævne, og siden april har de ikke udbetalt rettighedspenge til danske indholdsproducenter og indholdsskabere, skriver Dansk Skuespillerforbund i en pressemeddelelse. 

Her til morgen har også Danske Scenografer, Dansk Filmfotograf Forbund samt produktionsselskaberne Crone Film og Zentropa sendt pressemeddelelser ud om sagen.

De mener, at YouSee bedriver ulovlig piratvirksomhed, fordi de fortsætter med at vise danskproduceret indhold – mod betaling fra deres kunder – uden aftale og tilladelse fra rettighedshaverne, som ikke længere bliver betalt.

Uordentligt og uærligt
”YouSee har stoppet betalingerne til os, selv om de stadig anvender vores rettigheder til at kræve penge ind hos deres tv-kunder,” udtaler Anders Kjærhauge, administrerende direktør hos Zentropa, og fortsætter:

”Det er uordentligt, det er uærligt og det er ulovligt, og derfor undersøger vores advokat nu, om vi kan forbyde YouSee at anvende vores filmproduktioner i deres tv-pakker.”

”Det svarer til, at du og jeg gik på arbejde hver dag uden en kontrakt og uden at få løn,” udtaler forperson for Dansk Skuespillerforbund, Benjamin Boe Rasmussen, og understreger, at også han på medlemmernes vegne kigger på muligheden for et forbud mod, hvad der efter hans mening er piratvirksomhed.

Skuespilleren Birgitte Hjort Sørensen, som har spillet med i store danske tv-serier som Borgen og sidder i Dansk Skuespillerforbunds bestyrelse, bakker op:

“Det er desværre den eneste mulighed, vi har, da YouSee ikke vil indgå i en forhandling og uden aftale fortsat bruger vores medlemmers arbejde i deres tv-pakker. Det er ulovligt, og det kan vi naturligvis ikke acceptere.”

Forældet model
I april forklarede Nuudays mediedirektør Kim Poul Christensen i en mail til Politiken, at rettighedsorganisationerne efter hans mening alt for længe har krævet urimeligt høj betaling – tre gange højere end i nabolandene.

Desuden mener han ikke, at Nuuday kan kræves at betale rettighedspenge for det danske indhold, som streamingtjenester viser, fordi YouSee udelukkende formidler kontakten mellem tjenesterne og YouSees kunder.

”Den eksisterende rettighedsmodel er forældet og ikke bundet i tidssvarende kriterier, der afspejler den nuværende markedssituation,” skrev mediedirektøren til Politiken.

I samme forbindelse udtalte producentforeningens direktør Jørgen Ramskov til Politiken, at halvdelen af danske produktionsselskaber kan ende med at gå i nul, hvis YouSee får lov at reducere deres betaling så markant, som de ønsker, fordi andre tv-pakkeudbydere som Nordlys og Allente kunne finde på at følge trop.

Vigtig indtægt
Retssagen, som udløses af Nuudays stævning af rettighedsorganisationerne, bliver behandlet i Sø- og Handelsesretten og kan tage flere år. Det er længe at vente for rettighedshaverne, for betalingerne fra YouSee er en vigtig indtægt.

”Vores medlemmer er ligesom de andre kunstnere som f.eks. skuespillere, instruktører og klippere altid løst ansat og hopper fra projekt til projekt. Derfor er indtægterne fra YouSee, der betaler for at få lov til at vise vores medlemmers film og tv-serier til danskerne, en helt afgørende indtægtskilde i et ustabilt arbejdsliv,” udtaler Jan Weincke, som er formand for Dansk Filmfotograf Forbund, i en pressemeddelelse.

Forperson for Danske Scenografer Carsten Burke understreger, at sagen kan betyde, at man i fremtiden ikke vil kunne se serier som Carmen Curlers, som medlemmet Knirke Madelung har stået for scenografi til, fordi foreningen ikke kan tillade, at de bliver vist uden rettighedsbetaling.

”Det er på ingen måde et ønskescenarie for vores medlemmer, som i den grad ønsker udbredelse af deres kreative værker, men vi kan omvendt heller ikke acceptere, at en stor og magtfuld kapitalfond prøver at underløbe den danske rettighedsmodel og ikke vil betale kunstnere og kulturproducenter en fair pris for det indhold, som de tjener gode penge på, og som deres kunder er glade for at se.”

Burke henviser til, at den australske kapitalfond Macquarie ejer 50 procent af TDC, som ejer Nuuday. Resten ejes af de danske pensionskasser PFA, PKA og ATP.

Fotografen Louise McLaughlin (Vores mand i Amerika, Fuld af kærlighed), som er medlem af Dansk Filmfotograf Forfund, udtaler i forbundets pressemeddelelse, at rettighedsmodellen er afgørende for det særlige danske filmmiljø.

”Rettighedspengene er, udover at være en del af betalingen for det danskproducerede indhold, som vi er med til at skabe, en unik model, der for mig og mine kolleger sikrer, at vi også kan prioritere mindre produktioner, som ellers aldrig ville være blevet til noget. Det er med til at opretholde en mangfoldig og kunstnerisk bæredygtig filmbranche.”

Sund balance
Ekko har forsøgt at få en kommentar fra Nuuday/YouSee.

I et samlet svar til de danske medier, skriver Nuudays pressechef Mikkel Riis-Jørgensen, at det ikke er korrekt, når det påstås, at Nuuday ikke betaler for rettigheder, mens sagen behandles ved domstolen.

”Nuuday har konsekvent meddelt Copydan, at vi ønsker at betale det fulde beløb for brug af rettigheder, mens vi afventer domstolens afgørelse. Nuuday betaler fortsat alle Copydans fakturaer fuldt ud,” skriver han.

I meddelelsen understreger han, at Nuuday i årenes løb har kanaliseret milliarder af kroner til danske rettighedshavere.

”Nuuday mener også, at danske forbrugere skal betale en fair pris for brug af rettigheder, hvilket vi ikke mener et tilfældet i dag. Ifølge undersøgelser fra forskellige konsulenthuse er den gennemsnitlige ophavsretsbetaling i Danmark 5-7 gange højere end i de lande, vi normalt sammenligner os med.”

”I løbet af de seneste ti år er kundebasen og tv-seningen faldet betydeligt, mens vores betalinger til Copydan i samme periode er fordoblet. Vores retssag har til formål at sikre, at der opnås en sund og ansvarlig balance.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko