Nyhed
11. mar. 2011 | 11:07

Filmselskaber satser på sociale medier

Warner Brothers og Universal tager nye metoder i brug for at nå deres publikum. Det er dog foreløbig kun amerikanere, der får den fulde glæde af initiativerne.
Af Helene Withington

Kan du huske, hvordan morderen i Alfred Hitchcocks Psycho bliver afsløret? Hvis svaret er nej, kommer Universal dig nu til undsætning.

Filmselskabet har givet licens til, at hjemmesiden Anyclip.com gør selskabets store, filmiske bagkatalog tilgængeligt på nettet.

Bagkataloget er delt op i små klip, der varer fra 30 sekunder til et par minutter. Hvert klip er forsynet med såkaldte tags, der betegner scenen, karaktererne, dialogen m.m., så det er nemmere for brugeren at finde frem til lige netop det klip, man leder efter.

Yndlingsøjeblikke
Når brugeren har fundet det ønskede klip, er der mulighed for at indsætte klippet på Facebook og dele det med vennerne. Man kan også leje eller købe hele filmen via Anyclip.com. Det er dog indtil videre forbeholdt amerikanerne.

Siden bærer præg af at være under opbygning, så der kommer fejlmeddelelser, når man prøver at se nogle af klippene.

To procent af alle søgninger på nettet er rettet mod film eller tv. Det er de to procent, Universal nu håber på at nå ud til med de nye muligheder.

”Det er ikke så meget en kurateret oplevelse, som det er at give brugerne mulighed for at kunne finde deres yndlingsøjeblikke i deres yndlingsfilm,” siger Sam Nouri fra Universal til The Hollywood Reporter.

Anyclips leder, Oren Nauman, supplerer:

”Vi hjælper med at genopfriske interessen for filmene. Et bibliotek, som har været glemt, kan blive bragt til live igen.”

Batman i front
Et andet studie, som har fået øjnene op for mulighederne med de sociale medier, er Warner Brothers. De vil til at udleje film via en applikation på Facebook.

Applikationen gør det muligt at se film via Facebook, samtidig med at man stadig har fuld funktionalitet på siden. Filmen kan ses i 48 timer, og den kan genstartes flere gange inden for tidsrummet. Lejen vil ligge på tre dollars eller 30 Facebook-credits.

I første omgang giver Warner Brothers kun seerne mulighed for at se Christopher Nolans The Dark Knight, men med tiden vil mange flere film blive tilgængelige på Facebook.

Simpelt og nemt
”Det er en naturlig forlængelse af vores indsats for digital distribution at gøre filmene tilgængelige via Facebook,” siger Thomas Gewecke, der er præsident for Warner Brothers’ digitale distribution, ifølge The Guardian.

”Det giver forbrugerne en simpel og nem måde at få adgang til og nyde vores film via verdens største sociale netværk,” siger Gewecke.

Det er dog indtil videre kun amerikanerne, der får glæde af Warner Brothers nye tiltag. Men bliver det en succes, må det forventes at brede sig til resten af verden.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko