Filmkritikere kæmper med kønsbegreber
Det internationale filmkritikerforbund Fipresci var mod slutningen af årets Cannes-festival enig med Filmmagasinet Ekko i, at transgender-dramaet Girl var en af de helt store oplevelser.
Fiprescis ni mennesker store jury valgte filmen som deres favorit i den næstbedste konkurrence på festivalen, Un Certain Regard.
Men kritikerforbundet begik en eklatant fejl i begrundelsen for, hvorfor Girl blev vinderen: De skrev, at filmen beskriver et skrøbeligt og bevægende forhold mellem far og søn.
Det er selvfølgelig en forkert formulering, da filmen handler om femtenårige Lara (Victor Polster), der er født i en drengekrop, men er i gang med et kønsskifte, så hun kan blive den kvinde, hun føler sig som.
Fipresci er blevet opmærksom på fejlen og har efterfølgende rettet formuleringen til far og datter ”for bedre at gengive filmens ånd”, skriver kritikerforbundet, hvorfor Ekko også har korrigeret citatet fra prisbegrundelsen.
Håb for transkønnede
Foruden Fiprescis pris vandt Girl også den såkaldte Camera d’Or for bedste debutfilm ved Cannes-festivalens officielle prisuddeling.
Det blev også til en pris til unge Victor Polster, der vandt for sin præstation i hovedrollen, da Un Certain Regard uddelte sine statuetter, hvor svensk-danske Gräns vandt hovedprisen.
På kritikerforbundets hjemmeside har jurymedlemmer fra Fipresci skrevet en længere forklaring, hvor der blandt andet står: ”Jurymedlemmerne er helt med på, at Lara altid har været kvindelig, selv når det ikke er nemt at genkende hende som sådan.”
”Juryen vil gerne gentage sin støtte til og beundring for en film, der beskriver køn, identitet og beslutsomhed i hovedpersonen på en måde, som giver opmuntring og håb til transkønnede mennesker rundt omkring i verden.”
Girl er blevet købt til dansk biografdistribution af Filmbazar, og den alt andet end kønsløse film vil derfor kunne opleves i biografer herhjemme.
Kommentarer